Kostnaden!
Hejsan! Jag undrar hur mycket det kostar i månaden för er att ha egen häst/foderhäst.. Allt inräknat då!
mvh erica

Det beror ju alldeles på vad höet kostar i inköp. Om man står inackorderad eller har eget stall. Vad dom behöver äta. Hur stora dom är osv osv

hmm..om man räknar ihop allt för ett år o sen delar
det per månad blir det: 1980 kr/mån om man ska va precis =)
Okk.. Ifall jag skulle ha en häst i mitt stall.. Nu vet jag inte exakt men om jag räknar snabbt så ..
Stallplats: 1300 kr/mån Mat: 300kr/mån Hov: 800 kr/mån
Jag har ingen aning om hur mkt höet kostar.. =S Jag kanske glömde nått också xD

Jag satt i går och lekte lite med mina kostnader (D-ponny)
Och detta kom jag framtill foder (dom äter bara hö) 2500 kr om året
Strö halm en rundbal häst och månad under vintern 1000kr
Verkning 1200 kr mina är oskodda
Mineraler 1600kr om året
Veterinär Vaccineringar/tänder mm 1200 kr år (denna summa är tagen ur luften)
Det blir 7300 kr om året eller 608 kr i månaden.
Sen kommer det till staket och under håll av stall mm också försäkring eller som vi gör amorterar på huset för att kunna få loss pengar om hästen blir akutsjuk (=dyrt).

Jag törs inte ens räkna ut vad mina 4 hästar kostar mig. Har ju fått köpt så mycket extra varje månad pga två hästar som har diarré och en eksemhäst som jag ger olika saker som förebyggande till våren.

#5 har du tidningen hästfocus? Läs då artikeln på sidan 24.
Om inte så kan jag skriva att veterinär Tomas Åslin rekommenderar att man ger potatismjöl en ½ kaffekopp i havren om dagen till en häst som är lös i magen
potatis mjölet suger upp giftiga ämnen i mag-tarmkanalen mycket effektivt och transporterar sedan ut den naturliga vägen

#5 - jag har räknat du att jag betalar runt 25000
för en häst om året..
#4 Shit! Du det var inte mkt du betalade om året!! Men du har ett eget stall elr?

#8 Ja det har jag och jag har en enkel häst hållning hö+ mineraler och halm som strö. Men det tillkommer ju mer och jag räknar inte på kostnader för tävlingar och utrustning i det priset.
Jag satt och räknad på priset för att få ett hum om vad det kommer att driva fram det föl jag planerar att ta på Kiara. 16 000 kr när fölet är 6 månader, med ett språng på 5000 kr.

jag hade en fast kostnad på 1200:- varje månad. det var inackordering + foder. sedan tillkom skoningen var 8:e vecka för 500:-

#10 Det var rätt biligt ändå för ett varmblod (?) man har ju alltid kostnader för stall och sådant men samtidigt är det ju värt det. Hur går det med som två små?

mm hon var ett varmblod. jag hade henne inackoderad hos grannen därav priset, det hade nog varit billigare om ja haft henne hemma.
vad menar du med: Hur går det med som två små?

Hade du inte två shetlandsponnyer på gång, det är alltid spännande att höra hur det går när någon är i planeringstagen. Men det kanske var för tidigt att fråga våra myndigheter brukar ju inte ha bråttom.
Framför allt är det roligare att ha hästen hemma, bräder, spik och tråd det blir en hobby så kostar det lite mer så är det ju så himla kul.

# 13 nu är jag med dig. nej jag har inte hört ngt från inspektören än. sitter o uppdaterar min jobbmail hela tiden =). jag är så otroligt laglydig på det sättet (att köra fort gör jag) och jag vill ha ett ok innan jag gör ngt. men det får jag väl som en kniv i ryggen nu antar jag…
det enda jag kan komma på som är lite negativt med att ha hästen hemma det är att man alltid måste se till att ha hjälp om man inte är hemma. har man hästen inackoderad så löser dét sig själv på ett eller annat vis.

Jo det är lite bökigt att skaffa hästvakt, men det är det värt. Eftersom mina får fritt med hö så är det bara morgon och kväll jag behöver passa.
Jag vill också veta att jag har lagen på min sida men ibland så har jag en känsla av att det inte är lagligt att ha häst………..jag ska inte klaga just nu så har vi bra besiktningsmän här. För några år sen så hade vi en dam och hon var hopplös när hon kom med sina högklackade skor. Dom vi har nu dom talar om lite tips och idéer som dom fått från andra stall, så man känner att man lärt sig något och det är alltid kul.
Jag har ingen stallhyra och mycket små utlägg för kraftfoder då min pappa är bonde. Fodrar med hösilage och lusernpellets som jag köper + mineraler och olja. Vintertid går mina hästar utan skor så normalt kostar det mig ca 1200:-/mån för alla 3 hästarna + försäkring. Sommartid har jag skoningarna i stället ca 1800:- var 8 e vecka. Men om olyckan är framme så kostar det ju mer. Så jag har det billigt o bra.

#6# Åh fan! Det verkar ju billigt och bra. Ska köpa tidningen och läsa det. Tack för infot. 

nu kostar de mej ca 2000kr/m för mina tre. bara snabbt uträknat
detta är för 1häst (arab)
500 i kallhyra, då ingår ut och insläpp varje vardag.
jag betalar 1,20/kg för hö 8kg/dag ca 280kr/mån
spån 4 balar/mån = 220kr/mån
korn, kli, betfor mineraler mm ca 150kr i snitt.
Vaccinationer, veterinär plus avmaskn mm = ca 300kr i snitt
försäkring 400kr/mån (tror jag det är)
utrustning kanske blir 200kr i snitt
övrigt tex saltsten extra vitaminer morötter mm 100 kr/mån
hovsl var 8.e vecka 800kr blir 400/mån
bensin till stallet 1000kr/mån
jag har säkert glömt något nu men ungefär 3550kr/mån

jen! Var köper du hö för 1.20 kg? Är det i Katrineholm? Säljer han mycket? Tänkte på om jag skulle handla av honom. Vi bor ju eg bara några mil från er ju. Jag får betala ca 1.80 kg i år. Är det analyserat?
jag köper höet av stallägaren till det priset bara för att vi i stallet hjälps åt att köra in höet. Och det är TYVÄRR ej analyserat. tyvärr så säljer hon inte det till andra än oss

Ok! Vad synd då. Ja, en analys kan man ju göra själv. Det gör jag alltid när jag köper det. Men det är ju en fördel när det är så billigt då också. Hojta gärna till om du ser något billigt hö i dina hemtrakter.
#23 ok, det ska jag göra.