Hjälptyglar och benskydd
Jag ska upp på hästryggen snart och det var ett tag sedan jag satt på en polle. Jag minns precis allt utom två saker, namnet på olika hjälptyglar och hur de ska sitta på hästen samt åt vilket håll benskydd ska sitta.
Någon som har lust att hjälpa mig med bilder eller dylikt för att färska upp minnet?
Är sjukt nervös pga att mitt minne brister på de fronterna. Jag har heller ingen möjlighet att få det visat för mig innan dess och när jag väl är i stallet måste jag kunna sadlar, tränsla osv hästen själv utan hjälp. 
Det ska nog gå bra ska du se:0)
Benskydden skall sitta med så att du drar de elastiska (ofta kardborre) spännena på framsidan av hästens ben. Den hårda delen skall alltså sitta bakåt.
Man skall aldrig spänna benskydd över hästens senor (som sitter på baksidan av benen).
Hur hjälptyglarna skall användas är väldigt olika beroende på vilken typ det är. Vanligast på ridskola är väl martingal, som skall spännas i gjorden, och sedan i en halsring (vanligtvis).
Det måste väl finnas någon i stallet som kan visa dig? Kanske inte en instruktör, men åtmindstone en annan ryttare. Om det gäller stoltheten så är det bara att svälja den, alla är nya någon gång, och du behöver ju bara få det visat för dig en gång.
Lycka till:0)
#1 Ny är jag inte. Ridit i många år men det är 1 år sedan sist. Tycker skiten borde sitta i ryggmärgen men när jag sitter och tänker på hjälptyglar och benskydd är det som om minnet sviker en.
Aha, jag tror nog att det bara är nerver, när du kommer till stallet så kommer kunskapen tillbaka. Den försvinner inte på ett år:=9
Precis som andra redan sagt så ska du se att det ordnar sig. :) Du måste väl kunna hitta nån som kan hjälpa dig om det skulle krisa sig?
För övrigt ska benskydden sitta så att du drar spännena bakåt. Den öppna delen på skydden ska alltså vara framtill. Så är det både på bak- och frambenen. Och sen var det det där med hjälptyglar - eftersom det finns en hel uppsjö med sådana är det svårt att veta vad för hjälptyglar du menar. Och då är det svårt att hjälpa dig. ;)
Jag brukar söka på google vad det än gäller :D Fungerqar kanon^^ Svar på allt (nästan) :D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
#4 Martingal och Tideman har jag nu fått veta är de hjälptyglar som finns.
Ett helt annat tips till dig som inte ridit på länge är att det inte riktigt är som att cykla. Kan man det en gång så sitter det inte riktigt lika bra efter några år.
Jag säger det eftersom min syster blev ruskigt besviken när hon började rida igen efter några års uppehåll och det inte gick lika bra som i hennes tävlingsår.
Såklart sitter grunderna där men vänta dig inte att vara på exakt samma nivå som när du slutade :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Gick bättre än jag trodde. Enda jag hade problem med var att få stop på hästen i tid för satan så han låg på i gallop och när jag skulle sakta av till trav börja han slänga med huvudet trots gummiband, höll på att ramla ur sadeln många gånger men gav inte upp. Riktigt pigg vallack vilket jag blev varnad för när jag satte mig i sadeln.