hoppar endast naturfärgade hinder.
Undrar om det är någon som varit emd om samma eller har nå tips till mig.
Min häst har nämligen inte haft det lätt i livet och åkt runt en hel del innan hon hamna hos mig. Hon är 12 år nu och ajg har följt henne sen hon var 3 år och hoppasdes in. Då var det är en häst som veeeeeeeerkligen älskade hoppa och så ffort hon såg ett hinder blev hon överlycklig och ville hoppa sen nu senaste som hade hästen innan mig sku ha henne som en hopphäst men sa själv till mig att hon pressat hästen för hårt i hoppning.
Och ja man har ju hört en hel del saker bla. från skötare till hästen som amn inte vill höra precis…
Men iaf så när hon kom så var det en häst efter 1 års markarbete jobb började jag sku ha henne över bommar och det gikc verkligen inte, hon bara vägrade men efter mycket arbete gick även det.
Sen nu 5 år senare så har jag i sommar börjat hoppa med henne igen. och ja trava över bommar går bra men så fort dem hamnar över marken tvärvägrar hon. Första påasset var jag själv lite smått rädd då jag sett hur hon gjort med ägaren innan och hade ingen lust lfyga i backen precis xD haha men En kompis ahr hjäålpt mig och vi fick henne hoppa efter mycket övertalning.
MEn problemet är att om man höjjer hindrena och då menar jag typ 30-40 cm så vägrar hon stenhårt men efter övertalning går även det. Sen så om man hoppar på naturfärgade bommar så tvekar hon inte ens. då är det samma överlyckliga häst som man såg som 4 åring hoppa första gångerna och hon dras till det.
Nån som har varit med om samma och har nått tips? Hon visades på 3 års testet med guldpoäng på hoppning och hon är verkligen en hopptalang men vill itne hoppa ner och jag vet själv inte hur mycket jag vågar pressa henne då jag inte vill förstöra hennes förtroende till mig som jag kämpat i 5 år för att vinna!
Hoppas att ni fattar vad jag menar :) Vet inte riktigt hur jag ska förklara :)
Oj vad lustigt.. hur uppfattar du som känner henne det? som att hon 'r osäker i sig själv eller bara blankt inte vill? för kan kan hon ju tydligen ;)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Vet itne hur jag ska förklara… Vissa gånger så känner man att hon tvekar medan andra gånger så känner man att hon bara inte vill. Men redan när man vänder upp mot hindret med färgade bommar så är det som att nått dör i henne. som att hon förväntar sig nått och sen efter några vägringar och man får över henne med ett ganska halvtaskigt språng så är det som att spärren släpper för tillfället och hon tycker det är kul tills man höjer hindret kna vara 1-2 hål vi pratar om. Hoppat max höjd i sommar 55 cm då jag fick lägga på spöt för att hon noncha skänckeln och bröt ut.
Men som sagt varje gång du ändrar hindret eller hoppar från nått annat håll så blir det tillbaka till ruta ett.
Hon har ju i början varit väldigt het och på men ahr ju arbetat ner det så jag har kontrollen och vi sammarbetar och allt funkar så länge du inte stoppar upp en färgad bom för då tar det stopp :/ Är extremt surt då jag vet att hon kan som bara den och hoppningen är nått jag brinner för :)
Just nu så kna jag ju inte rida alls dock då jag själv e skadad i rygg men är lite små envis nu och ahr satt igång igen då ajg inte orkar ställa av henne igen men hoppningen får vänta igen men tänkte bara om hon har tips.
Vet ju inte heller hur passa mycket jag vågar tvinga henne då jag absolut itne vill att hon ska få känslan att det är tråkigt. MEn man känner ju när hon speciellt dummar sig och bara nonchar totalt skänckeln och allt. Annars så kan ajg som itne sätta fingret på vad det är. hon dör bara :/

Varför ska du hoppa henne alls om hon verkligen inte vill? Jag har själv en hopphäst som blivit pressad för hårt. Han har en av de bästa stamtavlor jag sett, 7 syskon som går internationell hoppning, såld som unghäst för 1 miljon osv osv osv. Men, han har blivit pressad och hatar hoppning under ryttare. Han gillar löshoppning och jag gör det för variation, men att hoppa på bana med honom vägrar jag göra. Hoppade 20 cm på banan och märkte hur mycket han avskydde det. Han gör det för att jag ber om det, men han vill inte, varför då göra det??
Det är svårt att veta, men det är stor skillnad på om hon verkligen är knäckt eller "bara" bråkig eller inte förstår. Men mitt tips är: vill hon verkligen inte vill, så låt henne slippa. Hoppa bara de hinder hon gillar och bjuder på med glädje. Varje gång du tvingar henne över efter att hon har "dött" så gör du skadan värre, om hon verkligen är knäckt/skrämd/sönderpressad.
