Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 3805 ggr
JTphoto
3

Hur ser hästhagarna ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har du för hagar? Stora, små, runda, platta, breda, ja hur ser de ut? Har ni elband, tråd, trä eller kanske plaststaket? Finns det gräs, skog, buskar, kullar slänt? Går hästarna tillsammans? Eller i varsin hage? Mellanrum mellan hagarna?

Lägg gärna upp bild. (Fungerar bra om en häst är på bilden och staketet syns i bakgrunden)

Vi har stora hagar med varierande terräng. Skog, berg, massa lera, äng, åar och mysiga buskage med gott om skugga och skydd. Hästarna går tillsammans och det fungerar utmärkt och dert har aldrig varit något problem. Vi har inga mellanrum mellan staketen på de få ställen som hagarna går parallelt med varandra.

Såhär ser de flesta av våra staket ut. Överst en ståltråd, sedan två elband och längst ner en ståltråd. Ibland hare vi fler ståltrådar eftersom vi även har får och då måste staketet vara rejälare.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

740tjejen
0

Jag har gått över till elrep med skarvhylsor som löser ut om en häst

fastnar eller vilda djur. Vinterhagen är ganska avlång som bjuder in till

härliga galopper. Har även en skogsdel i hagen samt diken de kan

hoppa över. hagen är kanske 300 meter lång och ca 50-80 meter bred,

smalare i ena änden.

Sommarhagen vet jag aldrig hur den ser ut då jag måste hitta nya

sommarbeten varje år. vilket är frusterande.

Man ser dock inte hela hagen, skogen är till höger i bilden.

740tjejen
0

Själva springdelen avhagad, då vi sådde nytt gräs. Så står i ena hagen och fotar bort mot skogen.

JTphoto
0

#1 #2 Va fint :D Härligt att de har en sådan lång hage :D Här är en bild på terrängen i våra hagar. Myspys :D

740tjejen
0

den hagen såg inte heller fel ut, :)

JTphoto
0

#4 Heh, den är fin den, en av våra bästa tror jag. Det blir  5 av 5 toast på den du xD

740tjejen
0

:) ja våran vinterhage har 4 av 5. :) nackdelen är att det blir geggigt vid lösdriften och ingången, men ska grusas upp snart.

Peppe
0

Vi har 2 stora hagar och en mindre. Den ena stora går även att öppna till en fjärde del så den blir dubbelt så stor. Det är en å längs ena sidan (på utsidan av staketet) men med ån kommer tillhörande kärr så ett par sådana finns i hagarna som hästarna älskar.

Runt om stallet är det skog men just hagarna är ängar, som typ stora gläntor i skogen. Den lilla hagen är verkligen enormt mysig som ligger nere vid ån som liksom böjer sig runt den lilla gläntan med lövträd. Som en sagovärld!

Elband med trästolp.

Alla hästar kan gå tillsammans och har gjort periodvis (5-6 st) men det ena stoet har dom försökt få dräktigt och nu till slut lyckats på sista försöket så ägarna vill inte ha henne tillsammans med valacker nu, så nu är de delade i 2 grupper. De skulle ev. släppas ihop igen när stoet kollats på 90 dygn.

Hittar inte en endast bild, kan försöka ordna nån dag :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

JTphoto
0

#7 Låter kanon :) Gärna bild :D

Spiritinthesky
0

Vi har 1 mindre och 6 stora. Går även att öppna mellan tre av de stora så det blir en jättestor ;) Är dock lite missnöjd med att det bara är plan åker/ängmark. Hade velat ha lite mer skog och varierande underlag. Har bara en skogsdunge i en av hagarna.. :/

