Tips plugga in dressyrprogram
Det är mycket att lära sig och jag kan inte påstå att jag har ett så bra system för att plugga in dressyrprogram. Någon som har tips?
/Johanna stallvisionboön.se/blogg-2/
Ta en liten bit i taget och nöt tills det sitter. Rita gärna upp en dressyrbana på ett papper och följ vägarna med ett finger. När de första rörelserna sitter lägger du på ett par till. Upprepa tills du kan hela programmet.
Jag brukar inte vara nöjd förräns jag kan gå igenom hela programmet på runt 12 sekunder, jag ritar upp det i luften och stannar till vid varje övergång så jag betonar vilken bokstav de sker vid. För att kunna gå igenom det så snabbt måste rörelserna sitta i ryggmärgen, man hinner inte tänka efter vilken som är nästa rörelse utan man måste bara veta, det ska vara en självklarhet.
När du kan snabbspola dig igenom programmet utan att tveka eller göra fel, gå igenom det långsamt och tänk igenom varje steg vad du behöver tänka på speciellt för din häst. Det kan vara att "i den här hörnpasseringen måste jag se till att fånga upp yttersidan ordentligt så han inte rusar iväg i fattningen som kommer…här". Det underlättar om du ritar upp en bana på marken så du kan springa igenom programmet.
Om du både kan snabbspola programmet och gå igenom det långsamt med fokus på varje steg kan jag lova att du inte kommer glömma bort vägen.
Lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jag brukar ta en stor matta som bana och "rida" mig igenom programmet, har funkat rätt bra hittills.
Jag tävlar inte dressyr längre men när jag gjorde det så gjorde jag bokstäver och lade ut på vardagsrummsgolvet och sprang programmet…
De andra i min familj och andra jag är på tävling med ibland brukar också bara springa programmet, men så händer det också att de rider fel ibland. Det är stor skillnad mellan att memorera ett program och att sätta det i ryggmärgen.
Tack för tipsen, ska testa vad som passar mig bäst 
Förresten tycker ni inte det är svårt att plugga in flera olika program och ha dom i huvudet samtidigt. T.ex. nu när jag ska tävla lätt klass åtminstone en säsong så är det ju i princip 2 olika program varje tävlingshelg… Typ den 21/7 ska jag tävla LC:2 och LB:2 som går på olika banor, LC på 20×40 och LB på 20×60. Sen två veckor senare blir det LB 3 och LA:1…. Mycket att ha i huvudet men det ska nog gå, med lite hjälp av era tips!
Det sägs att när man pluggat in programmet måste man rida det 100 gånger på träning och 10 gånger på tävling innan det sitter i ryggmärgen så fast att man kan börja koncentrera sig på ridningen och inte på programmet
.

Kanske går att programmera om en sån där bil gps? "om 25 meter, sväng höger!" :)
Dressyrprogram kan vara knepiga att lära sig, men när jag är på hopptävling förstår jag ändå inte riktigt vad vi klagar på. Där har man typ tio minuter på sig att plugga in en bana man aldrig sett förr, är man snabb hinner man gå den två gånger innan man ska tävla på den. Och man får inte ett litet poängavdrag och försöka igen om man rider fel…
Jag tränar in det genom att torr-gå utan häst. Jag baklängeskjedjar genom att börja med det sista momentet, sedan tar jag näst sista och sista momentet. Sedan 3dje sista, näst sista och sista mometnet osv osv tills jag kommit igenom hela banan. På så vis har jag gjort "nästa moment" fler gånger än det moment jag redan är på och det blir lättare att arbeta sig igenom mot det lättare än tvärt om, lättare för hjärnan att komma ihåg.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag är extremt dålig på att komma ihåg bokstäver så jag brukar gå efter vars på banan rörelserna är :) Memorerar in varje rörelse på vilken plats dem är t.ex. högre hörnet bredvid dommaren trav och aj du fattar kanske :) Sen blundar ajg och rider det för mitt inre :) sen ahr ajg tränat delar av det till häst och ridit igenom i skritt först fast tänkt att jag gör det som ska göras :)