Rumpan
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Ja tydligen…

vad finns det för folk? fast det finns även folk inom hästsporten som man kan fundera på vad de har innanför pannbenet. stod i lokaltidningen om en ryttare som smällt till en person från hästryggen, en tredje kom in för att försöka bryta det hela men kom ut skadad hon med, troligtvis hade hästen bitit henne…
Va tänker folk med eg? - Inte med huvudet iaf, snarare häcken… : (
Jag fattar inte. Hur f*n kan man framförallt låta det gå ut över en försvarslös häst?! :'(

Bilister tror dom äger vägen tyvärr… Vi har samma rätt som en bil i trafiken, dvs ta upp halva vägen om vi så vill
#5 Ja, uhh.
För ett tag sedan red jag med min kompis på en Travare och en New Forest och hon började dansa ut lite i vägen med mig. Ingen direkt trafikerad väg, men just då kommer det en ung kille i en bil. Han stannar o precis när jag rätat upp henne och kommit upp snett framför bilen, gasar han på allt vad som gick.
Som tur var är hon inte rädd för bilar och vi han undan i kanten, annars kunde det gått illa… : /

uscha !! Jag var ute å red en dag på en häst i stallet . Och så kom det en bil som körde väldigt fort =S å jag visade tecken att han/hon skulle sakta ner , men nej det var ingen som saktade ner :S Hästen va/är inte rädd för bilar men ändå , hon kanske plötsligt skulle se nåt å hastigt vända sig om eller bli rädd för något annat :S

de flesta jag har sett på vägarna har varit rätt vettiga och saktat ner. sen har jag världens coolaste pålle så jag bryr mig inte så mkt om bilarna heller, de brukar gasa på när de är jämsides och vissa kan ju bli irriterade på det. lastbilar, traktorer mm fungerar också rätt ok. värre är det med grannen till stallet, en bilverkstad. ägaren ahr sitt hus 200 m bort och tar bilen till jobbet. ska vara 50väg men enligt honom så är det nog 150väg.

Idioti!
Visst har vi rätt att vara på vägen under samma regler som all annan trafik. Men att vi får ta upp halva vägen, javisst om vi håller fartbegränsningarna ;) Bilister tror allt för ofta att de kan göra som de vill. De kan tänka till först kanske.

På vissa människor går tyvärr inte hissen hela vägen upp ;)
#10 Eller så är "inte alla hästar inne"… : D

#9 Men en traktor tar ju upp halva vägen men håller inte fartbegränsningarna? Likaså bogserande bilar..
Vilket jävla pucko som körde på! Rider inte på vägar, skulle nog inte överleva länge även om pållen är trafiksäker. Men han ser ju spöken på andra ställen..

"Händelsen är polisanmäld och bilföraren kan ha gjort sig skyldig till smitning från olycksplatsen."
KAN?! Bara smitning?
Hade det varit en människa som blivit påkörd då hade det varit hela andra bullar…

Fy fasiken! Stackars häst som är helt oskyldig. Den där skulle ju få sitta ett par veckor i finkan iaf som straff. Idiot säger jag bara.

Sitter å funderar på det NinaToy skriver… I deras forumlering som hon framhäver så låter det som att bilföraren inte alls blir skyldig för att ha kört på hästen, utan enbart för att smita ifrån en olycksplats.. Är det värkligen som så att det är vad som anses det större bråttet i ett sådant här fall?
Blir inte bilföraren skyldig för att ha kört på hästen när den kunde (ehum ehum Snuttan tuggar fragma här) ha undvikit den olyckan? Eller är det bara den korkade tidningen som inte kan formulera sig ordentlgit?
tyvärr är det vanligt att bilister inte tar hänsyn till hästar. jag gjorde en snygg rygg landning i vintras pga en tokig tant. min ung häst har varit väldigt duktigt i trafiken tills hon kom in i vårat liv. hon saktade in först för att när vi nästan kommit in till kanten med hästarna gasa på vilket fick min att bli rädd och kliva ut i diket, hästen såg inte att det var ett dike pga alla snö. så vi var där nere och tappade balansen. min häst kom lös och sprang i fatt bilen men hon stannnade inte och frågade hur det gått. många arga ord var det.
det konstiga är att när man läser teori för att ta körkort så står det hur man ska uppföra sig med bil i möte med häst. och det står inget om att tuta, tok gasa eller köra på hästar.
jag tror att det finns fler brott att anmäla dom för än smittning från olycka. vårdslöshet tex

vilken idiot till kärring och gubbe! hoppas de åker dit ordentligt, men det är väl ingen risk då vi bor i SVerige….grrr

Såhär står de i körkortsboken:
"Hästekipage är numera ett vanligt inslag i trafiken. De förekommer både på landsväg och inom tätorter. Hästar är känsliga djur och kan lätt bli skrämda, ibland nästan av oförklarlig anledning. Det kan vara ett annat djur, en plastpåse som rasslar till eller naturligtvis en bil som skrämmer den.
Några råd när du närmar dig ett hästekipage
- Visa stor hänsyn! Det är ofta ungdomar med liten trafikvana som rider.
- Sänk farten! Var beredd att stanna om hästen verkar orolig.
- Undvik att tuta eller blända med ljus.
- Försök få ögonkontakt med ryttaren eller föraren.
- Håll stort avstånd i sidled!
- Öka farten lugnt när du passerat!"
Vad då "undvik att tuta"?? Tuta inte tycker jag de ska stå. Och står de ngt om att om de händer ngt, om de så är hästen som blir rädd för ett löv i diket o de händer en olycka så är de alltid bilens/ägaren försäkring de går på? Nä, varför inte? Sånt borde dom va bättre på att informera om tycker jag, då kanske folk fattar…

Står dessutom inget om att hästar räknas som trafik, sånt kanske dom borde upplysa om…

uch, jag vill veta hur det gick för hästen…

men fyyy idioter finns det gott om. Räknas inte hästen som ett fordon faktiskt? Har för mig att det finns nån lagparagraf angånede det. Kommer inte ihåg exakt eller rättare sagt inte alls, har nåt i bakhuvudet bara om nåt.

Men det finns väl en lag som säger att om en häst blir rädd för en bil och tex. sparkar bilen är det föraren som har ansvar, inte ryttaren? Om nu föraren kör in i hästen med flit, borde det ju ses väldigt allvarligt!
Vilka idioter det finns! 
#22 helt riktigt..
Det är sånna här idioter som gör att jag ogillar att rida i trafik!
Jag är en lugn och vuxen person men hade ngn gjort ngt liknande mot min häst eller ännu värre ngt av barnen då hade nog piskan gått är jag rädd… Det är ju totalt livsfarligt!
att gå omkull medför ju oftast allvarliga skador och dödsolyckor..
Hästar klassas som långsamt gående fordon och det är som Loa_bg skriver bilisternas ansvar att inte skrämma..