Basjkirhästen som ridhäst?
Är lite nyfiken på Basjkirhästen. Vad har ni att säga om den? Hur är den? Vad brukar den användas till i dag? Hur fungerar den som ridhäst? Hur fungerar den att träna och tävla med?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Vi hade en i stallet tidigare, supertrevlig häst som hoppade bättre än en studsboll. Fin i dressyren och stencool ute. Riktigt trevlig häst även om jag bara träffat en :)
#1 Okej. När jag tittar på bilder så tycker jag det lite ser ut som en förvuxen islandshäst. Dvs lite grov typ med kort nacke/hals. Även om isisar är på bra gångartstävlingar så tycker inte jag personligen att det är hästar som är roliga att jobba tex dressyr med, så min fundering är lite om basjkiren är likadan. Alltså att den är lite otymplig att jobba med på det sättet?
Nu ska jag ju inte rida engelsk dressyr då jag håller på med western. Men det är ju fortfarande dressyr och det handlar fortfarande om att få hästen att röra sig på ett bra sätt.
Hur är dom i övrigt? Är dom lite tyffa och tåliga eller är dom känsliga i psyket som en ädlare häst är? Har dom problem med exem eller annan "problematik" som är bra att tänka på? Känner ingen basjkir och har aldrig träffat någon så vet liksom ingenting om dom och ställs nu plötsligt inför att fundera över att ev kanske få hit en.

Ja den såg ut som en förvuxen isis och jag tycker inte att det är en speciellt fin häst :) Just den här var stencool på alla sätt, jättebra psyke och fin i både hoppning och dressyr samt NH-tränad. Cool ute, inte nervös för ngt och gick på lösdrift året om. Enda problemet jag vet att hon hade var att hon hoppade in i en pinne och gjorde illa knät. Det var i hagen då hon ofta själv hoppade över stockar och sten, eller ut urhagen… De fick höja staketet runt grinden till ca 140 cm för att hålla henne inne. Lite svårfödd.
#3 Ja, jag har ju quarter och vbl-travare sen innan och det är ju den typen av raser som jag gillar. Så även om jag såklart vill ha en stencool häst (vilket mina två också är) så är det ju ändå lite skillnad på den lite mer fullblod/varmblodstypen av hästar som jag har och tex en isis. Ärligt talat så är ju en isis inte intressant för fem öre. Sååå.. hmm, njae. Basjkir är kanske inte något för mig.
Det ska ju stämma dels i kemin mellan mig och hästen, sedan mellan hästen och mina andra hästar och sedan ska det ju fungera i övrigt med sånt där som foder och allt. Visserligen kan dom ju såklart vara svårfödda precis som den du beskriver.
vi har bara basjkirer i stallet där jag rider. dom går på lösdrift året om och är väldigt tåliga och det är absolut inga problem att gå "off-road" med dom. dock tänker dom väldigt mycket.. iallafall dom i vårat stall. rätt som det är kan dom hoppa upp i skogen bara för att "j*vlas"… annars är dom väldigt cool mot det mesta, så länge dom är på gården men det kan nog vara för att dom inte är så miljötränade.. annars är dom stencool (något som är en nackdel då en av dom är eksemhäst som inte bryr sig om en när man gör allt man kan för att få han sluta klia…..) jag tycker basjkirer är jätte roliga hästar (förutom den detaljen att hästen jag rider inte gillar dressyr, något de andra hästarna i stallet verkar gilla) bara att fråga om du undrar nåt annat :)
Har du funderat på TWH? :P Vet inte hur många det finns i sverige iofs, mn du verkar ju nyfiken på hästar med extra gångarter (vbl travare, baskjir, nämner islandshäst också..) och TWHn lär vara känd för sitt trygga och vänliga sinnelag. Behövs väl för att de ska stå ut med den misshandel en del utsätter dem för…
Men tänkte om du var sugen på någon lite annorlunda ras. Annars är väl travare väldigt trevliga hästar? :P Kanske kalllod? (finns för övrigt många såa med töltanlag också.. ;) )
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#6 Nej jag är inte intresserad just nu av att leta upp en ras jag gillar. Jag är intresserad av att leta upp en individ jag gillar som passar våra behov. Har ett visst behov och mig spelar det mindre roll vad det är för ras, sålänge hästen som individ passar både mitt behov och min mentalitet så vi trivs ihop. Det ska helst inte vara massa extra gångarter då det inte är jag som ska ha hästen. Och kallblod är väl egentligen inte min typ av häst, men en nättare kallblodstyp hade väl fungerat ändå kanske.
#5 Är det vanligt förekommande med exem på Basjkiren?
Min mamma födde upp basjkirer förut, och jag har h¨llt på en hel del med dem själv. Vi hade bla. första klass hingsten Babuschkas Gajrat.
Precis som vilken ras som helst varierar de sig oerhört exteriört. Vi hade både rejäla och riktigt grova hästar samt nätta som passade perfekt för banan. Vet flera som tävlar med fina placeringar på sina basjkirer.
Basjkiren är en oerhört rolig hästras, tåliga som islänningar. Roliga att jobba med, ofta väldigt arbetsvilliga och som jag nämnde tidigare finns de de som hävdad sig i höga klasser i engelskridning. De är vanligt att träna western med dom, de lämpar de sig nämligen utmärkt för.
Vill man ha en häst för träning och tävling bör man kanske kolla den nättare modellen av dom. Men absolut en ras jag rekommenderar och som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och då är inte jag en kallblodsmänniska egentligen. Eksem finns på dom, men inte vanligt, återigen årecis som vilken ras som helst. Googla och läs mer :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se