Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1868 ggr
Gullan_J
2012-09-08 18:37
0

Barbacka

Nu undrar jag vad ni tycker om att rida barbacka?

Själv tycker jag  att det går bra ca några ggr år, om man tex ska och bada med sin häst, men annars inte. För att jag tycker att våra sittben trycker ner i hästens rygg, eller min sadelmakare har förklarat det för mig. Nu vill jag höra era åsikter! :D

Mvh Gullan

-Bättre ökänd än okänd

Gronstedt
2012-09-08 18:44
0

Jag tycker det är utmärkt att rida barbacka. Det ger balans, närhet och tillit mellan ryttare och häst.

Ganska liten del av kroppsvikten ligger på sittbenen, det mesta bärs upp av resten av rumpan och av lårens insidor. Sittbenen är ganska väl täckta med muskler (och kanske fett). Dock bör man inte trava, galoppera eller hoppa innan ryttare och häst är tillräckligt säkra på varandra och har tillräckligt balans för att det inte ska skumpa för mycket. Om man skumpar högt och landar hårt kan sittbenen slå ned i hästens rygg.

Som alltid måste man förstås vara uppmärksam på hur hästen reagerar och på att den inte visar besvär!

Zadeira
2012-09-08 20:51
0

Jag tycker det är bra att rida barbacka så mycket man kan och vill. Balans, närhet, tillit, samspel är bra saker det ger. Är du som ryttare dåligt balanserad och har dålig sits så kanske du bör ta det lite lugnare tills du hittat "rätt" i din egen balans, men annars är det bara att rida på precis som du gör med sadel tycker jag.

Om du sitter så att sittbenen pressas ner i hästens rygg så skulle jag säga att du sitter fel! Den mesta av din vikt ska ju bäras upp av insidan av låren och "stora delen av rumpan/skinkorna", även om du ska vara uppmärksam så att du kan känna båda sittbenen lika mycket. Sen sitter du ju inte på precis samma punkt på hästen heller hela tiden när du rider barbacka utan din vikt och balans flyttar sig ju i varje steg, och då blir det inget obehagligt punkt-tryck som hästen inte kommer undan.

Givetvis ska man vara uppmärksam så att hästen inte uppvisar något tecken på smärta eller att den inte trivs att bli riden barbacka, men det skiljer sig ju inte från när du rider med sadel.

Skunken
2012-09-08 21:30
0

Älskar att rida barbacka och gör det ofta, det är en helt annan känsla att komma närmare hästen och känna rörelserna genom hela kroppen. Om man är följsam och har bra balans skumpar man inte med sittbenen utan glider med hästen i samma rörlseriktning. Upplever att hästarna blir med avslappnade, lyhörda och följsamma då man tränar mycket barbacka men det kräver ju också en del av ryttaren (att man inte stör eller inte är följsam). Trycker sittbenen ned i hästens rygg låter det som om ryttaren sitter väldigt långt bak på rumpan (stolsits), till skillnad från om man sitter mer på "mellangården" och fördelar mer vikt på insida lår. Men det finns så många åsikter så ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

eemiliaa
2012-09-08 22:29
0

Innan jag köpte min unghäst (som jag även har ridit barbacka på en del) så red jag nästan jämt barbacka. Inte minst för att jag e så lat med att orka ta fram och av sadeln smörja den osv. utan för att jag kände att det ger mer.

Jag hade då en kallblodstravare som jag kämpade som ett djur med att få en normal trav. Nästan allt jobb gjorde jag barbacka. Vet inte varför. Men på något sätt inverkade jag bättre utan sadel, jag satt bättre, kom åt bättre. Visst höll jag på att flyga av några gånger men fasen vad bra balans man får.

Så ja, red barbacka mer! Du kankse inte behöver rida ut och galoppera som en galning över ängar som jag gjorde men du kan ju iaf skritta ut barbackal. Finns inget bättre än det.

travly
2012-09-08 23:13
0

håller med föregående skrivare, finns inget underbarare än att rida barbacka, en helt annan känsla än att rida med sadel.. tar dock fram den några gånger i veckan när jag känner att jag borde, haha, men min unghäst är i princip inriden barbacka :)

CelsiusT
2012-09-09 01:36
1

Jag tror itne det är nyttigt för hästen i längden att vi rider barbacka, det finns en orsak till att sadeln finns och det är inte för att det ska vara lättare att sitta kvar (då hade den sett annorlunda ut). Men jag tror inte heller att det per automatik är direkt skadligt att sitta barbacka på hästen, även om det inte är bra i längden. Men jag tror också att olika hästar klarar det olika bra, eller trivs med det olika bra.

