känner mig värdelös
har precis kommit hem från stallet med en klump i magen. har ridit ett par år i grupp på ridskola och alltid tyckt att det varit kul. red tidigare på ett litet mysigt stall i Göteborg och har nu flyttat, så rider i stall i Stockholmsområdet istället. i Göteborg var det aldrig några bekymmer med hästarna. att sadla och tränsa var mysigt och ma kunde stå och kela med i stort sett alla hästar. visst var det någon häst som kunde fjanta lite och lyfta huvudet när man skulle tränsa, men värre var det inte. efter lektionen kunde man verkligen ta sig tiden att visitera, torka av hästen vid behov, bortsa av och kratsa hovar och bar ata det lugnt.
i stallet jag är i nu är det inte kul, och jag går med magont innan man suttit upp. flera hästar gör regelrätta utfall, och inte ens de rutinerade ryttarna går in till vissa. idag hade jag världens kamp med hästen jag fick, och det hela slutar med att jag går ur henns box helt svettig efter att det slutat med att hon rest sig och kastat sig efter mig. hon är inte den enda hästen som gör såhär, och helt ärligt, det är inte kul när det allid är en kamp. ska det va såhär? jag tycker ändå att jag är ganska tuff och klarar det mesta, men när hästen beter sig agressivt tappar det liksom sin charm. jag har bara ridit på två ridskolor, ska det vara såhär? är det bara jag som är bortskämd med ett stall där det var roligt att pyssla med hästarna? nej, just nu känns det nästan som om man vill hoppa av…
Sådär ska det absolut inte vara! Jag tycker du ska se dig om efter en annan ridskola! Jag har gått på 3 olika ridskolor tidigare och det har alltid varit trevligt, givetvis finns det alltid tjuriga hästar, men det är skillnad på att vara tjurig och att anfalla. Så nej du är inte bortskämd sen tidigare för det ska inte vara så!
Med hästar som beter sig på det viset kan jag inte annat än undra över hur hästarna har det i detdär stallet egentligen..? 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Byt ridskola!!
Det är inte värt att riskera hälsan i hanteringen av en häst som inte ens är din.
Jag lovar att det finns ridskolor med trevliga hästar där du kommer att se fram emot att åka till stallet.
Jag tycker det låter som att hästarna inte trivs/passar på ridskola. Alla hästar gör inte det. Ridskolan jag gick på när jag var liten köpte inte ridskolehästar men om de inte trivdes såldes de igen.
Jag hade en före detta ridskoleponny (B-ponny) när jag var liten. På ridskolan kallades hon för "Hon den sura". En kedja i hennes spilta med texten "Gå ej in till Tilda". Barn fick inte gå in till henne för då bet hon dem eller knuffade in dem i väggen. Hon sparkade när man red och surade hela tiden.
När vi hörde detta skrattade vi bara. Vi kunnde inte tro att hon varit "Den sura". Hos oss stod Tilda med boxdörren öppen medans vi sprang fram och tillbaka med borstar, morötter och utrustning. När mamma skulle mocka släppte hon ut Tilda på gårdsplanen och när hon var färdig ropade hon på henne igen.
Första gången jag red ut själv gjorde jag på Tilda. Barbacka, snö, mörkt och långt red jag. Men det var aldrig några problem. Hon lärde mig nästan allt jag kan idag.
Hon trivdes helt enkelt inte i ridskolemiljö. Men visst finns det hästar som stormtrivs med det, men det är viktigt att vara uppmärksam på de som inte gör det. Det kan bli farligt annars, precis som du skriver.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

tack för att ni skriver såhär. tillslut sätter det sig på självförtroendet, och man undrar vad man gör för fel. visst kan en häst vara tjurig, det är ju ett levande väsen, så vad kan man begäran, men när hästen tar sats från ena änden av boxen och kastar sig efter en och fäktar med framhovarna när man går in, eller huggen efter en, eller som i dagens fall, när man står med hästen mellan sig själv och boxdörren och den reser sig med öronen bakåt och kastar sig. det var länge sedan jag var så rädd. och sättet som man får vara mot hästarna, alltså gå in och vara förbannad på hästen nästan innan hästen ens har fattat att man är där och vara väldigt fysisk är inte den formen av hästhållning som jag vill hålla på med. jag är mer verbal och vill gärna berömma helldre än att gå in med höjd hand. det är ett djur, trots allt. jag vill heller inte behöva vara rädd för min egen säkerhet, eller känna att jag hoppar över moment, som att kratsa hovarna, för att jag är rädd att bli ordentligt biten eller sparkad.
var och provred en privathäst för någon månad sedan, och det kändes så sjukt, för jag var verkligen nervös när jag gick in och på helspänn. minsta rörelse som hästen gjorde så var jag på helspänn. tur att han bara stod och tittade på mig och undrade vad det var för en fjant, och efter några minuter släppte det, och jag hittade detdär jag från början längtade efter så mycket. en trevlig stund i stallet utan våld och tvång och där både jag och hästen vinner något på det.då insåg man verkligen hur mycket det påverkar en att alltid vara nervös och på helspänn när man går in i en box. man har liksom redan dömt hästen innan man satt sin fot i boxen, och jag vill inte vara en sådan ryttare.
synd bara att instruktöre så så himla mysig…

