Bett?
3-delat? :D
-Bättre ökänd än okänd
jag skulle säga vanligt tre delat. det är det mildaste bettet.. jag skulle aldrig stoppa in ett skarpt bett i min hästs mun, skulle hellre försöka rida för instruktör som kan förklara för dig hur du kan rida honom på bästa sättet. ett skarpt bett är tyvärr inte lösningen.
Mildaste bettet är rakt och tredelat . Dem är jätte bra att ha efter ett tag kan hästar tröt à på att ha samma bett de gör min . Så jag skulle köpa 3 delat och rakt och variera mellan alla bett du har fast en jag inte rekonenderar att ha 2 delar
#3 Han går tydligen inte så bra på 3 delat.. Tror du nova bett skulle va ett alternativ.
Hackamore är inget jag ska prova? :)

Det beror mycket på hur han ser ut i munnen.
Hur är gommen formad? Breda/smala laner?
Är ingen bett expert men hade samma problem med min häst och jag köpt ett D-ringat 3 delat bett med kopparrulle från hööks och det funkade på henne Fast använde pelham ibland för jag ville itne slita sönder hennes mun då hon ofta toig bettet och ville dra iväg.
Nu använder jag mig ute av ett rakt westernbett med kopparinlägg kan skicka med en länk på det och rider utan nosgrimma på det och hästen går som en klocka :) Har till och med kunnat börja galoppera ute på hemväg vilket aldrig tidigare gått då hon hetsat upp sig som en tok.
http://www.hastaffaren.se/sv/western/hasten/billy-allen-bett-med-skanklar.html
MIldaste för hästen är just ett rakt bett och många hästar går som bäst på raka bett :)
Iaf på detta bett så har jag noll kontakt i munnen men har börjat träna mer western stil och tror det har varit mycket givande även det :) Så träna mycket tempoväxlingar även ute precis som att du rider på plan och samma när du hoppar :) Har börjat hoppa med min häst och förut var hon galen men nu har jag kört mycket teknikövningar så som cavaletti då jag gjort halt mitt i serien och sen när jag hoppat har jag gjort halt direkt efter hindret och hon har börjat fatta vinken :)
Min erfarenhet är att hästar som gärna blir starka och biter tag i bettet inte trivs med bett - eller med handen som håller i bettet. De kan faktiskt blir helt annorlunda om man skippar bettet och rider bettlöst - plötsligt börjar de lyssna på handen…
Prova i en paddock/inhägnad att rida i vanlig grimma och fästa tyglarna i ringarna på sidorna. Det är inte säkert att pålle fattar, men du kan ju alltid testa, det kostar ju inget och tänderna mår bra av det!
När det gäller tänder så är novabetten (silicon) mildast, sedan plast, men för slemhinnor/tandkött är plasten mildare än siliconet!
#8 Tack för tipset. Ska testa någon dag att rida med grimma och grimskaft! :)
Annars är nästa alternativ nova bett ifall det inte skulle funka med hackamore… ;)
nova bett eller rakt bett?
rakt bett med fasta ringar och 3-delat med fasta ringar är min favorit ;)
Tänk bara på att passa in hacket ordentligt o att ett hack kan vara Väldigt skarpt!
Tänk också på att många hästar ogillar novabettet eftersom det är väldigt tjockt, nästan 2 cm i diameter! Det är ganska få hästar som på ett bekvämt sätt har plats i munnen för så väldigt tjocka bett. Detta gäller även andra bett i silikon och plast. Börjar hästen gapa så mister du ju kontakten med munnen. Ge därför inte upp om hästen inte skulle fungera på novabett, utan prova med ett vanligt rakt bett i metall. De är tunnare.
Men testa du med nova först! Du har helt rätt tänk som vill betsla ner istället för upp!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg