fång nu?
snackade med en i byn om att jag var rädd för att lillen skulle kunna få fång. han är tjock och det finns gott med bete. kanske inte så kraftigt i och för sig.
hon påstod att det inte är någon fara med det nu.
men jag har fått för mig att ju tjockare hästar är desto större är chansen att de får fång? sedan kvittar det när de får det?

Visst kan hästen få fång. Det kan dom ju få när som helst på året. Men det är ju större risk tidigt på våren när det är kraftigt bete. Det var väl så din granne menade.

hon sa "det var därför jag ville de skulle komma ut så fort som möjligt".
men det vet jag med, att de ska förberedas för betet.
hon menade dock på att de inte får fång nu..

åjo, nu är det störst risk för fång.. vädret har ju varit varmt med sol, men ändå mycket regn! I stort sett hela sverige.. Så var försiktig!

Jag vet flera hästar som fått fång när det ligger snö ute!

De kan få fång när som helst eftersom det beror på en tarmstörning. Om de har dåligt bete kan de få fång av att de äter någon växt som inte är bra för dem. Så man kan aldrig vara säker.
Man kan ABSOLUT få fång nu.
Jag har ett halvblodssto som står här ute med iofs lindriga men dock fångsymptom.

de var precis det jag misstänkte med…

Jag kan inte mycket om fång. Samson får gå i en liten hage, sen på kvällen släpper jag honom till de andra och sen brukar de springa runt som tokar och sen får han gå med dom nån h. Jag äger inte Samson, men hans ägare säger att han får fång jättelätt, men att det är värst på hösten.
Men motion måste väl vara bra?

Klart motion är bra. Det har inget med fång att göra. Det är tarmfloran i magen som kan vara dålig när man får fång och tjocka hästar har lättare att få fång också. Men har hästen ont i hovarna pga fång så ska den ju stå.
Med dagens konstiga vår och sommar så blir ju gräset mycket kraftigare. Det blir torka och massor av regn om vartannat.

hästar kan få fång vilken årstid det än är, det kan vara av omställning med foder, både kraft och hö. Men vanligast är början av sommaren när gräset är som starkast och folk tänker "guud va fin väder, idag får han vara ute extra länge i hagen" man får vänja in dem…
Min kompis häst avlivades härom dagen pga fång. Hemskt!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Det finns absolut en stor risk nu. Hade personen ngt argument till varför det inte skulle kunna hända nu?
Vår shettisen får inte gå på betet speciellt mkt, är livrädd att han ska få fång… : /

en av våra små kottar (shettis) på skolan fick fång för ngn vecka sen… inte kul…..

#12 Nej, det hade hon inte. Men jag får nog prata med henne igen :)

Visste ni att fång beror på sockret? Det visste inte jag iaf… (Kanske är jag dum)
När vi var på Helsingborgs djursjukhus stod det "fånghö" någonstans och vi frågade då fysioterapeuten var det var för särskilt med det. Han sa att det var första skörden, första skörden innehåller låga halter av socker och ju längre in på sommaren man slår höet ju högre blir sockhalten. Det betyder också att det är bättre för en häst att gå i en hage med högt och äldre gräs än i hage där det växer upp nya små strån. Så även en hage där det är helt nerbetat är farlig eftersom dom 3mm (ca) som växer innehåller mycket socker. Alltså ska en häst med risk för fång inte heller äta betfor ed.
Detta visste ni kanske redan, vad vet jag. Fast det är kanske dumt att inte skriva nåt alls :)

Det är inte bra att gå på bete när det är risk för frost heller. Eller efter en lång torkperiod och det börjar regna och gräset börjar växa igen.

Är det för att gräset får extra kraft av vatten som kommer så snabbt? Då måste ju risken för fång blivit större under åren eftersom klimatet ändras.

#17# Ja, det bildas något i gräset som gör att dom får fång. Och förra året när vi hade så konstig sommar och vår så blev många hästar sjuka i fång.
#15 Ja, det visste jag. Och vissa tider och vid vissa väderförhållanden är det extra stor risk för fång…
Jag ahr hört at tunghästar sällan eller nästan aldrig får fång, utan att det mer är en "vuxensjukdom" ligger det ngn sanning i detta?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#20 nee tror inte det…en häst som jag tog hand om fick fång när han var 3

Sockerarten heter fruktan.

