Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 9409 ggr
Brunokanin
0

Hur ofta rida 3 åring

Längtar till att kunna tuffa runt med min 3 åring i skogen ett par gånger i veckan då hon blivit inriden. Det kommer handla om max 3 ggr/v ca 45 min per tillfälle i skritt. Är det på tok för mycket? Misstänker det…

Har förstått att unghästar behöver vila långa perioder och att de helst bara ska ridas korta stunder åt gången. Men gäller det även om jag bara tuffar runt i skritt på långa tyglar i skogen?

Tar tacksamt emot synpunkter om detta!

kaka1234567
0

När jag rider in en häst i skritt trav galopp och när den förstår vad skänkeln betyder och vad jag menar med att styra får den en ordenkli vila . Sen sätter jag igång igen. Är den tre rider jag den 3 dagar iveckan och en efektiv halvtime och en dag iveckan rider jag ut i 45 i skritt och en gån´g på ridbanan 30 och engång löss hoppar det ser inte ut så varje vecka men rider ut gör jag alltid varje vecka men lägger in tömkörning löshoppning inte enbar ridning. Beror på hur mycke ten häst orkar ridas där av bästemer jag tiden. Men alldrig mer en 3 på en treåring. Men en fyra åring börjar jag med 4 dagar och märker jag att den blir tröt får den fler vilodagar samma k´äller 5 åringar får fler vilodagar allt eftersom. Men ovs ållder så låter jag a´lltid mina hästar villa lte extra föredrar en energisk häst ;)

Men de handlar om att de ska återhämta sig och få va häst de dagar de villar. så det beror på hur mycket hästen klarar men inte fler dagar en ´hästen är gammal vid ungålder. för att kunna smälta allt den gjort och få återhämta sin unga kropp som fortfarande växer

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Peppe
0

hur ser inridningshistorian ut? är den inriden som 2,5-åring eller är den 3 nu i år (född 09) och inte inriden än? hur är den i huvudet?

nu antar jag att hästen är insutten och att ni börjat rida lite utan ledare. Jag hade nog kortat ner tiden till max 30 minuter per pass men lagt in trav och galopp (i mycket korta sekvenser) ganska så tidigt för att det ska bli en naturlig del av ridningen! även bommar på marken hade jag lagt in ganska snart just för att det ska vara naturligt. dom är så formbara när de är unga.

angående viloperioder så får du hålla koll på växtfaser och om den verkar trött i huvudet.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
0

Jag rider min treåring 3 dagar i veckan. Mest ut ca 45 min åt gången, mest skritt men några korta travpass. Galopp har vi inte kommit till ännu :) Hon är vuxen i huvudet och arbetad med en hel del innan inridningen började. Så fort vi fått in lite galopp kommer hon få vila en längre period då jag tycker att hon gått ett tillräckligt tag nu.

pebb
0

Kompisens 3-åring rids 3-4 dagar/vecka och körs 2-3, dvs går i regel 6 dar i veckan, men det är å andra sidan en travare i tävlingskondition, han är körd i ca 1,5 år och riden sen i våras.

Gronstedt
0

Du kanske inte ska skritta omkring på långa tyglar hela tiden, utan börja arbeta på lösgjordhet och form. Ju förr hon får bakbenen under sig, desto mindre är risken för framtida problem. Bara korta pass, förstås, men befäst den grunden redan från början!

kaka1234567
0

Travade och ridhästar ska man absolut inte gämnföra dessa hästar körs in tidigt och vid ung ålder körs enligt mig alldeles för hår med därför slits de ut. Nu handlar det om ridhäst och ovastående typs är jätte bra :) Och att skrota i ett friskt tempo är bättre en att trava i form skritt ger så mycket . De ger ordentlig motion för alla misklerndet är den enda fångsten där alla muskler rör sig . Så det är väldigt givande.

_Mvh kaka
_

CelsiusT
2

Tuffa du ut på lite turer i skogen. Men börja gärna med att försöka få in bakbenen, oavsett långa eller korta tyglar (hur du vill lära in det är ju upp till dig).

Börja på något mindre, kanske halva tiden. Sedan kan du snabbt gå upp i tid när du ser att det fungerar och hästen är pigg och framåt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

pebb
1

#6 Jag kan säga att det här inte är en travare som slits ut på något vis och även är ridhäst.

Träna mycket på tempoväxlingar när du är ute, skritta slalom runt träd är också väldigt nyttigt för smidigheten.

kaka1234567
0

En travade är inte dessama som ridhäst . Och trav hästar körs in vid tidig ålder och slits där av går de i pension så tidigt .

_Mvh kaka
_

pebb
0

#9 Det beror helt och hållet på hur hårt dom körs, ja visst, dom ställena där det bara handlar om att tjäna pengar och hästen är ett redskap mer än ett djur slits hästarna ut, men man kan inte säga att det är så för att det är en travare. Och travare eller halvblod, det är hästar båda två och ingen skillnad när det gäller hur dom ska ridas.

Hade med den här hästen på min hästmassageutbildning och vi fick väldigt mycket beröm över hur fin han är i kroppen och musklerna eftersom han tränas på rätt sätt, kombinerad körning på bana och i skogen samt ridning i skogen i varierad terräng, en stor bra kuperad hage, dvs bra förutsättningar för en häst att träna upp sig.

Det är viktigt att yngre hästar får jobba för att stärka upp leder, senor och skelett, men det ska givetvis göras med sunt förnuft, en icke färdigutvecklad häst klarar ju inte lika mycket. Men jag tror att du (ts alltså) med sunt förnuft kan ta dig långt, du känner ju hur din häst känns, om den blir trött efter era turer eller har mycket energi kvar. Dom dagarna du inte rider kan du ju lägga mycket fokus på hanteringsträning från marken, det har du stor hjälp av sen, men inte för långa stunder i taget eftersom det är extremt påfrestande psykiskt, jobbigt att lära sig nya saker ju :)

kaka1234567
0

Nu tycker jag vi lägger fokus på trådskaparrens fråga :)

_Mvh kaka
_