Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1233 ggr
Galoppan
0

AKUT HJÄLP, snälla ='(

Idag hade vi varit iväg en liten stund så jag frågade om vi kunde åka till stallet och kolla hur hästarna har det. Och det gjorde vi. Så jag gick in i stallet, tog en morot, gick ut bakdörren och märker helt plötsligt att det står en ny häst där. Och flockledaren i min häst's hage står i en annan hage bredvid. Och så står min häst med 2 varmblodsston som ser precis likadana ut. Och jag kunde inte gå in och hälsa på min häst, dom andra kom och jagade henne och sen märkte vi att min häst hade ett rätt så djupt sår som var blodigt (troligen sparkad av dom 2 dumma varmblodsstoen). Så jag tänkte att jag lägger väl på lite jodopax. Men jag kunde ju inte ta med henne in, för då kommer dom andra 2 efter och försöker bita och sparka min häst och jag hinner inte släppa grimskaftet och så kanske hon stegrar och hamnar på mig. Så jag tog med jodopax och bomull ut till hagen och 2 grimskaft som vi kunde använda. Så jag gick till min häst och han precis lägga på lite jodopax, då härmade min häst dom adnra dummingarna och sprang iväg i full galopp så vi höll på att bli sparkade så vi fick ruda ut ifrån hagen jättesnabbt. Livsfarligt dom sparkades och bet varandra och var helt konstiga. Och min häst börjar bli likadan som dom. Kan det vara att dom försöker göra upp vem som ska bli den nya ledaren eller jag vet inte, jag är i chock. Jag känner inte igen men snälla góa rara flicka ='( Jag är jätteledsen och vet inte vad jag ska ta mig till, snälla hjälp någon ='(

Galoppan
0

Putt ;'(

gejsa
0

Men vad f.n har inte ens stallägaren sagt att din häst ska byta hagkompisar? Då är hon illa ute. Ring dom och säg att du behöver hjälp att få ut din häst. När vi ska sätta ihop hästar här hemma så vill jag att alla hästägare är här. Inte f.n sätter jag ihop hästar utan hästägarens vetskap.

Bor dom inte där så ni kunde gått dit direkt. Det kan ju hända vad som helst om dom sparkar varandra ju och bits. Dom kan verkligen göra illa varandra om dom inte är sams.

gejsa
0

Nu blev det dubbelt igen.

jn84
0

Men är hon ihopsläppt med nya hästar utan att du har varit med eller godkänt det?

Är lite trögfattad… =)

Jill_Niss
0

Ja, dom gör nog upp om rangordningen, ¨min häst Hotten har samma problem nu när han går på bete. Sår överallt, och han är väldigt sur och grinig.

Jill_Niss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, dom gör nog upp om rangordningen, ¨min häst Hotten har samma problem nu när han går på bete. Sår överallt, och han är väldigt sur och grinig.

Galoppan
0

#3 familjen tyckte det var för sent >:( Inte jag..

#4 Nej dom har alltid sått ihop, men flockledaren har bytt hage så nu kaxar dom upp sig mot my darling =(

Nu skulle bara veta hur mkt det betyder att ni svarade!

Galoppan
0

#6 men detta har pågått ett tag, men nu började det på allvar =(

gejsa
0

Men varför göra så då? Varför ska flockledaren gå i en annan hage?

Galoppan
0

För, * ='( * hon ska åka till en annan fodervärd, hon och Stella var mest till sammans jag och min kompis red med dom jämt och dom var dom som gick ihop.

Galoppan
0

Jag har verkligen panik nu. Och efter det skrämde en groda livet ur mig med ='( *Grodskräck, enorm grodskräck* och det gjorde ju inte saken bättre.

Galoppan
0

Jag tycker så synd om min lilla pålle =( Don där IDI**ER**, förlåt men måste uttrycka mig..  dom mobbar ju ut henne =(

Galoppan
0

Putttttt

Ledin
0

illa att dom bara flytta omkring hästar så där. Sen är vbl snälla i regel som vilken häst som helst. Släng ut lite foder så dom har lite å göra vbl o passa på hämnta in din häst e ett fungerande tips. Jag har haft ett helsike å plocka in hästar får fara med armar å ben å sen ska man få ut sin egna snabbt som bara den på allt detta :S så jag brukar slänga ut lite foder typ pellets då har dom jobb :). Ett jäklit bar tipps om sår (låter inte klokt men fungerar ja lovar) ta en citron en halv då dör alla bakterier skit bra.

gejsa
0

Då är det väl bättre att din häst får gå själv när den där  hästen sticker då. Det kan ju hända mycket under natten.

