Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3305 ggr
Nitro
0

Räkna foderstat åt mig?

Hej! Har fått analysen på höet nu men det är rena grekiskan för mig. Kan nån räkna foderstat åt mig? Gäller tre st kallblodstravare i full tävlingskondition för trav. Skulle va supersnällt :)

Nitro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så krångligt att få in bilden!! Här kommer den (förhoppningsvis)

Nitro
0

och den blev ju bra…

torrsubstans 80

smältbart råprotein 37

energi 7.9

kalcium 2.9

fosfor 1.4

magnesium 1.1

kalium 7.8

------------------

råprotein 83

smältbart råprotein 47

energi 9.9

socker (nir) 160

ndf 609

kalcium 3.6

fosfor 1.7

magnesium 1.4

kalium 9.7

natrium <0.5

svavel 1.4

Peppe
0

Kvoten mellan protein/MJ är 4.7.  För vuxna hästar ska den vara minst 6, och på unghästar ännu mer.

Detta innebär att du kommer behöva ge proteintillskott. T ex lusern, soya, eller annat kraftfoder.

Jag vet inte vad kallblodstravare i träning kan tänkas behöva i energi men hur eller hur behöver kvoten höjas.

Kan tänka mig att det är uppåt 100 MJ/dag, kanske ännu mer (chansar vilt). Ger du 12 kg av detta så kommer du upp i runt 95 MJ och 440 smb rp. Ger du 100 Mj så behöver hästen 600 g smb rp.

600-440= 160 smb rp.

100-95=5 MJ

Det kraftfoder du behöver då bör ha en kvot på 32, vilket är skyhögt. (160/5)

Tror du får titta på foder som krafft muskel eller soyamjöl. Kvarnbyfoders lusern kan funka också, det är dessutom ett grovfoder. 12 kg hösilage (hö?) är inte mycket för en stor häst så egentligen vore det bästa om du kunde ge lusern för att öka grovfodergivan!

Kom ihåg att jag bara använde exemplet 100 MJ nu vilket är en chansning, kan lika gärna vara 80-120 Mj! Har inte heller tagit hänsyn till om hästarna är svårfödda eller ej.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Nitro
0

Tusen tack. Trodde detta var ett bra hö Förvånad

Försöker räkna i ett foderstatsprogram själv, och där säger den ca 130 MJ för mina travare.

12 kg är vad de äter i dagsläget, de får liksom inte riktigt i sig mer på en dag…

Enligt de programmet jag använder nu (men har ingen aning om ifall jag gör rätt) så går det hyfsat med -

12 kg hö
1 kg havre
1 kg krafft grund
0.5 kg krafft muskel
mineraler för selen och fosfor.

Kan det va möjligt att jag gjort rätt?

Peppe
0

möjligt men jag hade bytt åtminstone krafft grund mot lusern! testa å räkna med lusern istället :)

Peppe
0

räkna med kvarnbyfoders lusern 150 i smb rp och 8 MJ. Då kanske du kan ta bort Muskel och bara ge havre o lusern :)

Nitro
0

skulle gärna göra det då lusern ju är ett grovfoder, men ingen (?!) av de tre jag har nu äter lusern. varken hackad eller pelleterad.

Nitro
0

och just det en fråga till. fosforn är jättelåg, ger jag kli + kraffts röda mineral så kommer jag ändå inte upp i behovet, samt att alla andra mineraler blir skyhöga. Hur löser man det?

Peppe
0

Det kan ta tid för dem att lära sig äta lusernen. min har lärt sig nu till slut :)

Om du blandar lusern och havre?

Peppe
0
Nitro
0

här är uträkningen på :

12 kg hö

1 kg havre

1 kg krafft grund

0.5kg betfor

0.5 kg krafft muskel

0.5 dl krafft miner vit

Peppe
0

Förstår inte riktigt varför du har med betfor? Betfor har en mycket låg kvot, inte vad som behövs till de hövärdena Glad

Jag är inget fan av krafft grund alls. Hade tittat på krafft groov 125 före, eller kanske Hippo grow alfa Glad

Nitro
0

nää de äter betfor för att få i sig sitt salt och de örter de får. Annars pillar dom bara ur det.

Varför krafft groov 125 då jag ger muskel? Kommer ju upp i rätt värden ändå?

Hippo kommer jag inte ge, finns inte här där jag bor.

Nitro
0

Nu har jag räknat som du sa, på groov 125. Blev bättre :)

12 kg hö
1 kg groov 125
1 kg havre
0.5 betfor
0.4 krafft muskel
100 gr (ett "rågat dl-mått") krafft miner vit

Skrattande

Peppe
0

Om hästarna inte vill äta salt och övriga saker vi ger dem så är jag av den sorten som inte tror att hästen behöver de tillskotten Glad

Tycker även att man ska hålla sig till så få fodersorter som möjligt. Tror nog du skulle kunna få bort kraft muskel OCH havre om du vill genom att ge mer groov 125 Glad

Elshira
0

Ett tipps om mineralerna får dåliga kvoter är att titta på mineral till får (jag använder fårfor med koppar). På pc-horse kan du läsa lite mer om kvoter/behov av micromineraler som t.ex koppar, mangan, järn osv. Balans mellan mineraler är MINST lika viktigt som att de får i sig tillräckligt. Järn är det som ofta är alldeles för högt, och då vill man absolut inte he extra järn… Järn hindrar/försämrar upptag av annat (zink eller om det var mangan…). Det knäppa är att alla hästmineraler och tillskott ska ha järn ituttat… Bland får och komineral har man insett att järn så gott som alltid finns i överflöd i sverige, så de tillsätrer inget. Jag kan kika lite närmare på kvoter och förslag i morgon, nu är det tack och god natt!

Hakuna matata!

Nitro
0

aha, jag slog in krafft muskel eftersom du skrev att det behövdes nåt liknande. Men det blir bra om jag slår in på:

2 kg krafft groov 125
1 kg havre
0.5 betfor
80gr miner vit 

och sen till den andra som inte ska ha havre:

3kg krafft groov 125
0.5 betfor
80gr miner vit.

Kändes lite lättare :D