Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2838 ggr
JoyBysen
0

Vila efter vaccination?

Min häst vaccinerades förra onsdagen, på morgonen. Blev tillsagd att låta henne vila i två dagar och sen rida lite lugnt tredje dagen, eftersom hon inte ska vila alls egentligen då hon blir så stel i kroppen av att inte röra på sig. Hon vilade alltså onsdag och torsdag, sen travade jag och galopperade lite lugnt på fredagen. Hon är nästan alltid för pigg, och i fredags var det verkligen extremt!

Sen i lördags var hon som vanligt men svettades jättemycket av ingenting i princip, och i söndags var hon också normal men blev väldigt svettig då också, men det var ganska varmt ute i helgen så tänkte inte så mycket på det. Sen när jag red igår andades hon jättekonstigt, var väldigt springig och ville inte jobba. Hon började liksom flåsa när jag travade fram (!) och det har hon aldrig gjort förut. Hon är i riktigt bra form och blir i princip aldrig trött eller flåsig. Så jag gav upp efter en stund och skrittade av då jag inte ville pressa henne. Hon är som vanligt annars så vet inte riktigt vad jag ska göra. Hon är inte snorig osv och hon äter som hon ska.

Kan detta ha något med vaccineringen att göra? Har ju hört skräckhistorier om hästar som dött efter vaccination…
Eller kanske hon är påväg att få en vanlig förkylning eller något?

SannaHolmgren
1

Ganska svårt med hästarna eftersom de inte kan prata för sig. Men jag vet ju bara när jag själv vaccineras så känner jag mig ganska kass i nån vecka. Inte så att jag blir sjuk, men det känns att det händer saker i kroppen efter vaccination. Ett av mina barn brukar få feber i ett par dagar efter vacc. Och kompisens häst reagerade våldsamt på influensavaccinet med hög feber.

Det som händer efter en vaccination är ju att immunförsvaret ska ta hand om försvagat virus, då man faktiskt injicerar en liten dos av viruset i kroppen. De vita blodkropparna börjar jobba, lymfkörtlar "städar bort" vaccinet och smittämnet (som är försvagat och ofarligt) och kroppen lägger det på minnet hur viruset såg ut. Man får ett immunförsvar.

Så visst kan man känna sig lite sjuk en period efteråt. Det gäller nog även hästarna. Ta det lugnt ett tag tills du känner att hästen är sig själv igen.

Skunken
0

Tempa hästen. Efter en vaccination kan tempen gå upp lite dagen efter. Har hon fortfrande hög temp så ring vet.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

JoyBysen
0

Tack för snabba svar! Ja nu när jag tänker efter brukar jag själv på skit ett tag efter jag fått sprutor! Ska tempa henne nu!