Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1355 ggr
Elshira
0

RWD + släp på vintern?

Jag hör till den skaran som hellre kör bakhjulsdrift än framhjulsdrift på vintern… Hellre bredsladd än rakt fram (om man nu vet hur man ska handskas med det dvs, man får ju tänka sig för hur man kör)! Ni som bestämt hävdar att framhjulsdrivet är det enda rätta kan sluta läsa redan här! Flört

Men hur beter sig egentligen en bakhjulsdriven bil med släp (tyngre ex. hästsläp) när drivhjulen mot förmodan släpper och bakdelen vill sticka? Saxar hela ekipaget och man står där snopen som ett dragspel, eller vad händer egentligen? Håller släpet kanske emot till viss del genom sin tyngd vilket gör att sladden normalt sett går att stoppa snabbt?

Någon med faktiska erfarenheter av detta "problem"?!

Fyrhjulsdrivet (äkta torsen, inga nedrans "trehjulingar") är ju såklart det bästa ur dragsynpunkt, men sämre ur andra (ekonomiska + att det begränsar marknaden till i princip enbart audi, volvo och subaru på begagnatmarknaden). Framhjulsdrift är i.af helt uteslutet, för jag kommer inte ens ifrån gårdsplanen annat än om transporten är tom då (ganska värdelöst…)… Tyst

Hakuna matata!

Brollan1
0

Har inte som vana att sladda med hästsläp på kulan. Dock så har jag sladdat med släp men då var det släpet som sladdade och drog iväg med bilen.

Det var som att sladda med en lastbil, långsamt och segt att häva och lite lurigt om bilen och släpet kom i otakt och släpet gav retursladd när man hävt bilens sladd. Lite som en piska eller långt snöre som ormar sig. Kan vara farligt att frikoppla sig ur sladden för då kan släpet trycka på och bromsarna på det låser hjulen så du blir omkörd av släpet. Lagomt med drag på bilen fungerar bäst

Automat och framhjulsdrift funkar bra, mjuka starter så hjulen inte drar lös så tar man sig fram.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
0

Nää blä, avskyr framhjulsdrift, speciellt när man kör transport. Tyngd på kulan innebär alltid viss lättnad på fronten = drivande hjul på framhjulsdrivet. Lättar drivande hjul så får du sämre grepp.Däremot så är jag lite sugen på en volvo AWD (tycker volvo är bäst att dra med)

Jag har bara fått pyttesladd med släp. Allting hände i slowmotion, det var tungt och segt. Hävde sladden som vanligt och inga vidare bekymmer. Men det var en liten sladd och jag tog emot den blixtsnabbt så ekipaget han inte vika sig nämnvärt (det dök ju upp en liten sekund i backspegeln, men försvann lika fort igen).

Kör försiktigt när det är vinter. Det läskiga är ju att man vill inte gärna säga 'ut och öva' för sladd med släp kan bli farligt. Annars är ju det alltid det bästa, testa och se hur det fugnerar, men med släp skulle jag nog inte vilja göra det (iaf inte med min egna bil).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Jag har det faktiskt så bra att jag jar ett nedlaggt flygfält som man får hyra (är mycket biltävlingar där), bar några km bort. Så känna efter tänker jag isf absolut göra (utan häst…).

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#3 Gör det, men det kan bli ganska farligt med sladd med släp. Det kan dra iväg bilen för dig och det kan vika sig så både släp och bil går sönder. Men är man inte rädd om grejerna och har tillräckligt stort och håller låg hastighet så får man ju känna själv om man vill ta riskerna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Offbeat
0

Jag har alltid min pappas bil när jag kör släp, sommar som vinter, den är bakhjulsdriven och har allrounddäck.. Alltså inte ens dubbar, har alltid funkat finemang i fem år så jag tror inte du behöver ora dig nämnvärt bara man kör efter väglag osv :)