#4, jag vet faktiskt inte. jag är där en så kort stund. det är det som är så tråkigt mot ridskolan där jag red innan. det var å andra sidan en mindre ridskola, med bara ett fåtal hästar och några ponnys. visst fanns det även nån tjuris där också, någon som man inte fick sadla i boxen, för hon var väldigt vaktig, men det var liksom inte mer med det. alla andra hästar var det aldrig problem med att gå in till och ge en morot eller mysa lite, och det var väldigt strängt med hur man behadlade hästar med lite karaktär. gillade inte hästen att du gick in när den åt, well, då fick du ge blanka sjutton i att gå in. respektera hästen, och det märktes, för alla hästar var otroligt trevliga och positiva. det är ju så jag vill ha det! när man var där var man ju där ett par timmar och tog en fika och hjälpte till och var i stallet. idag hade jag nästan lite ångest innan jag kom dit.
#6 Men då måste du ju prata med någon på riskolan. Ni kan ju inte gå in till sådana hästar. Om hästarna är så ilskna som du säger borde de undersökas av veterinär eller liknande. Då är det något som inte stämmer.
Tänk på att din egen säkerhet är viktig. Om en häst blir farlig för dig, sig själv eller någon annan måste man säga ifrån, även om det kan kännas fel. Håller man på med hästar måste man våga vara tuff ibland. Om du tänker på hästar som leker alternativt bråkar i en hage så är det ganska rejäla smällar de ger varandra, eller hur? Tänk på att det är stora djur du håller på med och ingen skada får ske i onödan. Varken på dig eller häst.
" oh-la " Om man sätter sig in i hästens situation, vad skulle få den att göra som den gör. Kan tänka mig rätt många saker som är gjort mot den som får den att göra som den gör. Det är sällan hästens fel att den är "besvärliga", hästen är vad den levt och berättar vad den förväntar sig av dig och reagerar därför som den gör. Hästen säger dig hur den har blivit behandlad tidigare.
JAg hade nog inte velat vara på en ridskola där hästarna anfaller mäniskor som försvar mot att bli ridna/hanterade.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

jag har aldrig haft problem att vara auktoritär mot hästar, men jag känner mig inte bekväm med att behöva bli fysisk med en häst som jag inte känner för att hästen ska respektera mig. jag kan inte härleda hästens beteende till ett förhållningssätt, vilket är underligt. hade det varit så hade jag ändå kunnat sätta fingret på det, men å andra sidan har stallet även fritidsverksamhet, så det springer en hel del personer där.
jag har tidigare skött om hästar som yngre, och även en del kompisars hästar innan jag började rida. jag är inte rädd för en häst som testar mig. jag har respekt, men jag har aldrig tidigare varit rädd. många ridskolehästar lär ju sig att testa, det funkar, men det går till en gräns. sätter jag ner foten och visar att jag inte påverkas av deras fjantande, höjer rösten och blir förbannad om dom inte ger sig, så brukar dom ju faktiskt ge sig. mycket beröm när dom tar ett stag tillbaks och slutar fjanta. så har jag lärt mig tidigare, och det är ett förhållningsätt som jag trivs med. idag reser sig hästen i boxen när jag kommer in med sadeln. instruktören löste ju det, men då var jag så skakad att jag gick ur boxen och sa att jag inte löser det.
en annan häst, som är som en snedtänd pitbull (tar sats från ena änden av boxen, fäktar med benen och kastar sig mot en) får jag höra "det spelar ingen roll hur förbannad du blir, han blir bara mer provocerad", hästen jag red idag vågar få ens gå in till. nej, det får nog bli att hitta en ny ridskola. det här är inte kul längre… jag är ju där för att lära mig och för att jag älskar att vara i stallet, nu tycker jag bara det är otäckt.
#10 Som jag tidigare sa: Men då måste du ju prata med någon på riskolan. Ni kan ju inte gå in till sådana hästar. Om hästarna är så ilskna som du säger borde de undersökas av veterinär eller liknande. Det är det något som inte stämmer.
Säkerheten för ridkolans elever eller hästar får inte äventyras på något sätt.

Låter som en ond cirkel. Uttryck som att gå in "med höjd hand" och "spelar ingen roll hur förbannad man blir", klart hästarna börjar försvara sig. De kan ju inte gärna fly när de står i box. Låter som ett väldigt snett synsett från början som spritt sig till eleverna. De där hästarna mår nog bäst av att flytta till små stall och få tillbaka tilliten till människor igen. Sedan införa ett strikt INGA SLAG PÅ HÄSTAR I BOXEN regel för de mer oförstörda hästarna. Hästen måste få känna sig trygg i sitt eget hem, klart man blir störd i huvet annars.
Jag har också träffat hästar på ridskolor som börjat visa tänder/bitas när man kommer med sadel osv. Detta är inte en "olat" (i vart fall inte i början innan beteendet befästs) utan ett tecken på att något är fel. Den vanligaste orsaken är smärta eller att hästen inte trivs. Vissa hästar reagerar på stressen i ett ridskolestall. Allt ska ske så fort för att hinnas med till den där tiden då lektionen börjar, hästar skickas från ena ryttaren till den andra osv. Långt ifrån alla hästar är starka nog att tolerera detta någon längre tid.
På ridskolan där jag går nu möts man av spetsade öron av ALLA hästar. Och de flesta har varit där i tio år eller mer. En mindre ridskola visserligen med ca 15 hästar, men där fungerar systemet och både elever och djur trivs.
Det låter som att hästarna blir mycket illa behandlade. En del kanske har ryggproblem eller lider av annan smärta. Hästar gör inte saker för att jävlas utan som en direkt reaktion på ngt. Som ngn skrev speglar de människans brister. Inte hästarnas fel att de måste försvara sig på detta vis. Äkta ledarskap bygger på respekt, ödmjukhet och kunskap. Sluta gå dit. Oavsett om hästarna far illa så blir de inte hjälpta av att du riskerar din egen hälsa. Ett kraftigt slag av en hov mot ditt huvud, kan faktiskt innebära slutet. Är det värt det?