Överben = farligt?
Min häst fick en spark på benet för ca 2 år sen på utsidan på ena bakbenet, han var inte halt eller öm men lite varm å svullen, han fick ett överben efter det, fick då höra att det inte var något farligt.
För ett tag sen fick han en spark/skadade sig själv på utsidan på andra bakbenet, varken halt, öm eller svullen, och nu verkar han få ett överben där med, då sa en kompis att överben kunde vara farliga?
Vad exakt är ett "överben"?
och är det farligt?
Det enda jag fick veta var att om man hade tex skydd som senskydd som satt runt var det viktigt att dem satt bra å så det inte blev tryck på överbenet.
Nej, överben pga av slag är inte farligt. Ett överben är en benpålagring som man skulle kunna jämföra med en förstärkning. Det bildas lätt mindre överben om hästen får ett slag på benet eller dlår sig på benet.
Ibland kan överben bildas vid överansträngning t.ex. vid inridninga av en unghäst. Det är lätt att bli för ivirig om hästen lär sig för snabbt och är arbetsvillig. Då blir benen varma och hästen kan bli halt. Efter vila kommer överbenet och det för att benet skall byggas på för att bli starkare. Det är inget att rekomendera då det är bättre att benet får byggas på i egen takt.
Ett överben är i allmänhet inte farligt utan är mest ett icke ärftligt skönhetsfel.

Håller med #1
Vill bara tillägga att pågående överben ska man vara försiktig med. Alltså, medan överbenet bildas och växer så ska man vara försiktig med hästen. När det har växt klart/stannat så är det lugnt igen!
Enligt vad jag har "hört". Better safe than sorry.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#2 Precis! Glömde skriva det. 
#2 betyder det att hästen ska vila när den håller på att få överbenet?

#4 ptja beror nog lite på hästens livssituation i övrigt. en häst som står på stall 18 h om dygnet skulle jag nog inte låta stå helt.
Är hästen halt så självklart vila.
Annars lite promenader kanske. har hästen stor hage så hade jag nog också låtit vila.

glömde det viktigaste, beror på varför överbenet kommit. är det av överansträngning så självklart vila! 
Man kan inte generellt säga att överben är ofarliga. De kan vara farliga om de sitter så till att de påverkar till exempel muskelfästen eller ledrörlighet.

Att man ska ha koll på benskydd är ju för att om överbenen sticker ut mycket kan det ju bli skav på dessa från ev benskydd.
Skynda långsamt så går det fortare.
Har själv överben på min fotled efter en fraktur, inget som jag besvärats av. Är ju bara en förstärkning av benet som blivit försvagat, typ.
Ett överben är en reaktion i periostet (=benhinnan), det yttersta lagret på skelettet. Oftast startar reaktionen av ett trauma mot benet, och i samband med detta kan det även bildas små microfrakturer i benet, de kan vara farliga att belasta. Det är dock väldigt ovanligt och hästen visar ömhet, värme och smärta. De tecknen ser man dock under bildningen av överben ibland, även utan microfrakturer. Så: oömma överben = ofarliga, ömma överben = vila om man vill vara helt på den säkra sidan. Vill man minska överbenet ska hästen vila från hård belastning under tiden det utvecklas, belastningen ökar reaktionen i benhinnan.