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
0

Vi har shettisarna i vår lilla shettisrymmarhage som jag fick massa tips om här på iFokus, i en hage har vi en hingst och en ung val, i en har vi två B-ponnyer, en val och ett sto samt ett hannoveranare sto, och i en hage har vi de resterande 4. Två halblod samt två ponnyer. Att vi delat upp det beror ju på att det finns en hingst, samt två rymmarshettisar att ha att göra med ;) vi har elband och trästolp.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

kaka1234567
0

Jag har inte ett eget stall . Men hade jag haft det hade jag haft skogig kubernas vinterhage men med grus i . Somarhagarna hade vart stora och luftiga och jag hade nog ute delat upp det som många gör tex till fler hagar för av en stor äng . Förs och främst trampar dem inte sönder marken om dem har större yta och det är naturligare . Vil man ha häst på bete ska det va på riktig . Hästarna skulle få gå tillsammans sto med valmakarn och hingstar ev med ett sällskap om hingsten fungerar med sällskap . Och jag skulle försöka ha så litet stall som möjlig men ska jag ha stort skulle jag försöka ha foderatumater mm . Och lång utevistelse till 21 och ge den största giva under natten .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CelsiusT
0

På ena sidan gångvägen (som går genom gården) så har vi hagar om ca 2ha (plus ännu mer som är inhägnat men som jag inte brukar använda, men kossorna brukar gå där och jag får ha mina hästar där också men jag tycker jag klarar mig på det övriga). På dom 2ha får lite mer än hälften av hagarna användas på vintertid (alltså får lov att bli geggiga) och en större hage som enbart används på sommaren. Det finns även två mindre grusfållor, som ligger i anslutning till padocken. Staketen står på ett sådan sätt så man kan öppna och stänga mellan olika hagar så man kan placera hästarna där som passar bäst beroende på hur marken och vändret ser ut. VI har inga mellanrum mellan hagarna, men det går att stänga av alla markerna på ett sådant sätt så man kan göra fler amindre hagar, staketet står i ett labyrintsystem eller vad man ska säga.Hagarna ligger runt ett berg så det finns vindskydd, det är även ett berg på andra sidan som skyddar, så det blir som i en dalgång som hagarna ligger. Det är lite träd och buskar och väldigt kuperat upp och ner så hästarna får jobba med hela kroppen, vilket också ger större möjlighet till vindskydd.

På andra sidan gångvägen så finns det en jättestor sommarhage om ca 1ha. Den används även när det är snö och hårt i backen, men för att inte förstöra betet så används den inte när det är mjukt och blött i marken under vår och höst. Den ligger i en slänt så det lutar på dom flesta ställena i hagen. Det finns en berg som hästarna antingen kan gömma sig intill/under bergsväggen eller klättra upp på och däruppe finns massa träd som dom kan söka skydd bland.

På andra sidan bilvägen så har vi även en mindre hage om ca 0,5ha.

Vi har rinnande naturligt vatten i samtliga hagar. Staketen består av trästolp och ståltråd alternativt elrep (det gamla är ståltråd och det nya som sätta upp/byts ut blir bara elrep. Mina två hästar är dom enda hästarna här på gården och dom går ihop. Ibland har jag dock haft dom separat i var sin fålla av olika omständigheter, fållorna går dock att öppna upp så man kan ha dom ihop i en stor fålla istället. Fållorna sitter ihop med den hage som dom använder på vintern och det är jättepraktiskt för det gör att man har uppgrusat där man hämtar och lämnar hästarna så slipper man hoppa i geggan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah
0

Vi har två stora vinterhagar till stallhästarna. Båda med kuperad terräng och ena med mycket skog i. Båda med stora ängar.

Sen har vi två stora lösdrifter. Ena är kuperad med äng. Den andra är en enorm skogshage där fånghästar och tjockisar går.

Vi har tre sommarvallar som det slås hö på innan hästarna får gå där och ytterligare tre sommarhagar där vi inte slår.

Totalt är det ca 20 hektar och just nu bara 9 hästar.

Alla hagar har band som över och undertråd samt vajer i mitten. Där hagarna möts är det ca 1,5 meter mellan så att de inte når varandra.

Emshify
0

Jag har min häst på en väldigt stor anläggning vilket gör att det inte finns så mycket plats till bra hagar. Standard är att hästarna går själva i rektangulära hagar som är kanske runt 7 x 10 meter. Blir tyvärr ofta leriga p.g.a storleken. Staketet är av trä men det sitter även eltråd innanför träslanorna. Dessa hagar är det inget mellanrum emellan.

