Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3444 ggr
Keligast
0

Dumma hästflugor :@

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft Rekyl nu i 4-5dagar och många hästflugor har bitit Rekyl så han blöder på vissa ställen :( Han är mest drabbad vid "skrevet" men jag kan inte spraja hästflugs-medel där ju..dom är känsliga där! Vad skall jag göra? Tvätta det eller vad?

Thorsson
0

Du kan ju blanda vitvinsvinäger, vatten olja, och en hel vitlök, det använder vi. Och tvättar med. Det går fin fint vid "skrevet " med :D

gejsa
0

Smörj med den svarta burken som det står hästsalva på. Finns att köpa överallt där dom har hästsaker. Det lindar kliandet och så stöter det bort bromsen. För det när nog broms som biter på skapet. Smörj morgon och kväll så får du se.

Keligast
0

#2 Är det dyrt?

[michaelalundgren]
0

#3 Vet inte, men om inte annat kan det vara värt det ;) ?

jn84
0

Lite mittemellan pris skulle jag säga. Kostar 95 kronor för 250 ml på Hööks. Men om jag inte har fel så är den ganska dryg?

Cilla89
0

PROB är kalasbra :D Fruktansvärt effektivt mot allt :D

Heda
0

När jag hade min häst smörjde jag in delar av honom och även skrevet med matolja,eftersom det är så fett kunde inte flugorna och bromsar komma åt att bitas lika mykcet.=)

Thorsson
0

När vi ändåså håller på.. Något tips mot festingar förutpm Vitlök ?

Cilla89
0

#8 PROB ;) Innan plockade ja säkert 5 fästingar dagligen på varje häst, när jag började använda det så har jag plockat 2 fästingar på vardera häst på en månad ;)

Thorsson
0

och vad är DET?? =D=D

Loa-bg
0

#9 Var får man tag på det?

bubbelbubbel
0

#0, vilken sötnöt ! :D

AliceL
0

använder Switch till min.. man håller på det, åså håller det i typ 6 veckor. det är starkt, men det gör att blodet på ngt vis smakar illa, så dom blir iaf inte bitna.. :) fast det är dyrt som sjutton, 300 spänn.. fast då räcker det till 3-4 doser åxå :)

DojoKelder
0

#13 switch är kanon på vissa hästar.. min gamling hjälpte det dock inte på alls.. fick spraya på annan flugspray istället.

Cilla89
0
gejsa
0

Switch är så starkt så en del hästar får sår av det. Min gobban som är fux tål det inte alls.

Så en burk med hästsalva är nog bäst iaf. Den räcker hela sommaren åt en häst för en hundring.

pippa__
0

jag kör med krossad vitlök och matolja =) funkar bra på allt!! från bajsfluga till stora bromsar…=)

E_hjo
0

Guuuuud vilken söt häst!!!!   : D

steffy
0

gud såå gullig häst,en riktig drömhäst

Keligast
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18-19 Tack så mycket^^

Men okey skall jag köpa hästsalva och ta på han? (Där han är biten)

__iE
0

sicken söting pålle :D

MiaMaria
0

antar att de är Skillingaryds hästsalva som Gejsa menar, den är super!!!

Keligast
0

*putt*

joytick
0

Man kan blanda äppelcidervinäger i hästens vatten, det ska tydligen funka super. Typ 2-3 dl till 5 l vatten.

jn84
0

Det blir väldigt mycket vinäger under en sommar…

Keligast
0

Jag rengör såren med vanligt vatten med en svamp :) Är det bra eller skall jag rengöra det på ett annat sätt?

AliceL
0

#26 låter bra. var noga satt svampen är ren åxå..