Min dam gillar barbackaturer. Hon blir alltid pigg och frammåt samtidigt som hon hjälper mig otroligt mycket att hamna rätt. Min herre har jag dock bara ridit barbacka på en gång, men han verkar inte vara helt nöjd med det. Hornen växte ut på honom och han såg sin chans att kasta av mig, vlket han dock inte lyckades med. Visserligen så var han då inne i en period då han testade mig även med sadel och vi bockade oss fram i galoppen även med sadel så att det kom vid barbacka turen var ävl inte så konstigt (hade dock bara räknat med att skritta o ev trava så trodde inte det skulle bli någe bock)

Jag tycker det är trevligt att rida barbacka ibland (brukar bli några gånger om året, nyttigt för balansen om inte annat), en liten tjej på en stark häst tror jag inte är så farligt. Men tyngre "packning" bör nog ha bärhjälp (sadel) för hästen. Hade jag vägt sisådär en 10-20kg mer så hade jag nog inte ridit barbacka på samma sätt på mina hästar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caf_Roy
2012-09-09 14:24
0

På min förra ponny red jag barbacka ganska ofta, han hade inget emot det, men när jag fick stora ponnyn kunde jag bara göra det till och från hagen, han var tydlig med att han tyckte det var obekvämt. På stora hästen jag har nu gör jag det en kortis i veckan och vanlig tur kanske en gång i månaden. Han tycker att det är mysigt.

Så länge hästen har ordentligt med ryggmuskler och inte visar tecken på obehag ser jag inga problem med att rida barbacka.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gullan_J
2012-09-09 16:32
1

#6 Håller helt med! C:

Jag tror att hästarna man rider med sadel och barbacka nån gång ibland håller bättre. En tjej i stallet rider barbacka ca 3-4 ggr veckan och hon har varit tvungen att anlita massör ett flertal gånger pga att hennes häst fått ryggbesvär.

-Bättre ökänd än okänd

Mantissa
2012-09-09 19:57
0

Finns fördelar och nackdelar med båda som jag ser det.

Fördelen med barbacka är ju att man som ryttare inte kommer undan med lika mycket. Sitter man snett eller i obalans så får man ganska snabbt sota för det. Nackdelen är som flera skrev att det fördelar ryttarens tyngd över en ganska liten yta.

Fördelen med en sadel är ju så klart att den (rätt tillpassad) fördelar en ryttares tyngd öven en större del av hästens rygg och bort från ryggraden. Nackdelen är att ingen sadel (i alla fall ingen med fast bom, bomlösa har jag dålig koll på) sitter perfekt hela tiden. Bommen är stel och normalt passar vi till den på hästen i stillastående. En hästrygg rör sig och både kutar, svankar och kränger i och med att hästen rör sig i de olika övningarna. Ingen sadel hänger med i svängarna på allt det.

Om hästen "älskar" att ridas barbacka, ja då kanske det är läge att prova en sadel med en anorlunda bom så som man skulle gjort om den visat tydligt obehag av sadeln. Vissa hästar är helt enkelt "för" schyssta.

Sarah
2012-09-09 20:10
0

Jag älskar att rida barbacka och min förra häst tyckte mycket om det. Hon fungerade bäst barbacka trots sadel som passade. Hon hade trycksår från en sadel förra ägaren hade och jag gisasr att hon hade en del obehagliga minnen av sadlar. Henne gjorde jag allt med barbacka.

Nu har jag två hästar som inte är lika förtjusta i det. Min valack går inte ett steg framåt om jag inte har sadel och min unghäst är helt klart lite besvärad av barbackaridning även om hon gör det hon ska.

CelsiusT
2012-09-10 10:43
1

#9 Därför som man aldrig ska gå med på att sadeln bara provas i stillastående. En vettig sadelutprovare testar sadeln i stillastående, i rörelse, med ryttare stillastående och med ryttare i rörelse.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mantissa
2012-09-10 10:52
0

#11 Jo, men det är fortfarande typ omöjligt att sadeln ligger perfekt helatiden eftersom ryggen inte är stilla. Men en duktig sadelutprovare som kan sin sak är ju det bästa man kan erbjuda hästen.