Om man inte vill ha sin häst i såna hagar kan man försöka få en plats i någon av de större hagarna. Det finns dels några som är typ dubbelt så stora som de små och två hagar som är väldigt stora med lite kuperad terräng och träd. Finns även två lösdrift-/beteshagar där det går hästar dygnet runt. Dessa hagar är det mellanrum emellan, och jag kommer faktiskt inte ihåg just nu vad det är för sorts staket… Det är dock som sagt svårt att få en plats åt sin häst i de hagarna, dessvärre. Och jag vill att min häst ska gå själv p.g.a skaderisken (han blev sparkad på halsen i typ oktober = inflammation i några halskotor = varit konvalecent i sammanlagt ca 5 månader…).

Bifogar en bild där staketet till de små hagarna syns.

Tusen
1

Vi har mängder med olika hagar. Alla är kuperade och har skog, sten och även planmark.

Alla har trästolp och elrep.

JTphoto
1

Vilka härliga hagar man får läsa om :D

#12 Härligt! Låter som våra hagar :D

#13 Varför får inte hästarna nå varandra?

14# Va synd att det är svårt att ha hästen i en större hage. Men på bilden syns ju tydligt att de kan nå varandra och det är ju mysigt för dem :D

Våran vinerhadfe vilar under sommaren. Den blir väldigt lerig både vid grinden och på några andra ställen. Men vad gör det? Hästarna älskar leran och rullar sig väldigt ofta i det. Och är hästarna glada är jag glad :D

Vad som är frustrerande är att vi har ca 70 ha mark men det mesta är skog och de som inte är det ligger för långt ifrån för att man ska kunna göra hagar av det. Men är rätt nöjd endå xD

Sarah
0

#16 en av anledningarna kan man ju läsa om i tråden om tjuvbetäckning :) ett annat exempel är att många hästar som hälsar på varandra slår ut med frambenen, vill inte att de ska fastna i trådarna.

JTphoto
0

#15 Fint :D

#17 Jaa fast i ditt inlägg stod inget om några hingstar :) (har inte läst tråden men antar att det är vad du syftar på)

Om hästarna står i samma hage behöver man inte oroa sig för att staketet blir ivägen om de slår ut med benet, eller hur?

CelsiusT
0

#14 Det låter som hagar som inte längre är tillåtna som enda utevistelse. Enligt ny lag (1/8-2010) så ska ju hästarna ha tillgång till att röra sig fritt i sina samtliga gångarter varje dag, vilket innebär att en rasthage inte bör ha en yta mindre än 10x30m för en häst. På 7x10m är det svårt för en häst att komma upp i galopp, speciellt självmant. Kanske något att uppmana stallägaren att ändra på!

Gullan_J
0

I vårt stall har vi vinterhagar, och de är ganska små  och med eltråd och trästolpar. Hagarna har i nedre delen några träd och granar och i övredelen mest gegga. Dom är ganska avlånga. Mina 2 hästar går i en egen hage, ridskole hästarna i en, och dom andra privatägarna får välja hagar, med dom hästarna som går ihop med varandra. Min sommarhage är ganska fyrkantig, den är stor och har eltråd den med. I den hagen kan hästarna mina gå ut i vattnet en bit, det finns en skog som dom kan gå in i, en massa gräs, kullar osv…. Den perfekta hagen helt enkelt! :D

Mvh Gullan

-Bättre ökänd än okänd

Sarah
0

#18 men vi vill inte ha alla i samma hage.

kaka1234567
0

19 vilken bra upp lysning :) så om det är 4 hästar man har är det 4 * 10*30 ?

_Mvh kaka
_

CelsiusT
2

#22 Nej, det är inga regler som gäller men riktlinjer man bör gå efter (annars är det stor risk att en djurskyddsinspektör anser att man inte följer djurskyddslagen om utevistelse). Det anses vara ungefärligt minimimått för att hästen ska kunna få möjlighet att sträcka ut. Ytan bör ju såklart bli större om det är fler hästar som går där, men det finns ingen regel om att varje häst måste ha den ytan eller så. Tror jag läst någonstans om rekomendationen att det för två hästar bör vara minst 15x30, om det finns några vidare rekomendationer för fler hästar vet jag inte. Längsta sidan bör iaf vara minst 30m för att det ska bjuda in till en galopp.

kaka1234567
0

23 . Tack då vet jag ja tycker det är lite lydigt med tanken på att en häst ska kunna galoppera en vad gäller häst i flock har man 10*30 kan 4 hästar lika gärna galoppera också .

_Mvh kaka
_

CelsiusT
0

#24 Jo men det finns inget som säger att du inte får ha 4 hästar på 10x30m, sålänge djurskyddsinspektören bedömer att alla hästarna har möjlighet att röra sig i sina samtliga gångarter (vilket ju i dagsläget är en bedömningsfråga).

Men rekomendationen är att man bör inte ha en häst på mindre än 10x30m. Längsta sidan på hagen bör vara MINST 30m lång, annars bjuder det inte in till galopp. Men som sagt, visst kan 4 hästar galoppa på 10x30m, men det kräver att dom är samspelta så dom inte står i vägen för varandra (själv tycker jag det är trångt med 2 hästar på 15x50m som jag har i min rasthage). Anledningen till att rekomendationen ligger på 15x30m om man har 2 hästar kan jag tänka mig är för att det kan bli trångt att vända för två hästar på 10m bredd, det är mer lagom för en häst när man tittar på vändningsradie.

Jag skulle nog säga att det är logiskt att lägga på 5m i bredd/häst, men det är min egna reflektion. Sedan är det ju alltid upp till varje djurskyddsinspektör att bedöma hurivida hästarna har tillgång till att röra sig i sina samtliga gångarter. Finns ju inga regler som reglerar måtten för rasthagar.

smillasol
0

Vår hage har äng,skog och vindskydd! Den e hyffsat stor för två hästar! :D Dom trivs bra där :)

JTphoto
0

#19 Tänkte också på att hagarna i #14 lät väldigt små. Ovh precis som du säger tror jag också, att det inte räcker för att bli godkännda.

#21 Nehe, får man fråga varför?

#26 Låter härligt :D

Sarah
0

#27 är det inte uppenbart att man inte alltid vill ha hästar ihop?? Vi har haft hingstar, vi har valackar som betäcker, vi har ston som inte klarar av att gå med valackar då de är konstant brunstiga osv. Det finns miljoner anledningar till att man vill dela på vissa hästar och då vill man inte heller öka skaderisken genom att ha hagarna ihop.

JTphoto
0

#28 Nej det är inte alls uppenbart? Jag har två ston som brunstar, ja, ttyp jämt. De har gått med olika valacker genom åren och det har aldreig varit några problem.

Jag förstår avbsolut att du har mellanrum mellan hagarna. Om hästarna måste stå i olika hagar.

Jag tänkte väl mer att om man har 9 hästar bode väl ändå några hästar kunna gå tillsammans, även om inte alla kan det. Bara en tanke.

Det blir ju mer naturligt för hästen att kunna t.ex stå och klia på varandra eller viffta bot flugor med varandras svansar o.s.v.

Sarah
0

#29 vi har inga hästar som går själva, hur får du ngt av det jag sagt till att de går själva? Just nu går de 4 i en hage, 3 i en hage och 2 i en hage. Inte ens då vi haft hingstar har ngn häst gått ensam.

Vi har ston som mer eller mindre våldtar valacker, varav ett ungsto som inte går att arbeta då min valack är i närheten.

JTphoto
0

#30 Att du sa "så att de inte når varandra". Jag tolkade det som att alla då gick i egen hage så att det inte kunnde nå varandra. Men då var det ett missförstånd. Låter ju kanon så som du löst det :)

Ja, våldtäkter i hagen är kanske lite dumt… xD

Sarah
0

:) ja poängen är att de som inte går i samma hage inte ska nå varandra… men aldrig att ngn ska gå själv!

JTphoto
0

#32 Jamen då förstår i varandra :D Tänk va fel de kan bli ibland xD

Emshify
0

#19 Nu vet jag inte exakt hur stora de är, men jag skulle tro att de är ungefär 7x10 m. Jag vet också att de har kollat upp hagarna hos jordbruksverket och att de mycket riktigt var för små, så de håller på att planera om i hagsystemet. Det borde vara åtgärdat snart.

JTphoto
0

#34 Va bra! Kanon att veta att kontrollerna också görs och reglerna följs :D

CelsiusT
0

#34 Vad bra att det ska göras om. Riktigt bra med den här ny regeln tycker jag och kul att höra att det faktiskt efterföljs.