Galoppan
0

#14, men då blir det ju mer muta.Gråter#15, kan itne ringa nu då blir dom jättesura. Men jag är jätterädd att hon ska skadas =( Skulle inte förlåta mig själv om hon blev halt för livet

DojoKelder
0

#16 Lugn och fin nu! Hon klarar sig nog tills i morgon.. gå och lägg dig och sov lite nu så att du blir utvilad.. I morgon åker du upp till stallet och pratar med stallägaren och förklarar läget på ett lugnt och sansat sätt och ber att din häst får en egen hage. Så ska du se att allt löser sig!!
Kram på dig

Galoppan
0

Taack så mkt, du påminde mig om att jag var trött. =P God natt allihopa! Glöm inte att skriva era lösningar =)

DojoKelder
0

#18 godnatt och sov så gott! försök sova ordentligt nu!!

Galoppan
0

#19 Kunde inte sova, X/ Irriterande =P

gejsa
0

Inte länge du prövade att sova heller. *ler* Nu ska jag sussa iaf. natti natti

Galoppan
0

Hehe, det har du rätt i, gejsa. Men jag mår så illa, så det går bara inte.

Abico
0

#22 - Ta en bok och lägg dig, alt. sätt på radion lite lågt och lägg dig å slappna av. Så somnar du snart. Själv känner jag mig grymt rastlös och otrött, ska snart lägga mig med en bok och försöka slappna av.
Jag hålle rtummarna för att allt löser sig med hästen. Lycka till!

Kram Hanna

Hanna 

Galoppan
0

#23, Om man inte har någon bok då Generad

Emelie-G
0

#24 Ta en tidning ^^

Abico
0

#24 - Det finns alltid något att läsa. Själv har jag en gång i brist på läsning lagt mig och läst en broschyr (staving?) från biltema, i brist på annat. Om inte annat såg gör det att ögonlocken faller ihop som, jag vet inte vad, något som faller ihop snabbt XD

Hanna 

Galoppan
0

hehe..

Men kan någon svara nuuuuuh ?? nån lösning

DojoKelder
0

Jag hade kanske släppt henne i en egen hage om de nu inte alls verkar kunna gå tillsamans.. alla hästar trivs inte ihop.
Det finns inte någon annan häst hon kan gå med?

Galoppan
0

#28 tack såååååå mycket för att du svarade, igen =) Dej, det finns inga andra hästar hon kan gå med och jag vill helst inte att hon går själv. men vad ska man göra? Måste man så måste man, hoppas att hon gillar idén bara..

DojoKelder
0

#29 kanske bättre med en ensam häst än en ihjälsparkad? ;)

Galoppan
0

#30 Jaah, absolut =)

PimTheGreat
0

#31 om hon går i en hage bredvid de andra så är hon ju inte ensam så sett ändå…:)) och om det blir svårt att komma åt att ta din häst utan att de andra gå på så ta en lång lina och bind i staketet och dra sen ut linan så ni "spärrar" av varmbloden från Stella medan ni plockar ut henne. Så fick vi göra när Pim gick tilll attack mot Fontane för länge sen. Det funkar att göra så om inte hagen är JÄTTESTOR, men i vilket fall kanske det går att hålla de borta från din häst den minuten ni behöver för att få ut din pålle. Hoppas det löser sig.

Ledin
0

jo visst men då slipper ju din pålle bli bortjagad för dom har å göra. Tycker det e surt att dom bara flytar runt hästar o tar in andra hästar utan skriva upp det på nån lapp så folk får deda på det. Min tanke va att du ger inte muta utan mera jobb för dom vbl. Tur man har som bara har sina å hyresvärdens hästar i stallet jag skulle inte gilla där det e en massa olika hästägare å en massa hästar som man knapt känner.

Galoppan
0

#32 Har bytt hage till den du vet längst ner till höger =)

PimTheGreat
0

#34 skönt att det löste sig för dig. Säg till stallägaren nu att de ger f*n i att byta eller släppa in hästar till din häst utan din vetskap och att du är med… skulle blivit vansinnig.

Galoppan
0

#35 Mm. men det blev ju lite konstigt eftersom att ledarhästen (lill-nordisen) inte gick i den hagen för hon var halt. Och min pålle och hon är ju jätteompisar även om dom 2 är ledarhästar. Så dom hade ju inte direkt någon "ledare" där inne… men hon står nu med lill nordisen iaf. För dom bråkar inte!