Sprikor
Ja min häst har hela sitt liv gå barfota och aldrig vart öm. En vinter skodde jag henne och sen på sommaren drog jag av skorna igen för hon bara gjorde lilla sina ben och va jätte klumpig och såg sig inte för där hon fick . Hovarna va fina och blev starka och när hon av skog hade hon en sprika och den blev bättre . Men nu såg jag att den fortfarande finns kvar jag ska tala med min Hovslagare och se vad vi kan göra år det . Antagligen är det en spänning i hoven . Men hon har inte ont eller ömar och hennes Kvalité är jätte bra nu . För när jag skodde henne börja hoven tappa sin hård het . Men nu är hovarna finna och snygga utom sprickan den syns knappt men går upp till kronranden nästan. Men det är bara en ytlig spricka och inget sOm gört att honan blir fnasig eller så . Kan det beror på att hon belastar boväggrna för mycket. Ooch att hennes barfota hovar förstördes efter skoningen det tar ju tid att bygga upp bra barfota hovar . Hon fick en dålig stråle med skorna men nu har den börjat växa på sig . Vad tror ni tips ? Min hovis är jätte duktig barfota verkare men de kan man inte alltid för lita sig på men haft samma hovis och för hade hon inte sprikor fören efter skoningen .

Kommer inte ihåg vad såna hovsprickor beror på men fråga din hovslagare.
Skynda långsamt så går det fortare.
Sådana hovsprikor brukar oftar bero på torra hovar och eller spänningar som du säger men prova och spola hästens ben ordentligt det är lätt hänt nu när det är så lerigt i hagarna då torkar hovarna ut . Det är bra med lera sålänge det är fuktigt man ska hinna ta bort de innan de torkar .
Är det mer som ett väck än en spricka? Alltså det går inte djupt in med "såryta" på hornet utan snarare att det blir ett litet väck in i hoven?
Isf kan det vara en enkel skada uppe i kronranden som gör att det blir som en liten "missbildning" där när det växer ut. Men bäst är det ju att bedöma en sådan sak efter att ha sett det IRL, så bästa är att fråga din hovslagare vad det kan vara.
Är det spänning i hoven så börjar sprickan nerifrån och växer sig uppåt och blir då oftast större nertill än upptill. Om den spricker hela vägen upp så är det rätt illa. Men en skada i kronranden ger en spricka som är likadan hela vägen uppifrån och ner (eftersom den bildas när hornet bildas).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag ska studera noggrannare på sprika. Eventuelt fota men den verkan inte jul så att den delar hela hoven den värkar mest som en ytlig på hoväggen. Den värkar ytlig bara jag ska gotta och studera och prata med hovis :) Jag tror nog det är mer som ett väck men nu var det ett tag sedan jag studera de så noga :)