Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2357 ggr
Mandysan
0

Müsli

Ger ni eran häst müsli? I så fall vilken sort? I vårt stall är det flera olika sorter! Men man kan lugnt säga att müslin har tagit över vårt stall!Räcka ut tungan Corall får kraffts müsli. För den funkar bäst för honom!

CBA
0

Jag köpte Mustang Müsli orginal (just den är havrefri) till min gamle och han fungerade otroligt bra på det….blank fin päls och musklade riktigt fint.

Jag kommer att köpa det även till min lilla…

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Mandysan
0

#1 Tyvärr så säljer dom inte mustangs fodersortiment i närheten av mig. Det jag har märkt är att vår müsli är mycket jordigare än alla andras. Hur var din? Likna den jord lr va det stora flingor?

Faxlin
0

Jag använder inte müsli till mina men har funderat på att börja.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mandysan
0

#3 Gör det! Det är superbra! Det som är så bra det är att det finns så många olika sorter så det är lätt att hitta vad som passar en själv.För oss så funkar krafft's bra. Men det är olika.

Faxlin
0

Ja jag vill då inte ha någon med havre i. Är rädd för att min mellersa dam spattar ur totalt då. hihi

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

#5 Då finns det rätt så många bla kraffts och mustang müsli orginal. Sen så finns det eggermanns. Vet bara att det finns en som heter cool mix utan havre där.

Faxlin
0

Men visst är det kraffts som finns på Granngården?

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

Japp det är det.

Faxlin
0

Då blir det den jag köper eftersom jag handlar min mat där.

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

#9 Den är kanon:D Om vi hade bott lite närmare varann kunde du ha fått lite utav oss att prova med. Men jag vet inte hur mycket frakten skulle bli om jag skicka det ca 50-60 mil.Fundersam

Faxlin
0

haha, ja den frakten hade nog inte blivit så fin. Men jag får köpa och testa. Fungerar det inte får jag väl ge det till någon annan.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jag har gett Dynavena Activ 100 hela vintern. Det är musli. Men den kostar 280 kr påsen och finns privat ett par mil från stan. Så jag köpte för första gången Kraffts musli i torsdags. Den ser inte alls lika smaklig ut som dynavenan gör. Men det är ju en 100-lapp mindre i pris. Har redan börjat ge mina hästar av det. Dom verkar gilla det faktist. Ser ut att vara torkade morötter och lusern bla i det.

lisette
0

åsa, på granngården så hade de även salsa müsli som tossi fick. både hon och hundarna (?) älskade det… =)

Faxlin
0

Okej, jag får väl ställa mig på granngården och lusläsa innehållsförteckningarna. Tack för tipsen.

Audiatur et altera pars

Linda
0

Gain från hollänsk tillverkare har vi förut köpt ifrån

HH
0

Om musli står det att man ska ge det tillsammans med havre och mineraler, men kan man ge bara musli och mineraler, eller kan man ha musli som extra tillskott om hästen äter pellets? Jag kan inte så mycket om musli just, men tycker att det verkar bra, då många är nöjda med det. Varför ger man hästen musli?

gejsa
0

Musli är ju mer så att man slipper mixtra med olika kraftfoder. Fast jag gör ju det ändå. Min ena häst får ju allt möjligt. Jag gör ju foderstater så jag måste alltid lägga till lite högre värden i. Musli är ju inte så höga värden i.

Krafft musli är tex en kvoto på 8 och krafft groov är 12.5.

Linda
0

Ig. föredrar jag mussli framför pellets foder eftersom pelletsen sväller så oerhört mkt.

Mvh Linda

shirley
0

blandar alltid mitt själv, jag e lite skeptisk mot färdigfoder. bara fått för mej de, litar inte riktigt på de….

CBA
0

Antingen kan man ge müsli enligt 50/50 men jag gav bara det till min gamle tillsammans med lite betfor.

#1 Mustang fodret ser väldigt smakligt och gott ut (jag har smakat själv) och kan jämföras lite med START müsli vi har på våran filmjölk. Det är inte det minsta mjöligt eller grusigt utan knaprigt och fint. Dom har i melass oxå för att binda samman fodret så det inte ska vara smuligt utan det håller ihop.

Jag tycker att Mustangs foder är kalas och prisvärt, 139:- för 20kg betalade jag och det är ett riktpris som deras återförsäljare ska hålla.

I deras foder finns även extra biotin och linfrön. Jag har provat flera olika fullfoder men det här slår överlägset tycker jag, de andra är även mycket dyrare och har strå som utfyllnad. Det tycker inte jag känns ekonomiskt att köpa ett foder som de drygat ut med hackat strå i.

Pelleterat foder skulle jag aldrig ge min häst…..inte efter allt jag har hört och vad en nära vän berättat för mig när hon jobbat på hästklinik.

Mvh CBA

Faxlin
0

Alltså, jag blir bara mer och mer vilsen i detta förbaskade matträsk. Snart ger jag kusarna en marmelad smörgås i stället.Räcka ut tungan
Nej, skämt och sido. Jag tänkte ge müsli som ett kompliment till det andra fodret, men är jag då ute och cyklar?
Ska jag ge det som ett kompliment eller ska jag ge det i stället för det andra fodret?

