Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1169 ggr
kaka1234567
0

Snälla hjälp räkna foderstat ?

TS 56%
Smältbara protoner 39g/kg foder
Energi 6,2 Mj/kg foder
Kalcium Ca 1,4 g/kg foder
Fosfor P1,4 g/kg foder
Magnesium Mg 0,7 g/kg foder
Kalcium K 11,4 g/kg foder
Råproteiner 107 g/kg torsunstan
Smältbara protoner 69 g/kg foder torsunstans
Energi 11 mj/kg torsunstans

Det är så att jag behöver lite hjälp med foderstat har ett program jag tar hjälp av men är inte helt 100. eftersom det är lite som kinesiska för mig :S

Häst nr1 lettiskt halvblod 5 år.  Väldigt grovt halvblod lätt född mat glad men kräsen. 174cm presis kommit igång tränas hårdare får 1 dl mineraler röd havre 3 dl och lite musli för att få i honnom sina meniraler. Fick höra att jag beöver höja kvoten mellan Ca och P .

Men på denna häst tänker jag ta bort havren helt och höja meniraler och ge 1 musli (spesial musli inget socker inga protine bara vitaminer och ska få hästen tugga längre) ger musli för att få i honnom minerlarer(tidigare problem med mineral brist). Han äter 15 kg hö

Häst nr 2 holländskt halvblod 5 år. Mat glad den tunnare typen (sportigare) 167 cm men hästen har fåt en hö med dåligt värde alltså inte det som står åvan så vet ej hur han kommer hålla hullet(vet ej analys på de förra höt). Men är väldigt small inte så som man ser på vanvårdade hästar men defenetift small och revben syns. Man kan väll säga svår född. Han har fått kraft 125 o lusarn pellets och betfor antagligen kommer hästen inte äta allt detta. Han kommer nog inte få betfor alls då han har massa energi och klättrar på väggar. 

Men på Denna häst tänkte jag jag jag börja ge meniraler och då täkte jag ge antingen lusarn eller kraft 125 om han nu är så svår föd men vet ej då hur mycke hö ja borde ge ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
0

I gen som vill hjälpa mig ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus