Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1149 ggr
[alexandradj]
0

Hjälp! idé torka

Hej! Jag går andra året på gymnasiet och vi ska starta upp ett UF företag. Jag har en ide om att till exempel erbjuda att rida in främst travare b och c ponnysar eftersom det inte är såå många som har längden för det. Jag är själv ingen meriterad ryttare, men ridit 11 år på ridskola, alltid hade medryttar häst osv.. Men som sagt, utan namn och meriter inom ridsporten är det svårt. Hade givetvis tagit till tränare om min kunskap inte skulle räcka till, är mer än villig att lära sig och någonstans måste man börja!

Skulle någon ens skicka iväg sin häst då? alt. att jag kommer till deras stall och rider givetvis.

Eftersom jag vet att en ideén är fruktansvärt svår att försöka genom driva vill jag ha andra tips på vad jag skulle kunna göra! Givetvis hästrelterat!! Är det något ni saknar i vardagen i stallet eller så? Bara bomba på med ideer, skriv gärna också om du gjort något sådant likande tidigare hade varit roligt att höra =)

Aribigga
0

Hade jag haft en b eller c ponny hade jag inte alls varit främmande att låta dig rida in den. Alternativet för mig hade varit att hitta ett barn i rätt storlek och då känns det mycket bättre att låta någon som faktiskt kan rida rida in. Speciellt om du hade kommit till mig och ridit så jag hade sluppit skicka iväg den.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
0

Om du ridit in/ ridit till hästar tidigare kan du ta referenser av dessa hästägare eller om du har ridit in en egen att visa vad du har lärt den hästen.

Annars kan det vara svårt. Att åka TILL hästägaren går nog bättre än att ta emot. Så skulle nog jag tänka som hästägare.

[alexandradj]
0

Jag har tyvärr aldrig ridit in hästar tidigare. Ridit det mesta och handskats med det mesta. Orädd av mig och vill som sagt väldigt väldigt gärna lära mig. Har suttit och skrittat lite på en travare som aldrig varit riden förr men det kan jag inte riktigt räkna… Läst böcker och tittat på när andra jobbat med unghästar. Ridit en fyra åring lite då och då, men den var väldigt snäll så ja, den kan jag nog knappast heller räkna… Hade jag haft funderingar eller så hade jag givetvis diskuterat med ägaren, tränare eller annat kunnigt folk. Men jo, jag vet att denna ide tyvärr är väldigt svår utan ett större namn i ridsporten.. :(

Brollan1
0

Du kan gå som "lärling" hos någon etablerad tränare och få erfarenhet. Och har du fysiska företräden som att vara kort och lätt så kan du ju hjälpa till med små hästar som stora mäniskor inte kan rida men under översyn av erfaret folk och därigenom få referenser och erfarenhet samtidigt som den etablerade tränaren kan ta på sig små hästar för inridning. win win situation.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
0

Att slå dig ihop med en instruktör skulle nog vara det smartaste tror jag. Annars är det svårt att få jobben, outbildad, oerfaren, icke etablerad är inga bra meriter. Men det gäller att plocka fram det du har, tex möjlighet att rida små hästar, och sedan kunna göra något av det. Till/inridning hos en etablerad instruktör som drar kunderna och kan bredda sin kundkrets då du kan ta hand om dom mindre hästarna.

Eller varför inte starta en webbshop med hästrelaterade grejer. Smart då är att inrikta sig på något som kanske inte finns så stort utbud av i sverige redan. Tex så tror jag det är svårt att hitta galopputrustning i sverige, kanske det skulle vara något?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[alexandradj]
0

åh intressant! tack för förslaget =) ska absolut tänka på det!

Caf_Roy
1

Du råkar inte vara en av dom som kan få en häst "rumsren" på ett par mockningar? I såna fall vore ju det en affärsidé, jag skulle lätt betala ett par tusen för att få vår elvisp att börja bajsa i ett hörn och inte vispa runt allt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

WornOut
0

#7 HAHA, finns det såna människor? ;) Jag håller med dig, hade gärna betalat några tusen!

