Slowfeedingnät
Sitter och funderar på om jag ska gå och skaffa mig slowfeedingnät och ha i hagen då ingen är hemma över dagen på veckorna och därmed är det svårt att fodra hästarna på lunchen. Innan har jag haft en stor rundbal ståendes i hagen. Det har gått bra men blir lätt lerigt och halva balen blir skräp eftersom hästarna trampar ner..
Nu i vinter är tanken att de ska gå i en skogshage och jag underar på om jag ska hänga näten i träden men frågan är hur många nät ska jag skaffa? Det är 4 hästar, (två travare, ett russ och en fjording) Hur stor behöver jag köpa för att det ska räcka från 6 på morgonen till iaf 16 på em?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Varför inte köpa ett stort som man trär över en hel rundbal??
Vet inte hur stora du behöver, har lite dålig koll på det där. Men jag skulle iaf köpa flera mindre än att köpa tex en eller två större. Bättre att dom får gå mellan dom och äta så att alla kommer åt och ingen blir bortskuffad och att det blir lite mer rörelse på dom än att dom står stilla hela dagen. Jag hade i din sits köpt minst 4st.
När jag hade en rundbal ute så såg jag det som mest negativt att dom stod stilla hela dagen med huvudet i balen.
Köp 4 st av den storlek som du gissar ska räcka. Om det sedan är slut så köp ett eler två nät till och häng ut. Du ser ju att det är lagom om det fortfarande finns hö kvar när du kommer hem.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 det blir så kladdigt runt balen eftersom jag ställer den dirkekt på marken + vi har lite ont om balar i år.
#2 det problemet har jag inte med att de äter hela tiden :) köper nog ett mellan stort och hänger ut en extra så att alla har :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Jag skulle vilja hitta två stora nät med väldigt små maskor i. Om ni hittar något sånt får ni gärna länka.
Jag är mer för att ha några större nät till flera hästar, men vi har inte något problem med att dom jagar bort varann heller.

#4 googla caisas shop/hästshop!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Lastnät Claes olsson
399,00
Kraftigt utförande med maskstorlek 45x45 mm och elastiskt rep. Lämpligt för släpvagnar m.m. Levereras i praktiskt förvaringsväska. Mått 2,90x1,80 m.
lastnäten kan sys ihop och användas för foder, billigare än andra nät o lika fungerande

Fast 45 x 45 mm är nog för stort. De vanliga SMHN är 3 x 3 cm, och många berättar att deras hästar lärt sig äta för fort i dem. Så 3 x 3 cm är max säger jag.
Till min egen häst har jag fått köpa 2 st nät med 3 x 3 och lagt det ena i det andra så nätet blir tätare. Skulle vilja ha 2 x 2 eller 2,5 x 2,5

Använder själv lastnäten från clas olsson. Har gjort ett stort dubbelt nät för att få tätare maskor. & 2 mindre med enkla. Funkar bra tycker jag.

Hööks har numera såna här nät för 159 kr. Nååågot billigare än "originalet". Hålen är lika små vad jag vet, typ 3*3 cm.
Skynda långsamt så går det fortare.

#10 har hört några som testat hööks nät och tydligen så går de sönder rätt så omgående… men de är ju billiga så man kan ju alltid testa :)
Annars kan man ju försöka gå ihop ett gäng och beställa från caisas shop tillsammans, då blir det mängdrabatt. Mina nät blev 100 kr billigare/ st efter mängdrabatten.

#10 Har inte haft mitt så himla länge men ett par månader iaf och det är inte sönder nånstans och då sliter han en del i det. En del hästar är säkert mer våldsamma med näten..
Skynda långsamt så går det fortare.

okej då kanske man skulle köpa ett sådant nästa gång! :)
I de stora näten från caisas shop får jag ner en hårdpressad höbal på ca 17 kg (om man slänger ner balen hel alltså), om det räcker till era hästar vet du nog bäst själv.
Efter att ha haft slow feeding i snart 1 år så är jag väldigt nöjd faktiskt. Jag inser såhär i efterhand att själva näten i sig nog egentligen inte är det viktiga, utan att hästarna får fri tillgång. Jag har 5 små B-ponnyer som antingen stanat kvar i vikt (normalvikt) eller gått ner i vikt (om de varit lite överviktiga). De är riktiga matvrak, och de brukar alltid ute leta sig in i själva öppningen på näten (jag har dem liggandes och fastsatta i pallar med pallkrage). Jag kan sätta igen öppningen helt, men de äter varken mer eller mindre i.af.
Näten jag har är 3 x 3 cm, och det tog max två veckor så hade alla kommit på hur man fick ut höt mycket efektivt. Är en häst sjukligt fet så kanske man ska överväga en påse med mindre maskor eller dubbelt, men storleken på maskorna spelar enligt mig egentligen ingen större roll bara det inte blir allt för lätt (de ska ju ändå få pilla lite). Viktigast är att det alltid finns mat bara! Jag vet inte om jag skulle köpt lastnätet, men jag tror säkert att hööks hönät duger bra. Men kan tillägga att mina nät är hela och fina efter ett helt års användning.
Men det finns många fördelar enligt mig!
Det jag däremot kan se som positivt med näten jämfört med enbart "fri tillgång" är för det första att när en häst annars har fri tillgång brukar det innebära mycket spill. Framför allt om man vill kunna se till att hästen har mat hela natten inne eller så.
Det blir även mer lätthanterat när man ska ta ut maten till hagen jag gör i ordning påsarna inne i stallet, mindre nät (som de har i boxarna) hänger jag upp på två krokar och fyller på, balar som ska ut trär jag bara på nätet över och knyter ihop (och tar bot snörena! när balen är i nätet).
De första dagarna kan vissa hästar bli lite frustrerade hur de ska göra för att äta (typ krafsa på nätet mm), men numera hittar jag faktiskt lite höspill på marken (inne i boxen), vissa av hästarn tycks gilla att pilla med det så mycket att de hellre äter ur säcken än det på marken. Men det är ju inte förstört (ligger bara precis under säcken) så det lägger jag i igen när jag fyller på bara. De tycker i.af absolut inte att det är jobbigt med näten i.af. De kan till och med äta hö ur näten fast de går i gräshage.
Men om du har rundbal i hagen nu, och tycker att det håller sig fräscht trots regn (jag brukar undvika att lägga ut onödigt mycket när det regnar mycket, pga bakterie/mögeltillväxt). Men ett alternativ för dig vore kanske någon form av enklare tak bara, som du kan ha ett rundbalsnät upphängt i och som skyddar mot det värsta regnet?
Hakuna matata!