Transport renovera vägg?
Jag håller på att renovera min hästtransport. Så ska jag byta ut några av väggskivorna. Dom som sitter längs med där hästen står, dom är ju i dagsläget hela längs hela väggen (alltså två meter långa från lämmen och framåt, en på varje sida). Är det någon som förstår hur jag menar?
Min fundering nu är om man istället kan sätta två skivor på varje sida. Alltså istället för att ha en hel, om jag då kan sätta en skiva i varje ruta (järnramen gör att den stora skivan idag ser ut som två skivor utifrån och däri går ju att fästa skivorna).
Så istället för att sätta en 1,5m x 2m så vill jag sätta 2st 1,5m x 1m brevid varandra.
Grejen är att jag har dom små skivorna hemma så det är gratis att använda dom, medan hela skivor kostar runt 1000-lappen/st. Men någon som är lite mer kunnig på detta kanske har lite tankar och funderingar kring om det finns nackdelar med att ha två små? Min tanke är att det är både billigare och enklare att få tag i småskivor om dom skulle gå sönder och behöva bytas i framtiden (stora skivor måste specialbeställas och går inte att få tag i överallt).
Får ursäkra min snurriga förklaring med att jag är döförkyld och ligger vaken med snurrande tankar mitt i natten och borde egentligen sova.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Golv i en transport kan ibland vara skarvade. Att det är 2 eller flera skivor som golvet är uppbyggt av. Det är bättre med en stor skiva istället för flera små när det gäller golv.
Väggarna är jag inte lika säker på. Jag har samma ram på mitt släp så jag förstår hur du menar. Men jag skulle nog rekomendera att du köper en hel, det är alltid mer hållbart och stabilare än två. Men det fungerar säkert med två också.
Lycka till :D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
#1 Jo men har inte så mkt pengar till renoveringen så känns som väldigt onödigt att köpa en stor för runt 1000-lappen (blir ju 2, en till varje sida) när jag har mindre skivor gratis att tillgå. OM det inte är så att det inte fungerar att köra på två mindre av någon anledning.
#2 Jo, jag förstår dig. Det var bara vad jag rekomenderar. Om du vill använda dina skivor så hindrar jag dig inte.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Jag förstår inte riktigt vad du menar i din förklaring men. En bild eller något hade underlättat :)
Något problem är det väl inte att sätta två, det är väl mer att det blir en liten springa där vatten tränger igenom och antagligen gör att skivorna ruttnar snabbare. Men lacka ordentligt och täta med silikon så.
Det viktiga är väl att den mittre ramdelen, där de två skivorna möts, är så bred att du får plats att fästa båda skivorna ordentligt. Skruvarna får ju inte sitta för nära skivornas kanter, då är det lätt att kanterna trasas sönder. Eventuellt kan du kanske sätta en rad skruvar mellan skivorna, med rejält stora brickor på insidan.
#3 Jo men jag är inte intresserad av att veta "vad som är bäst" utan snarare tvärt om, går det att köra med 2 istället för 1 eller är det direkt olämpligt. Inget illa ment, jag uppskattar ändå att du skriver!
#4 Det kommer inte att bli någon kant som det kan komma in vatten. Det är en rambit där skarven hamnar som båda skivorna kommer att fästas i. Precis som alla andra skivor fästes runt om vagnen.
#5 Den ramdelen där jag ska fästa in båda skivorna är lika bred som alla andra rambitar är där det möts 2 skivor.
Jag har funderingar så som: vad händer om hästarna sätter rumpan emot den ena skivan, eller bogen mot den främre skivan? Eller har det ingen betydelse för styrkan? Kan det på något annat sätt vara någon belastning på sidoväggarna som gör att det är direkt olämpligt att ha två separata skivor på sidan där hästarna står? Kan besiktningen klaga på det? (jag funderar på att ringa och kolla)
Om besiktningen klagar är ju svårt att veta - det är nog bäst att kolla. Rimligen är det metallramverket som är bärande, så det bör inte spela någon roll om det är en hel skiva eller två. Så länge inte skivorna är så mjuka/veka att de buktar ut mellan metallramdelarna när hästen trycker sig mot dem.
#7 Nää men jag tänker att en hel skiva kanske sitter bättre även vid tryck, att det blir mer stabilt liksom. Just vid hästens rumpa och bog finns ju inga ramar, det är ju mitt imellan ramen.
Äh. skivorna är ju gratis så jag får väl prova. Tänkte väl mest kolla först om någon här har erfarenhet eller särskild kunskap i ämnet.