Audiatur et altera pars

HH
0

Min häst äter just nu Krafft Ponny, men jag är inte helt för pelleterat foder. Men eftersom han är ponny, och har haft fång en gång, så är jg lite extra försiktigt med proteinet och han bör ju heller inte få alldeles för mycket energi.

Finns det något foder jag kan ge honom, förutom pelleterat, typ musli?

Luthien89
0

Mina hästar äter också krafft Ponny, bara för att det är så lite protein, för vi har jätte mycket protein i höet :P Dem tycker det är jättegott med Krafft ponny :D

gejsa
0

Ja, alla tycker vi olika som tur är. Kraffts musli ser inte lika smakligt ut som dynavenas musli gör. Men det är inte grusigt som ni skriver. Utan det är ju melass i och lusern bl a. Skivade morötter ser ju gott ut i också.

Mustangs foder verkar ju skitbilligt. Undrar om man kan köpa det i Eskilstuna? Ska kolla på datan.

gejsa
0

Till HH! Ang fånghästen!

Du får ju inte ge för höga värden med protein. Så det är svårt att säga vad som passar till ditt hö. Är ditt hö analyserat? För är det det så kan jag svara dig bättre. Krafft har en egen brochyr ang fånghästar som du kanske ska be dom skicka till dig.

Ett grovt hö med låga proteinvärden i är bra för hästar som haft fång enl dom. Inte fjolårshö som många förespråkar. Det blir dammigt och dåligt. Sedan är det ju jätteviktigt med långa foderbyten på en fånghäst. Minst 14 dagar ska det ta innan dom är inne i bytet.

Tummelisa
0

Jag tycker att mustang musli är bra. Det passar alla mina hästar. Förut blandade jag själv, jag ville se vad jag gav mina hästar och så var det en ekonomisk fråga när vi hade så många hästar. Musli ser man ju också vad man ger. Det är inte alltid det är så klokt att blanda själv heller. Havre och korn kan se likadant ut, men beroende på hur det är odlat, torkat eller besprutat kan det skilja sig mycket i kvalite.

gejsa
0

Ja, det var väl det jag trodde. Mustangs foder säljs inte i Eskilstuna. synd!

CBA
0

#21 Du kan ge det antingen istället för eller 50/50 müsli och tex havre. Det står på säcken vad det rekomenderade minsta intaget/dag är. Mustang müsli orginal ligger på 2kg/dag för häst har jag för mig.

Mustang har både müsli och pelaterat foder….med eller utan havre…allt deras foder innehåller extra biotin och linfrö…alla ingredienser är ångkokta för att behålla all näring som annars kan försvinna i tillverkningen…de tillverkar fodret i mindre partier för att hålla litet lager så att de alltid kan garantera kunden färskt foder och att det inte har legat på lager i nått år innan försäljning *hmmm undrar om man skulle fundera på att bli en av deras återförsäljare Flört*

Kanon foder !

#27 Man kan ju bli en av deras återförsäljare Flört

Mvh CBA

Faxlin
0

Tack CBA!

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Men man kan inte följa någon foderförsäljare ang 50/50 för det beror ju helt och fullt på vad höet innehåller. Ibland så behöver man inte alls ge mycket eller något alls för att höet har så bra värden.

lisette
0

pelleterad???? menar ni pellets då eller?

gejsa
0

Ja, det menar dom.

CBA
0

#30 Som vanligt har man ju höt som utgångspunkt när man ställer en foderstat Flört

Om man har ett väldigt bra hö så kanske man inte behöver tilläggs fodra med något kraftfoder alls och isf bara fylla på med den lilla givan som det kanske bara blir för att få alla värden bra….men det behöver ju jag inte tala om för dig för det vet jag du kan ändå Glad

Mvh CBA

gejsa
0

Nej, det var ju så jag skrev själv. Flört

Vill inte sitta här och förespråka för olika foder när man inte ens vet höets värden. Det kan ju bli så att man säger att det och det är jättebra. Men då är det katastrofalt för den som köper det. För att det kanske redan är så bra värden i höet så dom inte ens behöver något till en tex ponny. Jag kan jättegärna tala om för folk om vad som passar till hästen om jag vet höets värde. *ler*

Tummelisa
0

Håller med dig gejsa. Höet är ju grundstenen i fodret och det man ger mest av. Värdena varierar ju något enormt och man har inte en chans att tala om hur resten av foderstaten ska se ut om man inte vet höets värden.  Ett år hade jag hö så jag inte behövde ge något annat tillskottsfoder. Ett annat år fick jag ge flera kilo kraftfoder. Det kan bli väldigt skadligt för djuren om man inte ser upp.

Jag förespråkar också att man analyserar sitt hö och gör tilläggen sen.

Sessan
0

Vart skickar man in hö för analys då? Hur går det till i Sverige?

gejsa
0

Man kan hämta påsar på Granngården hos oss. AnalyCen är ett ställe.

http://www.analycen.se/lantform.asp

Här är deras ansökan av emballge där du lägger höet i.