Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 365 ggr
LinneaG
0

Innan betet

Hur förbereder ni stallet o hästarna
strax innan de släpps ut på betet?

Åker hästarna iväg eller stannar de kvar?

Städar ni stallet? Skrubbar boxar?

Eller har ni kanske vårstädning?

Linda
0

Vi brukar låta dem gå ute på mitten av Maj, förra året blev det bete på heltid vid midsommar ca.

-Vi håller på städa, skrubba och ev måla , renovera resterande av tiden av sommarenFundersam

Cattis
0

Mina går på lösdrift vintertid, så då det är dags att släppa dem på sommarbete så öppnar jag helt enkelt bara grindarna som leder ut till sommarhagarna. Enkelt va!? Skrattande

Sen kan man roa sig med att mocka ligghallar hela sommaren om man vill… Tvi!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Linda
0

Ha ha jo ett himmla roligt jobb ..vi har oxå en del mockande att göraFundersam

reddie
0

De får gå ute längre och längre på vårkvällarna. I slutet av maj/början av Juni så rider vi två hästar hem till mig där betet är. Det är tar 30-40 minuter.

Sedan tömmer jag boxen och skrubbar golv, väggar och tak.

jo
0

Våra får gä ute längre och längre på kvällarna,sedan så måste jag förbeta min pga fång,när dom väl är släppta så brukar vi ta itu med stallet , städa..laga saker..måla ..mm även stallgården får sig en omgång.

reddie
0

jo, förbetar gör jag med min häst också, även fast han inte är någon fånghäst. Så fort de gröna stråna kommer fram så ger vi oss ut efter skogsvägarna och hugger in

Wanilj
0

mmm… vi har ett jätteproblem… vi får så svårt att mocka i hagarna då fåglarna kommer och rotar i varenda bajshög efter sädrester!! det ser ut som ngn har finhackat och spridit ut det!!

Faxlin
0

Själv förbereder jag hästarna genom att låte de beta lite på ett annat ställe än sommarhagen i förväg. Vi börjar med 5-10 minuter, sedan ökar vi sakta. Till slut så är de ute i sin sommarhage.
När de är i hagen så snickras det i stallet och skuras och fixas. Så att det sedan förberedes m,ed fina rena boxar. Så om någon skadar sig kan jag snabbt ställa in dem i en ren fin box.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bebbe
0

Eftersom mina går på lösdrift och har en jättehage så norpar dom i sig gräset som kommer upp, det ser nästan ut som om dom står och lyssnar efter vårens primörer, alltså har jag inga problem med dåliga magar, för dom vänjer sig succesivt vid nytt gräs. När alla hästar är på bete och stallet tomt startar jag med att gödsla ut lösdriften med bobcat, sen är det högtrycksspruta som gäller både ut och invändigt, därefter målar jag allt. Detta gör jag varje vår.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

LinneaG
0

#5 - förbetar du bara ena hästen?

Våra får beta ca. 20-60 min ibörjan när gräset
kommer så att deras magar ska vänja sig

emsems
0

hm… sopar utboxarna, stallet, rengör allt. personalen vill måla om alltihopa och lacka väggar m.m så allt måste vara tomt.