Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3227 ggr
[3rixon]
0

Vilket underlag?

Hej! Min ena ponny har artros i båda framknäna. Veterinärerna rekommenderade avlivning då hon aldrig skulle bli bra. Men då ponnyn min hade en sådan livsgnista ville jag fortsätta kämpa och se om det fanns allternativbehandlingar som eventuellt skulle fungera. I början trodde jag nästan att jag var hemmablind då prognosen faktiskt var väldigt dålig och det nästan inte fanns något hopp.

Men det finns tydligen mirakel. För nu ett par månader senare efter olika kosttilskott och behandlingar av equiterapeut så är min pålle en mycket piggare och gladare individ som rör sig utan utan smärta och hälta.

Men nu när hon bara fått gå i hagen och skrutta har hon samlat på sig en otroligt massa överskottsenergi. Hon är som ett ånglok, eller en stor pansarvagn som ska bryta sig fram till varje pris. Så jag tänkte att jag skulle kunna börja promenera lite kortare rundor för hand nu för att göra av med lite av energin, dessutom tycker hon att det är så roligt att få komma ut och se sig om.

Men jag undrar vilket underlag hon bör gå på. Vi har tillgång till stubbåkrar, asfaltsvägar, hårdpackade grusvägar och sandvägar med mjukt underlag, ungefär som i en paddock. Det verkar mest logiskt att jag bör hålla mig till mjukare underlag då det inte blir lika kraftiga stötar, men jag kanske har helt fel så det kanske är bäst att fråga :) Tacksam för svar

Peppe
2

För det första tycker jag nog du ska rådgöra med veterinär igen, nu när du ser förbättringar.

Vad gäller underlaget är jag kluven, har dålig koll på artros. hårt underlag blir ju stötar, speciellt om hon är skodd. Men å andra sidan får det mjuka underlaget inte bli tungt, för det är väldigt slitsamt.

Jag hade nog inte vågat göra något utan att få en uppdatering av läget av veterinär, speciellt som veterinär tidigare rekomenderat avlivning.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

Ingen aning faktiskt. Men när jag gjorde en snabb googling så är rekomendationerna för människa att gå på mjukt och jämnt underlag och undvika asfalt.

Lycka till och hoppas att det fortsätter i rätt riktning!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#2 Tyvärr kan man inte jämföra hästar och människor då det gäller underlag och hur våra ben och leder fungerar. Männislan är inte skapt för att gå på hårt underlag medans hästar är stäppdjur och där är underlaget riktigt hårt. Hästar klarar i allmänhet av hårt underlag bättre än mjukt så länge man inte låter dem springa i mycket höga hastigheter eller hoppar höjt på hårt underlag.

Utan att veta någonting alls, bara tror, så skulle jag gissa att ett hårt underlag är bättre för din häst så länge du bara skrittar. Att hästen rör sig över huvudtaget är nog ändå viktigast.

Elshira
0

Jag tror också att du bör hålla dig till fastare underlag, framför allt om du bara ska skritta. Sand är ju bra, men det får inte vara så löst att hästen gräver ner hoven. Jag har sand/stenmjöl i våran ridbana, och den her ett tydligt hovavtryck, men den känns ändå relativt stum och lättgådd för oss människor. Jag skulle satsa på att köpa ett par hovboots i gummi (typ cavallo) och hellre ta hästen på promenader för hand. Det är mysigt det med! Men jag tycker nog att du ska undvika ridning om möjligt. Ett bra sätt att göra av med överskottsenergi är att släppa hästen i en mindre hage (annars får du springa lite mer bara) och få hästen att rejsa lite. Brukar ta en läskburk med lite stenar i så blir det extra spännande. Ta det lugnt i hörnorna, men driv gärma på ordentligt på långsidorna, då brukar till och med den snällaste hästen kunna visa ett och annat glädjeslutt! Och de gör av med den där värsta överskottsenergin. När du är färdig med det kan du alltid göra lite markarbeten, "seven games" (finms på matural horsemanship iFokus att läsa om) eller trickträning är sådant som får hästen att även bli trött i huvudet.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#3 Jag håller med dig och min första tanke var att asfalt skulle vara bäst. Mne eftersom jag inte vet så googlade jag och fick fram det resultatet. Som jag skrev så är det ju för människa, så jag vet inte hur applicerbart det är, men det är vad jag såg.

Lade till SLU i min googling och fick fram följande: http://ishestnews.se/svensknyheter/workshopen-pa-chalmers-tema-sakerhet-bade-manniskans-och-hastens Där det står att underlaget bör vara fast, svikta och ha dämpning.

Jag tror inte att mjuk sand är bra, men frågan är om asfalt är bra heller?

