"Hovskor"/"boots med underdel"?
Hej!
Är det någon som vet om det finns någon slags "skor" som man kan sätta på hovarna? Typ som boots fast som även går under hoven så att hoven liksom blir helt inpackad?
Jag ska förmodligen snart få hem en häst som inte får gå i leriga hagar och det kommer dröja ett tag innan de grusade hagarna är ordnade och jag behöver en kortvarig nödlösning!
Alla tips mottages. :)

Finns mängder!
Googla t ex "barfotaboots", "easy boots" osv.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ja, jag hittade flera stycken. :) Tack! :)
Är det någon som vet några som är extra bra och som kan rekommenderas? Vad köper man sådana?

hööks har cavallos

enklast är nog att vända sig mot "barfotafolket" det är de som generellt har mest koll på boots! Ev. natural horsemanship här på iFokus kanske också.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Att ha boots på i hagen hela dagen för att hästen inte får gå i leriga hagar är nog inte helt lyckat, nu vet jag ju inte exakt hur dina hagar ser ut och så, men det är hål i skorna för att det vatten som kommer in ska kunna rinna ut igen, vilket såklart även gör att vatten rinner in där. Det är heller inga stövlar vilket innebär att om leran går upp över hoven idag så kommer skon att dränkas av lera och det kommer rinna in lera och vatten i skon som ligger an mot hoven. Men det beror ju även på varför hästen inte får gå i leriga hagar?
Easyboots är ju bra för dom sitter nere på själva hornet på hoven (inte uppemot kronranden) och har dessutom en "gaiter" som sitter upp runt karleden.Om hästen trampar ur skon så hänger den oftast ändå med iom gaitern och den gör också att skon sitter bättre.
Cavallo (som säljs på hööks) sitter över kronranden och måste "gås in" på ett annat sätt så det är större risk för skav och ofta används en speciell "strumpa" i dom skorna just för att dom annars lätt ger skav.
Sen finns det massa fler alternativ, med dessa två sorterna är nog dom två vanligaste märkena (som var för sig har flera olika modeller dessutom). Personligen använder jag Easyboot Epic och Easyboot Bare.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jo, vi har funderat igenom det där och kollat vilka olika boots som finns och kommit fram till att det inte var nån vidare lösning… Vore ju lagom lyckat om det kom in en massa skräp genom hålen som sedan ligger där under hoven och gottar sig hela dagen… :s
Men tack ändå för tipsen alla! :)