Tips på att bli bättre
Hej! Jag är en tjej på 15 år som är skötare på två hästar tillsammans med en kompis. Vi blev skötare på dom i början av sommaren. Den första hästen är ett sto på 17 år, hon kan mycket inom dressyren och tycker oftast det är roligt att jobba. Kan gå i fin form och är mjuk. Den andra hästen är en valack på 9 år. Han är lite nybörjare och ganska tung att rida. Vi håller på att träna honom att gå i form just nu.
Jag vill såklart bli bättre på att rida. Innan vi började rida dessa hästar så red vi en annan häst, som just nu är 18 år. Han kunde inte jättemycket, så vi har inte lärt oss mycket på den tiden vi red honom. De hästar vi rider nu har en ägare som gärna hjälper oss och ger tips, vilket är jätteskönt och jag tycker jag har lärt mig massor på så kort tid. Vi har precis börjat öva på att sitta ner i traven och jag tycker faktiskt det var förvånadsvärt lätt. Visst måste jag sätta mig ner i sadeln mer, men man lär sig med tiden.
Men finns det några tips/tricks hur man kan bli en bättre ryttare? Kanske några bra övningar? Bara ös på med tips/tricks/övningar. Jag är tacksam över varenda svar jag får. Fråga om ni undrar något!
Kraam från Ryttarensofia!

Rida utan stigläder brukar alltid ge snabba resultat i början. Även rida utan tyglar och stå så i fältsits. Du kan ju be någon longera dig om hästen inte är lydig nog att följa dina vikthjälper. En god balans och kroppskontroll är a och o till att bli en bra ryttare.
Träna också på eftergift. Detta kan ni träna på varandra också. Tajming är allt. Något förenklat så kan man väll säga att ju bättre och snabbare du ger eftergift, desto lydigare häst. Hästar älskar sin eftergift!
Ja, i traven tycker jag det är lättare att sitta ner utan stigläder, tycker man kan slappna av i benen mer då. Haha nu kanske jag kommer låta som värsta amatören, men vad menas med eftergift? :)
Eftergift är när man t ex har tagit lite i tyglarna, så när hästen gör rätt så släpper man efter. När man "ger tillbaka" tygeln så är det en eftergift, som en belöning till hästen. Likadant om man kanske driver med benen, om hästen då gör som man ber så slutar man ju driva med benen. Sedan ska man ju inte rida bara med ben och tyglar, utan det finns oändligt många tillfällen då man bör ge eftergift.
Inga eftergifter=ingen trevlig ridning, varken för häst eller ryttare.
Jaha, det är det som heter eftergift :) Ja, det ger vi hästarna ofta, för att visa att dom varit duktiga :)

Balans, att alltid slappna av i hela kroppen, rid och blunda så att du känner att du har lika kontakt med hästens mun, be ngn titta på bettet då du rider så att det inte dras ut åt ngt håll så att hästen inte har det mitt i munnen. Går det ut mer åt ngt håll är man starkare i den tygeln även om man inte känner det själv. En grund till att kunna ha hästen i en ärlig form.
#4: Precis!