Hur mycket?
Funderar på att köpa en häst som jag har ridit i lite mer än 2 år men vet inte vad hon skulle kosta.
Hon är född 2002. Just nu är hon en ridskole häst (jag rider henne 2gr i veckan) Hon har ganska mycket muskler, hon är ca 155 cm i mank höjd. Hon är inte dressyr byggd och kan var svår att få ner i form osv. men när hon är går iform så går hon riktigt fint :) Har lite problem med hoppning då hon sparkar väldigt mycket innan hindren eller så rusar hon så att hon blir ganska svår att hålla men hon tycker nog att det är roligt, hon har kapacitet för att bli mycket bättre bara man får bort sparkandet/rusandet.
u: Okänd
E: Okänd
Hästar är billiga just nu, det är mest hästar med riktigt bra stam och egna meriter som kostar mycket. "Okända" hästar och hästar utan meriter är svåra att sälja. Om de begär mer än 20000 för henne skulle jag inte tycka det var värt det. Men det beror ju också på hur viktigt det är för dig att det är just hon
. Om man vill köpa en ridskolehäst sätter de ofta priset så att de ska kunna köpa en ny häst för att ersätta den.
Varför inte leta efter en något mer lättriden häst istället? Det finns så otroligt många fina hästar till salu nu till mycket bra priser. Dessutom tycker jag att man ska ha en känd härstammning på hästen. Alla hästar har föräldrar och om tidigare ägare inte registrerat eller slarvat bort papprena så skulle jag dra öronen åt mig. Det kan tyda på att man har något att dölja.
Tack för hjälpen! Det är väldigt viktigt för mig att det är just hon, då jag har ridit henne sedan 2010 och är nu hennes "skötare", hon betyder väldigt mycket för mig och min utveckling, vi håller på att jobba bort problemen :)
Anna,, Hennes pappa e Ju Kino?? O,o
Å Kinor föräldrar e ju
Beat It och Markino ;))
Alltså har hon ju galoppgener bakom sig ;))
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Det värkar inte som att hon är muskler pm hon inte Lang å dressyr då orkar hon inte alltså för lite muskler . Och kanske har ont med tanken på att hon betes sig så i hopp ingen hon är säkert jätte bra men kolla igenom henne noga innan du köper henne . Röndka ben och leder för böjprov går inte att lita på .
Håller med Gronstedt - Inte mer än 20.000. Har hon tävlat något innan? Är du säker på att hon har okänd stam? Sådana saker kan ha stor betydelse för priset.
Jag tycker tvärtom inte att hon ser välmusklad ut alls (vilket de flesta ridskolehästar tyvärr inte gör), utan jag tycker att hon har tendens till underhals och korset är alldeles toppigt. En häst som ridits felaktigt under så lång tid kan ha olika förslitningsskador, låsningar o.s.v, vilket kan vara anledningen till varför hon beter sig som hon gör i ridningen. Men gör en ordentlig veterinärbesiktning vid ev. köp.

Man kan ha tur också, jag köpte en 13-årig häst som gått på ridskola i åtta år, nu nio år senare är hästen 22 år och helt frisk.