Blötlägga hö - håller hur länge?
Pga av en hosthäst i stallet har vi börjat blötlägga höet. Det har visat sig hjälpa hästen med sin hosta vilket känns bra förstås.
Vi skäljer igenom höet på marken och låter det ligga och "rinna" av till dagen efter då det serveras i hagen. Har noterat att min egen häst blivit gasig (vilket hon aldrig varit) och är ganska skeptisk till hanteringen av detta då jag misstänker att fuktat hö snabbt blir dåligt. Ngn som kan detta bättre än jag?
jag vet inte hur fort de blir dåligt.. men jag vattnar åxå höt.. men jag har en typ ikea påse å packa hö som vanligt.. vattnar med slang där i… låter de stå en stund.. sen vänder upp å ner låter de rinna ut å blir då sköljt en gång till på så vis.. å de har funkat fö rmig.. å även för dom andra hosthästarna istallet..men jag skulle nog inte låta de ligga till dagen efter.. på vintern tror jag nog inte att de blir dåligt men jag vattnar de samma dag som jag ska använda de ifall att..
När jag köpte min häst ade han hela sitt liv ätit hö. Så jag blöt la det men ja gjorde alla påsar innan hsten fodras och blötla dem i mina ikea påsar och ordenkligt och sén fick det ligga i påsen med vatten i 10 min och sen hälde jag ut vattnet och hängde upp det och då han dett alldrig bli dåligt och så försviner dampartiklar om man spola. och damamr de kan de inebära att höt oftast är ögligt det behöver inte lukkta eller ses de kan va och då brukar det bli värre av att blöa .

jag hade en hosthäst förr och fick då blötlägga höt.
Fick då lära mig att duscha höt inte hjälpte, det måste dränkas. Vi hade en balja utanför stallet med vatten och la höt i en sådan trädgårdskorg och sen dränkte i ca 5-10 min. inte längre för då börjar näringen försvinna (vattenlösliga vitaminer/mineraler t ex). men funkar det för er att bara duscha så är ju det bra, då är nog inte hästen lika känslig som min.
För att komma till din fråga, det ska inte vara någon fara. 24 h borde vara heeeelt lugnt, efter det hade jag nog haft mer koll på höt. Blir det varmgång i fodret så håller det på att bli dåligt. Stick ner handen i det och känns om det är varmt!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Hittade denna artikel,väl värd att läsa.
När jag hade stallkompis här så ville jag lägga ut frukosten redan på kvällen när vi hämtade in hästarna (höet skulle då få ligga ute i 11h till vi släppte ut hästarna). Jag ansåg att vattnat hö inte var skadligt och att risken för regn därför inte var så farlig. Men hon menade på att hon lärt sig att det max får blötas i 20 min för sedan försvinner innehålet i det och det är bara något att tugga på för hästen.
Medarbetare på westernridning.ifokus