"viktbärande"
Har hört detta uttryck hela mitt liv, men aldrig riktigt fått kläm på vad det betyder i praktiken. För alla hästar som fungerar för ridning är väll viktbärande? Är en viktbärande häst/ponny en individ som är extra stark i förhållande till sin storlek (hur har man isf testat det)?. Eller är det ett uttryck som slängs på en häst av kraftigare modell? Rimmar i så fall illa med alla de ryggömma ardennrar och isisar jag träffat eller hört talas om.
Vad det borde betyda är väll en häst som tack vara sin kroppsform och utbildning har lätt att bära sin och ryttarens vikt på bakdelen. Fast tänker jag efter så har nog ingen av de "viktbärande" hästar jag träffat gått i ens en något sånär korrekt form..
Så jag vet inte. Bara fundserar. Någon som kan?
Nu när jag tänker på det vet jag väl inte riktigt egentligen, men jag har i alla fall alltid tänkt mig det som att hästen har stark rygg, bra byggd, belastar kroppen rätt, osv. Ofta i samband med häst av kraftigare modell. Men som sagt, jag har aldrig hört en direkt beskrivning på "viktbärande", utan kommit fram till någon sorts undermedveten egen beskrivning.
Intressant tankeställare måste jag säga TS…
Isa Aronsson
www.stallequino.se
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

#3 Bra nyhet för storväxta ryttare då. En person på 158 kg på en maxad d ponny
hmm tycker de verkar lite sådär faktiskt:S jag är en storvuxen ryttare.. å jag skulle aldrig sätta mig på en ponny som läget är nu iaf.. men tror att med den uträkningen tror jag inte han skulle kunan bära sig själv ens då.(som de stod i nån komentar i bloggen där). å han är inte fet å väger strax över 600Kg med 162 hög..
för mig är de iaf en som är rätt musklad å kan bära upp sin ryttare ordentligt utan problem å kanske då tyngre ryttare som väger mer än 70 Kg.. de är vad jag har fått höra iaf i mitt liv med tanke på att jag är en kraftig ryttare.. så blev jag alltid tillsagd att hitta en viktbärande häst.. sen vad de egentligenbetyder vet jag inte..
Allt annat lika klarar kort rygg, kraftiga skelettben och rejäla ledytor tyngre ryttare än lång rygg, klena skelettben och små ledytor. Men det är fler faktorer som spelar in, som hästens ledrörlighet och i vilken form den rids.
för mig är en viktbärande häst en häst som på sätt Gronstedt beskriver har bättre förutsättningar att bära vikt på ryggen än "normalhästen"
Precis som #6 skriver, men också hur grova hästens ben är och vid vilken ålder den rids in.
Det är många faktorer som spelar in om hästen är viktbärande eller inte.
Vissa raser har just dessa egenskaper i sin rasstandard och därför kallas även dessa raser ofta för viktbärande raser. Men egentligen ska man titta även på varje enskild individ. Jag är dessutom en stor förespråkare för en sen inridning med mycket förberedande arbete så som tömkörning och körning med vagn innan hästen ska behöva bära en ryttare också. Bra ryggmuskler INNAN hästen börjar ridas gör att dem lättare orkar bära både sig själv och ryttaren tidigare.
Det man förlorar på att vänta vinner man på en snabbare utveckling senare.
Jag skulle nog säga att en viktbärande häst dels har en mormal/kort (behöver inte vara superkort så länge hästen är välbyggd, dvs exteriört korekt och musklad) rygg och något grövre ben rent generellt (inte för att hästen ska orka, utan för att den ska hålla). Men sedan beror det helt på hur välmusklad den är (främst rent naturligt skulle jag vilja påstå), och hur den med musklerma klarar att bära upp och balansera ryttaren. En bredare rygg är nog inte heller helt fel för att ryttaren ska sitta stadigare. Samma med en lång bog och hals, men det har nog snarare med längden på ryttaren att göra, är man lång vill man ha mer framför sig. Gångarterna skulle jag också vilja påstå är en viktig del. En häst som har avslappmade gångarter och lätt för en naturlig samling slits inte heller på samma vis som en häst med stötiga och obalanserade rörelser under ryttare. Men absolut viktigast är att kunna känna hästen, och lyssna på dess signaler. Jag själv är ganska liten av mig, och rider själv på en av våra B-ponnyer några ggr/vecka varvat med några småttingar. På just denna ponny känner jag mig inte det mimsta stor faktiskt, och ponnyn är inte det minsta hindrad av mig. Det känns som att sitta på vilken annan D-ponny/liten stor häst som helst. De andra B-ponnyerna (med undantag för en) jag har (som är mer byggda som islämningar än ovan för övrig!) klarar lustigt nog inte alls av mig på ett harmoniskt sätt och där känner jag mig absolut för stor. Men det är nog mer än en sak som spelar in.
Hakuna matata!
Min Ardenner/Sv halvblodskorsning är då inte viktbärande. Jag väger bara ca 55kg så med mig är det inga problem. Men kommer ryttaren över 75kg så börjar han visa att det är tungt. Han är ju inte riktigt byggd för att ridas iom att han har ardennerkroppen som är byggd för att dra tugnt. Han kan däremot dra stock på flera hundra kg.
Så alla hästar av tyngre typ med kort rygg behöver inte vara viktbärande så min är grov med kort rygg.
Hade ingen aning om att skenbenen spelade in på hur viktbärande en häst är. Min pålle har relativt klena ben i jämförelse med kroppen så det kan ju vara därför han tycker att "kill"ryttare på över 80kg är lite jobbigt. Jag har alltid varit väldigt noga med att min häst ska bära sig korrekt i ridningen för att avbelasta sina framben då dom är lite klena och eftersom han är lite framtung så vill han gärna lägga mer tyngd på dem. När oerfarna tyngre ryttare hoppar upp så lägger han ju mer vikt på frambenen så det kan ju vara därför. Riktigt intressant.
#9 ;p förlåt, kan inte låta bli: "islämningar" - menar du rullstensåsar då ^^
Jag har en jätte stor häst han är nu närmare 174 men han tror jag inte på att han klart av att bära mer en mig . Men en mindre häst kan jag förstå varför den kan bära en större förpackning den är kortare kompaktare i rygg och ben . Kålla på åsnor det är nog inte så naturligt att va så stor när man är häst i början va hästarna väldigt små och sen blev dem större när vi börja avla på dem . Kan tänka mig att en mitten häst klarar mer men inte 158 på en D ponny kanske
#12: Du kan nog ha delvis rätt, däremot skulle jag inte dra alla hästar över en kam på det viset. Det finns små ej viktbärande hästar och höga hästar som klarar väldigt mycket. Alla är individer. Jag förstår din tanke men håller inte riktigt med.