Att välja hingst
Detta året blev det inget med att avla fram min pärla då jag började känna mig osäker om Aikrobi verkligen är något för mig. Har därför kollat på nya för nästa säsong som jag skulle villja ha era åsikter om.
Då gället det hinsgar på http://www.angagarden.com/
Dionysos 1038 eller Danzas 1058. Men lutar mer åt Danzas. Vad skulle ni valt?
Är ju super dressyr stam!!!!
Detta kommer bli mitt första föl och de bara väller ut frågor, men har en som jag är osäker på, hur länge står soet på stationen och hur mkt brukar de kosta?
L

Titta på stoet, och välj utifrån hennes styrkor och svagheter. Både exteriört och temperament, samt i ridningen. Du kan kontakta hingstägaren för att få mer information om hingstarna, om det är samma som äger dem har de nog inget emot att rekommendera den ena utifrån vad du har för sto.
Hur länge stoet står på stationen varierar. Bor du nära så kan du i princip åka in bara för undersökningar och seminering. Det vanliga är väl att hon får stå där några dagar, men en del väljer att låta stoet stå kvar till första dräktighetskontrollen (16 dagar). Om allt går bra eller om det blir några problem påverkar ju också. Be stationen om en prisuppgift, vad tar de per dag, vad brukar undersökning och seminering gå på. Då har du något att utgå ifrån, även om du inte vet om det tar sig direkt, etc.
Tack för svaret. Men de fiffiga här är att jag har inget eget sto, och ska heller inte köpa ett :) Ska nämligen "låna ett stos mage", och då kan jag leta efter stoet efter de hingstar jag vill använda. Det är inte så lätt att låna ett stos mage så alt är att låna ett sto ihuvudtaget.

betäckte vårat sto med Highlander från ängagården. Hon fick ett litet stoföl för ca två veckor sedan. Jag tror hon kan bli en riktigt fin dressyrhäst då hon har bra anlag för det. Än så länge är det ju svårt att se men hon verkar helt korrekt i ben och så. Highlander hade tydligen vunnit de tre sista tävlingar han varit på så det ser lovande ut
MVH Fredrika
Ängagården har riktigt super fins hingstar :) Highlander är riktigt fin han med. Var han dyr?

L_J: Jag skulle ändå föreslå att du hittar stoet nu, om du har bestämt dig för dessa kandidater, och sedan rangordnar hingstarna efter vem du helst vill ha till det stoet, och såklart vilken som passar ditt avelsmål. Ofta är det bra att ha en plan B ifall det inte tar sig med hingst nr 1, eller ifall något skulle hända med honom. Men det är om du är säker på att du är nere i 2-3 tänkbara hingstar.