Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1541 ggr
different-taste
0

Hjälp

Hejhej! Nån som vet något bra man kan ge till hästar som behöver gå upp i vikt? Han får kraft grund och Lusern sen extra med hö.

Gullan_J
1

Jag skulle ha ökat på till max med lusern och ge betfor samt vitamin tillskott och mineraler. Och kanske bara rida ut och skritta under en period (kanske 2-3 veckor) så att hästen fick chans att öka i vikt då. :)

Mvh Gullan

-Bättre ökänd än okänd

kaka1234567
2

Beror på hur hästen blir om den får rafft . Betfor är endast socker och ger inget en strålröta och en över pigg häst . En häst som ska få upp i vikt och kan bli lite pigg så ska man ute ge något med energi i för att slippa stressa av sig sina kilon . Ett bra hö ta analys på det är det dåligt byt ut det dåliga . Och hitta ett bra hö slipper du ge massa kraft med onödiga tillsatser . Öka höt och fri till på lucern (strå) inga onödiga tillsatser förutom ev mineraler som är viktigt om en häst ska upp i vikt så att inget i foderstaten saknas . Så öka hö t frit på lucern kolla analys byt ut höt . Finns det ingen möjlighet att nya så är det utmärkt det inehåller protiner och de en häst behöver för att få upp och ska du ge Betfor som inehåller massa söker och mellas och lucarn inehåller också massa melass . Stråfodret ska man öka först sen kan man tänka . De bästa är ju att ge fritilgång.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Sarah
1

Fri tillgång på stråfoder och om det inte hjälper, lucern. Ta bort kraftfoder och ge fullt med grovfoder istället.

Emshify
1

#2 Hm, har aldrig hört att hästar får strålröta av Betfor? Hur kan det bli så? :)

kaka1234567
2

Sockret påverkar häatens strålröta och det har min foderådigvare sakt och Hovslagare . När kag sluta ge Betfor så blev det jätte bra nu kan jag inte förklara exakt men de va något speciellt . Kan åter komma med det men det är inte vad tråden handlar om ;) det är inte vara betforn som gör de men en stor del de va något speciellt .

_Mvh kaka
_

kaka1234567
2

Här finns de lite det är ju inte betforn i sig utan sockret Men Betfor är 70 socker http://ridsport.ifokus.se/discussions/4f42048288f4725977000edc-stralrota

_Mvh kaka
_

majaliten
0

Jag har också lärt mig att Betfor absolut inte är bra vid strålröta .

Sarah
0

Rent socker kan ju inte vara bra för ngt :) Röta är väl bakterier och bakterier gillar socker.

kaka1234567
0

Presis 8

_Mvh kaka
_

Emshify
0

# 5 och 6 Det var intressant! Har aldrig hört förr, men det låter ju logiskt eftersom bakterier gillar socker. Alltid trevligt att lära sig något nytt. :)

kaka1234567
0

Ja det är roligt :) bag lär mig masser varje dag :)

_Mvh kaka
_

Elshira
0

Precis, har man problem med strålröta (och kan utesluta annat som t.ex blött i hagen och skor där/om strålen inte får kontakt med marken alls), så är det antagligen socker (snabba kolhydrater) som är boven. Ger man kraftigt hö (mycket bladigt hö) är också risken större att det är högre sockerhalt i höt.

Det samma gäller oss människor nä vi får svamp i underlivet t.ex. Det finns inga kliniska undersökningar (vad jag vet?) på varken det ena eller det andra, men många säger sig märka skillnad på båda delar, och jag har i.af kunnat få konkreta "bevis" själv när jag haft svamp.

En annan faktor på hästen kan ju annars vara att med högt blodsocker kommer högt insulin, och man vet att insulin enbart kan framkalla fång i höga doser, så det är ju mycket möjligt att bara förhöjda nivåer också spelar in även i strålröta.

TS: Du skriver att du ger extra hö, får hästen fri tillgång idag eller hur mycket får den? Lusern kan man ju alltid prova att höja givan av, om du inte blötlagt det förr så prova det. Det blir "lätt tuggat", vilket lusern inte är torrt, vilket i sin tur gör att vissa tycker det är lite jobbigt att tugga och då bara äter lite av.

Hakuna matata!

Linnea
0

Vetekli hjälper ofta men prova i första hand att öka på grovfodret hö/lucern.

Skynda långsamt så går det fortare.

niare
0

gör analys, om det har bra värden och du ger överskott med protein från lusern kan de bli risk för korsförlamning…

du kan testa att tillsätta olja i maten

Peppe
0

#14 proteinöverskott från grovfoder är inte farligt, däremot från kraftfoder ska man akta sig för.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
1

#14 Korsförlamning av lucern vet jag ingen som fått, däremot så är det vanligt med kortsförlamning av kraftfoder (lucern är ett grovfoder precis som allt annat gräs)

Medarbetare på westernridning.ifokus

[spinn]
1

Hestekraft Extra är det bästa fodret jag någonsin testat, de håller jättefint hull. Vår stora häst får 5 dl om dagen.

niare
0

vet som sa det här om dagen, då lucernpellets kan framkalla det om dom redan får bra protein från höet, och tex inte motionerad mkt heller. ^^

CelsiusT
1

#18 Men det är ju väldigt konstigt då man säger att korsförlamning kommer av att hästen får i sig för mkt energi från kraftfoder och inte får "utlopp" för det genom ex matchande träning och/eller rejäl utevistelse. Lucern är inget kraftfoder utan det är som att fodra på med för mycket hö, fast ett mer proteintätt hö, alltså ett hö med höga proteinvärden.

CelsiusT
1

#18 Råkade ramla över en studie om korsförlamning från SLU och hittade lite intressanta delar ut den. Bla:

"en kolhydratrik foderstat i kombination med någon eller några dagars vila resulterar i en ökad glykogenupplagring i muskulaturen, vilket i samband med arbete orsakar en onormalt stor mjölksyraproduktion som ger svällda och skadade muskler"

"Korsförlamning förknippas med ett dietiskt överintag av kolhydrater, härstammande ur framför allt spannmål, och då ofta i kombination med en kortare vila utan sänkt fodergiva"

"En annan teori som ofta framläggs är att brist på vitamin E eller selen i foderstaten skulle framkalla korsförlamning. Effekten av tillsats av vitamin E i foderstaten för vuxna hästar är ej fullt klarlagd, men E-vitamin anses ha en fördelaktig effekt på muskelfunktionen"

Källa: http://epsilon.slu.se/10503881.pdf

Blev lite intresserad och sökte vidare och förövrigt så har jag sett flera rekomendationer om att byta ut kraftfodret mot lucern och olja eftersom det inte innehåller några glykogener. Att det inte innehåller kolhydrater är ju toppen av flera orsaker.