Lägga sig i andras val
Jag har en hypotetisk fråga:
Hur mycket får man lägga sig i andras val av utrustning? Hur mycket får man kommentera när man vet att någon har valt fel?
Tänker framför allt på alla gånger folk har sadlar som inte passar och bett som är skadliga för hästen. När får man säga till? På nätet tycks och tänks det ju mycket och är okej att man kommenterar sånt, men i verkliga livet? Måste man vänta tills folk frågar, eller får man säga ifrån innan?
Jag frågar inte av någon specifik anledning, jag är bara intresserad av vad ni tycker.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Bra fråga hörru. ;) Jag skulle nog säga att det beror på. Såvida inte hästen skadas eller mår dåligt av det på nåt sätt tycker jag inte att man har något med det att göra egentligen. Men om den gör det tycker jag självklart att man bör säga till, men då på ett vänligt sätt så att personen i fråga inte tar illa upp.
"Säga till" kan vara svårt. Men man kan ju starta en diskussion om det som man tycker är knepigt. Typ "Jag skulle aldrig kunna rida på hissbett, jag är inte så stadig på hand att jag inte skulle råka hissa upp bettet och klämma kraken i nacken så fort jag försökte ta i tyglarna." Eller "Funkar han med den sadeln? Min gillade inte när det var så där trångt över manken."
Jag gör som #2 beskriver. Jag har fasligt svårt att se folk göra tokiga val. Men jag väljer också mina strider. Vissa människor går inte att kommentera. Men andra är mer påverkbara. Är det någon som jag vet, eller tror mig veta, att dom gjort ett val utan att ha allt klart för sig. Tex min förra stallägare, dom gjorde många val som var tokiga för att folk sa si eller så och dom lydde för dom visste inte bättre. Där la jag mig i ganska ofta, men jag sa aldrig till dom hur dom skulle göra, men jag brukade försöka att förklara funktionen hos ditten eller datten. Nu red jag ju deras hästar ganska mycket och då brukade jag tex byta bett på en av hästarna som gick på pessoa, tog även samtidigt bort nosgrimman, fick då frågan om varför jag gjorde så och då förklarade jag utrustningens inverkan. När dom sedan såg att hsten gick fint och lydde bra på den utrustning jag valt så funderade dom och snart bytte dom helt över till den utrustningen.
Jag brukar säga om hur jag gör och sedan brukar folk bli nyfikna och fråga om varför. Är dom påverkbara så brukar dom fråga vidare. Ibland frågar jag varför personen gör som dom gör, tex: Vad är det för funktion du vill upnå med det bettet? Varför har du valt att göra på det viset? Då blir folk ofta ställda, sällan som folk har ett vettigt svar på den frågan och ofta bollas frågan tillbaka så man får chans att förklara. Ibland får man ett ordentlig genomtänkt svar och då brukar jag låta det bero, men ibland även då får man frågan tillbaka.
Om jag ser någon som har en mycket opassande sadel så brukar jag reagera, tex: Men oj vad trångt den ligger över manken, det där ser inte bra ut. Antingen vill dom då ha hjälp eller så vill dom det inte.
Jag tycker inte det är fel att kommentera, sålänge man inte hoppar på folk. Vad som sedan är viktigt är att man inte fortsätter att "mästra" utan låter personen ifråga själv fundera och själv komma med vidare frågor och be om hjälp om personen själv vill. Alltså inte ge folk hjälp som dom inte är villiga att ta emot utan vara ödmjuk och låta folk be om ens åsikter.
Sedan gör man det såklart inte med alla människor man möter, men med dom som är i ens närhet tycker jag inte det känns konstigt att kommentera.
Medarbetare på westernridning.ifokus