Jag känner en härlig, ärlig, duktig dressyrhäst som tränades upp till intermediär för några år sedan. Han gör det mesta för en vänlig, stadig ryttare - men ser han ett domarbord och en skrivplatta så dör han. Seg och ovillig, går inte fram, kan inte böja sig, det har till och med hänt att han stegrat och kastat om i stället för att gå fram ur första halten i programmet. Det är så tydligt att det inte är själva arbetet utan tävlingssituationen som gör att han blir blockerad, och då är det inte rätt att sätta honom i den situationen.
Jag har också träffat hästar som hoppar överlyckligt upp till en viss höjd och sedan tvärvägrar eller måste hetsas över.
Om inte hästen blirm åtminstone lite lugnare och säkrare för varje försök, så sluta försöka efter ett tag. Annars blir det bara kamp och stress. Kanske man kan försöka igen senare, men ta i alla fall en paus.
Om nu naturfärgade bommar funkar bra så håll dig till såna iaf just nu, jag tycker inte det känns riktigt rätt att pressa hästen ännu mer, som du säger så är det ju dumt att förstöra förtroendet du har ägnat så många år åt att bygga upp. Hoppas att det går bra iaf!
Är hon bara osäker så kan det ju vara värt att fortsätta jobba lite försiktigt frammåt och se vart det leder. En vacker dag kanske all osäkerhet i det förflutna släpper och hon känner att hon inte ligger under press med dig.
Förknippa hoppningen med något roligt och positivt. Hoppa lite naturfärgade hinder nån gång i veckan, hoppar hon med glädje de första gångerna så avrunda där. Även om ni bara hoppade två skutt så gjorde hon det med glädje och då är det positivt. Pressa inte igen och hoppa en tredje gång för så kanske hon inte vill och då blir det negativt istället.
Verkar det som att hon inte tycker att det är roligt att hoppa ALLS, så skulle jag lägga hoppningen på hyllan helt en längre tid för att kanske testa igen långt fram i tiden.
Till att börja med ni som skriver där uppe. JAG SKULLE ALDRIG NÅNSIN TVINGA HENNE TILL NÅTT HON INTE VILL!!
Jag har sätt hur hon behandlas och skulle aldrig göra likadant men saken är jua tt hon älskar verkligen hoppa egetnligen och vill ge henne en chans att tycka om det igen därför jag kör extremt låga hinder.
#6 Det är det jag inte vet för vissa gånger är hon ju som osäker och andra så bestämmer hon sig bara för att inte vilja. sen är hon ju en extremt smart häst och älskar att testa om hon får göra som hon vill så.
När hon väl kommer över efter typ 3 vägraringar som sagt så älskar hon ju det ohc busar av glädje att hon fått hoppa. Just nu kan ajg itne hoppa eller rida överhuvudtaget då ajg skadat mig i ryggen :( Suger vekrligen då man börjat komma igång. Hon har inte behövt hoppa på 5 år så :)
Iaf nu senaste jag hoppa så fick hon ta nått skutt bara för att hon drog och verkligen ville hoppa så tog tillfället i akt :)
OCH ni som i princip idiotförklarar mig så jag satsar på dressyren ja men jag ville ge henne en chans att få göra det jag vet att hon älskar och som hon gör när hon väl hoppar i skog och mark eller som sagt naturfärgade hinder. Ville ge henne en chans som med allt annat jag gett henne och har redan sagt att funkar det itne så kommer jag aldrig tvinga henne till det. Men att jag skrev och fråga var ifall nån varit med om liknande och om nån hade tips så ja ni behöver ju inte riktigt sitta och IDIOT förklara mig för jag är INTE KORKAD som vissa andra.
4# Alltså det viktigaste nrä jag väl hoppar med henne är just att hon är lugn coh lugn är hon hela tiden nu. förut hetsades hon och när jag börja rida efter 1 års markarbete så funka det itne så har bara jobbat med grunderna i början att få hästen gå framåt och är först nu i sommar som hon börjat lugna ner sig och slappnar av.
Saken är jua tt hon är stencool men hon stannar 2 gånger minst och tittar och sen blir det ett knas språng över för att nästa försök vara ett perfekt hopp med luft emellan och en busande glad häst efteråt. sen så vill hon lägger jag ju ner hindret.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara för hon glaopperar ju fram coh öronen är spetsade framåt emn precis innan stannar hon och som sagt hon bara står dära.

#8 precis så var min förra häst vid hoppning, vägrade, var osäker, och stack efteråt. Hon kunde rusa mot hinder med toppade öron, men i huvudsak så gillade hon det inte. Luft ovanför hinder kom från att hon blivit barrerad och var livrädd att slå i benen. Hon hoppade gärna ute i skogen där det inte är samma press. Även den hästen lät jag slippa banhoppning, eftersom hon inte trivdes med det.
#7-8: Du beskriver hur hon först vägrar och hoppar dåligt, för att sedan springa på hindret och överhoppa. Det låter inte som en glad häst som älskar att hoppa, utan som en ovillig häst som tar sig över trots sin rädsla och ovilja. Hon säger att hon inte vill och ber att få slippa genom att vägra och "knashoppa", men du rider på igen och igen i alla fall. Vad är det om inte att tvinga henne?