Caf_Roy
0

#8 Javisst, jag har läst flera articklar/intervjuer eller vad det heter med såna människor. Ibland är undertonen nästan "jag förstår inte varför inte fler pottränar sina hästar, det är ju inte som om det vore svårt?"

Förvånar mig lite att ingen har utvecklat det till en affärsidé än, jag vill gärna att de kommer och tar mina pengar.

CelsiusT
0

#9 Ja det kanske jag skulle börja satsa på =P Jag potttränar ju dom flesta hästar på mindre än en veckas tid oftast 2-4 dagar. Min senaste nykomling var ruggigt svår, hela två veckor! Men tror även det berodde på en svår box.

Vill du anställa mig? ;P

Caf_Roy
0

#10 Lätt!

Han står på Ekerö, när kan du börja?

CelsiusT
0

#11 Attans långt bort bara =(

Caf_Roy
1

#12 Starta företag och åk på turné! Får du ihop 30-40 hästar på Ekerö som ska pottränas kan det väl vara värt att bo där någon vecka?

Om du räknar med att det tar en vecka att träna en häst och du hinner med säg 15 hästar om dan i närliggande stall och tar 2000 per pottränad häst får du en bruttolön på 30 000 i veckan.

WornOut
0

#10 Enda "metoden" jag har hört talas om innan är att man kan  låta en bajshög ligga kvar i ett specifikt hörn när man mockar. Och då ska tydligen hästen börja bajsa enbart i det hörnet? :S

Är det på detta viset du gör?

Förstår fortfarande inte hur man kan "få bot" på en häst som rör runt allt?!

Lär mig :D

CelsiusT
0

#13 Tja, jag vet inte. Har provat på det där med att jobba på turné, det är ganska så krävande. Att dessutom vara ute en hel vecka åt gången, det är rätt tufft, speciellt när man har hästar och djur hemma att sköta. Då ska det till att man hittar någon som kan sköta hästarna här, det kostar en hel del, utöver det så ska man betala resa (både resa dit och mellan olika stall), boende (även ett billigt vandrarhem är rätt dyrt att bo ute på) och äta borta (vandrarhem har inte alltid service med möjlighet att laga mat själv och då är det stor risk att man äter ute flera mål och i vilket fall som helst så blir det dyrare än att äta hemma). Så i slutänden finns nog inte mycket kvar av dom pengarna, speciellt inte eftersom man dessutom ska betala skatt, försäkring, sociala avgifter osv. Så frågan är om det är så lönsamt.

Men, om det finns intressenter häromkring så man kan komma hem varje dag, då är det ju en helt annan femma. Så om intresset finns runt gbg/uddevalla, så absolut!

[alexandradj]
0

Åh vilken ide!! Ska jag nog absolut testa på!! tack så mycket för tipset :D

[alexandradj]
0

Men är det så enkelt som jag har hört att det där att man lämnar en bajshög i ett speciellt hörn och sedan tar bort resten och efter några mockningar då man lämnar en hög i hörnet så är dem rumsrena??

[alexandradj]
0

Hur mycket skulle man kunna ta för att få en häst "rumsren"? =)

JustMySelf
1

#18 Haha, dina lärare skulle nog ha mycket kul åt ett sådant projektarbete Flört

CelsiusT
0

#17 Ibland är det så enkelt. Ibland så msåte man modellera lite mer utfodrings och vatten platsen och man kan också behöva välja plats för bajsen utefter hur boxen ser ut. Har du testat någon gång att pottträna en häst? Om inte så gör det först. Tror knappast folk betalar för att man gör det utan att ha referenser eller ens egna erfarenheter. Däremot så kanske man kan få lov att prova hos folk och om man lyckas så få betalt för det. Jag tror nog att dom som är intresserade har försökt men inte lyckats och därför söker hjälp, och då är det bra att ha lite extra trix att ta till så lite erfarenhet är inte fel för att vet ahur man ska gå vidare. Men prova du.