Mantissa
0

Har ingen erfarenhet med artros för häst. Men har en hund med ganska kraftig artros. Han får smärtstillande plus en massa kosttillskott. Det mest verksamma ska tydligen vara grönläppad mussla och sålkart omega 3 (ej omega 6, det bryter ner ledytorna). Rekomendationerna jag fick när det gäller hunden var att det var noll problem att låta honom springa och leka när han vill och koppelpromenader var inga problem.
Så länge din häst inte visar hälta så tycker jag du ska låta henne komma ut och röra på sig om det är det hon vill. Inte ridning då det belastar lederna extra. Men koppla på en lätt vagn (speedcart?) och ut o promenera:)
Hästar är stora och tunga djur så artros är ju ingen rolig diagnos, men så länge hon verkar pigg glad och "sig själv" så tycker jag du ska njuta av henne. När det gäller hästar så är många veterinärer snabba på att dömma ut så fort ridning är uteslutet, vilket är tråkigt men tyvärr vad många hästägare eftersträvar. Rekomenderar också att få fler veterinärutlåtanden då de kan se väldigt olika ut.

När det gäller underlag så är väll det bästa du kan gå på skogsmark, stigar som sviktar lite, men där hoven inte sjunker ned. Grusvägar går också bra. Asfalt äv väll lite sämre, men om hon varit van vid det sen tidigare så bör det inte vara något problem att promenera på det heller.

[3rixon]
0

#1 Det ska jag också göra, jag och veterinären hade bokat in en tid då hon skulle ringa upp när jag var på kliniken senast, hon skulle ringt för ett par veckor sedan men det har hon inte gjort. Så jag får väl slå en signal helt enkelt.

Nä det var så jag tänkte med. Men nu går hon i alla fall barfota så hennes stötdämpning är ju bättre än vad den annars hade varit.

När jag hade ut equiterapeuten sa han att många hästar blir avlivade i onödan, att det ofta också beror på försäkringsbolagen att hästarna tas bort. Men han sa att rörelse i måttlig mängd är bra vid artros.

#2 Jo har också hört att det är vad som rekommenderas för människor.

Tack så mycket!

#3 Jo det kanske stämmer. Jag får ta och försöka kolla upp detta. Men tack för svaret.

#4 Ja det verkar som det bästa allternativet, men ska kolla upp detta lite mer noga.

Hon går barfota nu och jag har ett par boots till henne som jag använder.

Hon är helt och hållet pensionerad från ridningen nu, jag har inte ridit henne sen i början på april i år. Det är ju lite tråkigt men ridningen är ju inte det viktigaste, huvusaken tycker jag är att hon mår bra och slipper ha ont.

Men promenader för han är nog det jag vill hålla mig till just nu om vet och equiterapeut tycker det är lämpligt. Men nu när det är stubbåker så tänkte jag att hon kunde få gå med lös när jag rider min andra häst, så får hon göra lite som hon själv vill. Men jag ska rådfråga innan jag gör något.

#6 Jo jag tänkte det med, att om hon inte visar smärta eller hälta så kan det ju inte skada att hon får röra sig i måttliga mängder, det var ju vad equiterapeuten rekommenderade också. Ridningen har jag lagt ner, och tyvärr är hon inte inkörd. Men jag har tolkat en hel del med henne samt tömkört och med lite hjälp så borde det inte vara några problem att köra in henne. Hon är väldigt orädd och går med på nästan vad som helst.

Nä artros är ju inget man vill att hästarna ska råka ut för, som du säger är det ju stora och tunga och sen i och med att de också är djur som rör sig långa sträckor under dagen och som även ska kunna fly om det är så så måste det ju kunna ske utan smärta eller hinder.

Ja precis, tycker också ett veterinärerna dömer ut hästarna lite för snabbt. Men ofta är det ju så, att om hästen inte håller till ridning håller den inte heller till någonting annat. Och det är ju tråkigt. När jag pratade med equiterapeuten sa han att det också beror mycket på försäkringsbolagen. Vad han hade för argument för det lade jag inte riktigt på minnet tyvärr. Men kanske är det också så att man inte vill spendera hur mycket pengar som helst på en häst som aldrig kommer bli ridbar igen.

Jo det kanske jag borde göra, röntgenbilderna kommer ju vara detsamma men som sagt kan ju veterinärerna ge olika omdömmen.

Okej, tack så mycket för ditt svar!

[3rixon]
0

Jag har fått tillstånd att röra på henne i skritt för hand på lagom mjukt underlag, underlag som sviktar och är stötdämpande men som inte låter hästen gräva ner hela hoven :) Så tack för alla era svar!

CelsiusT
0

#8 Det låter vettigt. Lycka till!