#21# Då är man inte riktigt unghäst längre i den bemärkelsen. Men upp till 1-1½ år tror jag inte kan eller iaf inte så ofta kan få fång.
#22# Ja, jag glömmer jämt bort vad det heter. Fruktan försöker banka in det i mitt huvud. Men har man början till alzemeirs så har man.
Vems Attlid ?
#24 Maggans häst Jenny.
okey.. men den va väl gammal ? Inte för att det har någon betydelse alltid lika tråkigt :( Bambina var ju tvungen att avlivas pga fång.. :'(
de e väl bara o träna o minska lite på betet :)
#26 Jo hon var jättegammal och jättesöt! Stackars Maggan.
Jo Quito också.. Fång är hemskt.
Alla raser kan drabbas men ponnys drabbas oftare än stora hästar. Och har dom väl fått fång då får man passa sig för all mat dom knaprar i sig även under vintern. Här finns en jättefet halvblod på 14år den damen ska gå med mina russ för att inte äta så mycket. Hon fick banta hela vintern å sen så tog det henne bara några veckor å bli fet som en tunna igen. Å alla som rider förbi här frågar om hon väntar föl, nee hon är bara fet. Jag ser oxå till att russen inte får grovtbete utan dom har fått ett som blivit avbetat och en mindre hage vill inte att dom ska drabbas av fång. Så akta din shettis eller om ni har äldre hästar dom drabbas hårdare än dom övriga hästar/ponnys.
Enkelt förklarat så är det en kolhydrat som heter fruktansom är den främsta orsaken till fång, men i övrigt kan fång orsakas av magstörningar av olika slag. Fruktan finns i gräs, framför allt när gräset är torrt eller det har varit frost, då lagras fruktan i växten. När det är blött späds den ut istället, så blött, långt gräs är det bästa för en fånghäst och torrt, kort gräs är det värsta eftersom det innehåller mer fruktan per kilo gräs. När det är soligt väder och gräset har växtperioder bildas mycket fruktan i gräset. Ett torrt och kort gräs har en hög halt av fruktan men tar längre tid att få i sig ett kilo medan blött, långt gräs har mindre fruktan men går fortare att få i sig ett kilo - hästen blir mätt av det fortare.
Camilla

#30 fattar inte det. För de flesta hästar för ju fång på våren.. det har väl med det nya späda gräset att göra eller har jag fel?
Att det är vår och höst är när att gräset bildar som mest fruktan är för när gräset blir "stressat" - sol och kyla på samma gång bildas fruktan som bäst enkelt förklarat? Fruktaninnehållet är generellt lägre på kvällen och natten, då produktionen av själva fruktan stannar av (ingen sol) men gräset växer fortfarande och förbrukar därmed sina energidepåer. De tidpunkter då fruktaninnehållet är högst är kalla och soliga dagar (vår och höst) Det är då det är hög produktion på fruktan men nedsatt tillväxt på gräset - hög koncentration fruktan per/kg gräs.
Förresten, betfor är ett bra foder för de flesta fånghästar för att de snälla bakterierna, som håller borta de elaka, gynnas av betforns goda fibrer. Hästen med sockersjukeliknande tillstånd eller insulin resistens bör däremot inta så litet socker som möjligt. Både äpplen och morötter innehåller stärkelse, morötter också fruktan men i väldigt liten koncentration
vad rörigt det blev,ska nog inte pyssla med sånt här när jag är halvsovande :p

#32# Att betfor är bra för dom flesta fånghästar ska man nog ta med en nypa salt. Dom som jag har hört fått fång tål varken frukt eller betfor. Bättre att inte ge det utifall att…. Med tiden kanske man kan pröva att ge det. Men jag vet en fjording tex som inte tålde en liten bit morot ens.
Fång kan en häst få året om. Men det grundar i ngt som tex för snabb foderövergång. Att snabbt ställa sin häst på väldigt kraftigt bete är en vanlig anledning. På våren är gräset som kraftigast, samt under en period i juli-augusti. Men om man inte har en häst som är ovanligt känslig så bör en normal övergång inte vara någon fara för hästen.