Du har fått tips om hur du kan hantera det, nämligen genom att bara hoppa de hinder hon tar utan att tveka och hoppas att du ska kunna gå på andra hinder någon gång i framtiden.
Har för det första bara hoppat 2 gånger med henne.
Det är en arab och ni känner inte hästen eller hur? På henne är det alltid svårt säga vad hon tänker. och hon sticker inte efter hindren eller är stressad utan lugn och tycker ju att det är kul som hon visar på sitt egna lilla sätt.
OCh ajg kna lova att hade hon knnt sig pressad eller tvingad till nått så åker jag på direkten i backen! Gillar inte hon nått eller att man sku försöka tvinga henne till nått så åker du direkt i backen för hon tvekar inte ens och ajg har sett det när man haft folk som har provridit för att bli skötare. hon visar direkt om hon itne gillar nån och det är en tuff häst.
Men ajja skitsamma ni verkar ju inte fatta nått om nån frågar om tips så ni behöver ju inte yttra er!
Jag vet itne hru jag ska förklara det då jag inte hittar ord själv för att förklara det. Men när min rygg är hel ska jag testa träna för tränare en gång så får man se…

Du har fått tips, men blir otrevlig för att tipsen inte passar ihop med du vill höra. Men, din häst gillar inte att hoppa och du skriver själv att du måste lägga till spö… Nej vi känner inte din häst, men många här kan hästar och hästspråk, man behöver inte se och känna alla hästar för att känna igen ett beteende. Hästar funkar i princip likadant allihopa, alla tror att deras häst beter sig helt annorlunda, är beräknande och gör fel för att jävlas. Men, så är det inte, hästen visar med kroppspråket vad den känner och alla hästar pratar samma språk. Krånglar hästen så gör man i de allra flesta fall fel och försöker tvinga hästen istället för att ha den med sig.
Gud vad folk är otrevliga här.. Kan det inte vara så att hästen först förknippar något obehagligt med hindret, eftersom att den har utsatts för press, men sedan när den märker att det inte blir obehagligt får tillbaka hoppglädjen för stunden? Jag är ingen hoppryttare och kan egentligen noll om hoppning, men jag kan en hel del om hästar och deras beteenden. Kan man inte leka fram hoppglädjen igen? Börja på hinder som hon tycker är roliga och ge massor med beröm efter varje hopp både med rösten och godis så hon känner sig duktig. Sedan när hon börjar förknippa hinder med en bra känsla kanske du kan höja något hål åt gången och fortsätta på samma sätt. Men ta det förs Hästar älskar beröm, det har iallafall alla hästar jag har träffat gjort. De vill, precis som hundar, känna sig duktiga inför sin ledare (du). Jag tror att de flesta hästar, som inte har blivit alltför hårt pressade
Jobbiga telefon! Jag tror att de flesta hästar, som inte har blivit alltför hårt pressade (och i vissa fall även de som har det), kan läras om. Allt handlar om tillit och beröm. Sedan, skulle det visa sig att det bara blir värre så ska du ju självklart lägga av, men det låter på dig som att du vet vad du gör. Det är nog du som känner din häst bäst! Men var försiktig med "straff" (spö t.e.x) och gå tillbaka ett steg istället om det inte går. :) om det nu inte är så att hästen kör med dig, haha
#13-14 Tusen tack äntligen en som förstår mig :) det du säger är exakt det jag gör :) Du har helt rätt ;) Skulle jag gett upp som många andra med henne så skulle jag slutat med henne redan när jag börja rida för hon gick inte ens rida men vi har kämpat och nu är hon en normal häst även i vanlig ridning :)
Exakt sen jag har använt spöt 1 gång och då kände jag själv att det var hon som testa för att se om jag skulle låta henne göra som hon ville eller om jag bestämde :)
OCh som du förklarar bättre än jag, det jag försökt förklara hela tiden så från början är det som att hon tror att man ska göra nått men när hon väl inser att inget händer så kommer glädjen tillbaka :)
Använder inte helelr spöt som straff utan la till det som förstärkning då hon noncha högra skänckeln vilket hon gör när hon börjar testa en för att se om man vågar säga åt henne då hon ännu tidigare hade en ägare som lät henne göra llt hon ville :/ Hon kna gå ganksa långt över gränserna för att skrämma en och försöka få sin vilja igenom :)
Sen som du säger med beröm så hästasr älskar det och jag pratar extremt mycket med henne när ajg rider hela tiden vilket andra kna störa sig på men hon gillar det :) När jag arbetar från mark t.ex så behöver jag itne ha inspänningar för med hjälp av beröm arbetar hon med vilja och det är vad jag strävar efter även i ridningen att vi sammarbetar och hon vill själv :)
Tack iaf för att du förstår bättre än de andra <3