Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 724 ggr
elin
0

Förvänd galopp

Hur gör jag när jag rider förvänd galopp?
Hur gör jag signalen?
Hur gör jag så hon ska behålla "fel" galopp i det nya varvet vid en ex; snett igenom?
Ska hon vara utåt ställd eller inåt ställd?
Hur gör jag för o träna det på bästa sätt?

/ En som ska träna förvänd galopp.

/Elin

änglaflickan
0

när jag rider förvänd galopp är jag noga med att hålla kvar ställningen o sitta kvar på sittbenet från det "gamla" varvet, o när jag övar in det på en häst som inte kan så är jag överdrivet tydlig och noggrann med just det. Så när jag rider förvänd galopp i tex höger varv går min häst lite utåtställd. Är väldigt dålig på att förklara,bättre än såhär kan jag inte:P

Essgarde
0

Håller med ovanstående. Och när du rider förvänd galopp på en häst som aldrig gjort det förut måste du vara noga med att ta lite i taget. Rid ex snett igenom i galopp, när du kommer till hörnet, få hästen att ta ca två galoppsprång i förvänd galopp, bryt sedan av och beröm hästen. Det är alltid Du som ska sakta av till trav och inte hästen. När hästen känns stabil med detta öka sedan några galoppsprång och fortsatt så tills hästen kan det. Är också väldigt dålig på att förklara, men hoppas du förstår.

MVH Fredrika

AliceL
0

har du ingen tränare som kan hjälpa dig?

annars håller jag med dom ovan. mkt beröm när hästen gör rätt. byter den, bara sakta av och gör om. tänk också på att inte göra det för många ggr om det går bra; är hästen duktig ska den få massa klapp och sedan ta det lugnt, tex skritta lite.. så att du inte sitter och skaver i onödan. lycka till :)

MiaMaria
0

Håller med ovanstående. Men vill lägga till att gör de inte för svårt i början utan rid väldigt mjuka svängar. Vill utveckla Essgarde´s snett igenom till att du kommer ut mitt på långsidan istället ungefär så de inte blir ett hörn precis. Och sluta alltid när de går bra. Tänk på att hästen ska vara ställd, inte böjd. Du har ställningen åt vänster om hästen går i vänster galopp och tvärt om. Tänk även på att sitta kvar med skänklarna ngt så du visar hästen genom dom vilken galopp du menar även om de blir i "fel varv". Hjälp hästen och visa den vägen med ledande tygeltag.

Lycka till!!