varför bitts hon?
idag när jag hämtade bellis från hagen så hade jag en kompis med mig, när vi hade gått ca 100 meter vänder sig bellis mot henne o hugger,(fick inte nå tag), efter ett tag så hotar hon mig också, kan det vara för att hon är så bortskämd (hon fick inget godis när jag hämtat henne från hagen, vilket hon brukar få)?

Tror inte att det har med godiset att göra. Verkade hon konstig på något annat sätt?

nej, inte ett dugg, hon var lika glad o sprallig som vanligt, kollade hennes ben rygg och hals, men inget konstigt där… *funderar*

Min spontana tanke är att hon inte riktigt vet vem som bestämmer

aah kan stämma, jag har bara haft henne i 2 veckor än, men hon har aldrig gjort nå sånt förut. jag blev jätte paff, rädd och skämdes över henne.
i hagen så står hon med en d ponny valack som styr o ställer, kan de vara så att hon har ett "kontrollbehov" hon inte vågar visa i hagen som hon tar ut på mig?
jag har en c-ponny som vänder sig om och sparkar när man ska hämta honom i hagen i början funkade det att locka honom med krafft men nu så tar han krafften ock när man ska ta tag i honom då stegrar han.. men det är bara testing när hon hugger stå bara kvar och va du än gör backa inte för då har hon vunnit…

nej gud nej, jag stog kvar och stirrade på henne bara =)
jag har hört att om man titttar hästen i ögonen så kan de både betyda tillit och utmaning så va försiktig med att stirra på henne… försök att inte andvända godis de lir bara en ful vana i längden försök att gå in i hagen ofta och inte bara när det är dags för henne att bli riden förom de är så så vet hon när du kommer att det nnebär arbete och de kan vissa hästar tycka är jobbigt…:)

Eftersom du inte haft henne så länge kanske hon testar dig?
#0 Tycker inte att du ska ge godis är du hämtar henne, bara gå rakt in och hämta henne. Säg typ, hej gumman, inte mera. Jag har gjort samma misstag. Men har slutat och nu funkar det bra.

#3 Precis vad jag också tänkte.
visa för henne att du bestämmer, men var försiktig med godiset, risken är ju att hon blir bortskämd och nafsar hela tiden för att hon vet att hon får godis.

Eftersom du inte haft henne så länge så träna på ledövningar etc. (jag är kär i ledövningar, har jag kommit fram till, men det hjälper mkt). Gå runt lite, se till att hon går bredvid el lite bakom, inte framför. Stanna, kräv att hon stannar och är uppmärksam, sväng och se till att hon hänger på. Man ska kunna göra jättesnabba och snäva svängar och hästen ska hänga efter direkt. Jag har tränat mina hästar en del och nu tar jag då och då en sväng på gården. Jag tex. går raskt fram, sen tvärnitar jag (och kräver att hästen gör det samma), efter att stått still ett tag vänder jag helt om och oftast (om min häst uppmärksam) hänger hästen direkt med :) Viktigaste är att du har hennes uppmärksamhet.
#12 Du skulle sett vad jah gjorde idag Xd D i c i p l i n =P

#7 jag är ofta uppe hos henne och bara umgås i hagen, och på kvällarna åker jag upp o säger godnatt =)
#8 hon har testat färdigt nu tror jag, ibörjan trodde jag att ja skulle bli tokig:P
#9 jag ger aldrig henne (eller nån annan häst) i hagen när jag ska hämta henne, däremot kan hon få precis när vi kommit ut från hagen, det var det hon kanske trodde när hon bet, tråkigt!
#11 hon naffsar redan hur mkt som helst, men hon får aldrig nå¨tt när hon naffsar, hon får bara när hon inte naffsar. hehe(lade in en bild)
#12, hon är inte inriden än så jag håller faktist också på mkt med det=) idag var vi ute och gick, och hon hade sadel på sig o hon var jätte duktig:) jag håller på lite med nh också, det går jätte bra =)
Calle brukar bli sur och tvär när det är " flugsesong " och då kan han sparka och nafsa..

Jag tycker inte att du ska ge henne ngt godis överhuvudtaget när du handskas med henne. Kanske efter att ni ridit men inte annars….
#16 Precis vad jag tänkte skriva. När du är klar med allt, då får h*n att sitt gott. Då han h*n varit duktig.
Ja du det e en massa hästar kan lära sig :) dom är smarta dom små liven. Tror att det kan vart godiset som hon ville ha. Men visa vem som e bossen av er 2 det e aldrig fel. Jag hadde en val som va svartsjuk så när någon va med ja då fick den akta sig måt mej var han så snäll o go måt. Och va jag inte med ja då va han gó å fin för alla. Det kanske var något sånt svartsjuka ? Jag gillar inte det där med godis fast jag tar med mig ofta morot som jag slänger in i hagen hoss dom, undviker hand=godis efekten.

#16 aah idag så gav jag henne bara 2 äppelbitar innan hon skulle in i hagen igen, då hade hon vart jätte duktig innan, men eftersom att jag trodde att de kunde bero på godiset så fick hon inget medans jag tränade med henne. jag tror ja ska minska lite på godsakerna… tack=)