hovhjälp.. någon?
någon som är bra på hovar/hovslagning?
det är så att min häst har gått barfota bak i snart ett år..fick hnom augusti förra året å rundskodde en gång sen bara fram..så snart har han alltså gått ett år med bara fram.. förutom en månad i vintras då alla var borta. men nu den senaste månaden kanske något mer så har han börjat att gå i kanterna när man går på grusvägar.. travar man så travar han i kanten å de är lite otäckt tycker jag då man inte vet var som finns i kanten osv. å försöker jag styra ut honom så vägrar han nästan alltid.. fårjag väl uthonom så går han direkt in til lkanten igen..han snubblar med bakhovarna.. å de känns verkligen som att han går försitkigare bak..
å jag förstår ju att han måste vara ömfotad bak. frågan är varför han har blivit de just nu? hörde av en annans hovslagare att hovarna är väldigt mjuka just nu såhär års. kan de vara de?
så frågan är hur jag ska göra.. ska jag slänga på skor bak på direkten? ska jag vänta å se om de går över å undviak grusvägar osv? finns de något jag kan ge i fodert för att hjälpa detta? vad hade ni gjort?
vill ju helst att han ska kunna gåhelt barfota men de har jag märkt att de går inte alls då går han inte framåt.. så framskor har ju funkat. men kan de vara så att han kanske vill ha skor bak iallafall?.
de jag tycker är konstigt är ju varför i såfall de börjat ömma efter så lång tid som efter ett år.
vad hade ni gjort å har ni några tips?

Han är uppenbarligen ömfotad bak så jag skulle skott han bak med. Är han nyligen verkad eller så? Kan isf vara därför, att man tagit för mycket. Eller så har hovarna slitits mycket pga att som hovslagaren sa att dom blir mjukare nu?
ja de glömde jag skriva.. nyskodd å verkad i onsdags.. men han var så innan de åxå.. ja som sagt de känns ju som att dom skulel vara mjukare just nu.. för som sagt han har inte visat nånting på snart ett år så de är de som är skumt tycker jag att de kommit nu
Hur är han i strålen? Är den fast och fin eller är det svampig/mjuk? Du kan prova att spraya hovarna med tex blåspray under hovarna, det hjälper till att torka upp och håller rent från bakterier så det inte blir svampangrepp.
Jag personligen hade avvaktat lite och sett om det är tillfälligt, kanske kört med boots just nu en liten period. Det är blött nu och mina barfota blir lätt lite svampiga i hovarna nu såhär års om jag har dom i för blöt hage, då kan dom ömma lite.
Jag tycker inte du ska rida på grusväg i onödan när hästen ömmar, använd boots eller undvik grusvägar till strålen känns okej och hästen slutat ömma. Man ska inte utsätta hästen för obehag. Men som du skriver så har hästen inte ömmat tidigare så förhopningsvis är det bara något tillfälligt. Har något förändrats i hagar, utevistelse, foder osv?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Skulle skott honom, väldigt onödigt att hästen ska gå och spänna sig. Det gynnar definitivt inte hästen i långa loppet upan skapar bara spänningar och låsningar i kroppen.
Kan en häst gå barfota är det jättebra då det är det bästa för hästen, men ömmar den och får en spänd gång så är det bättre att den blir skodd.
Hästen har ont, självklart så ska man då inte låta hästen gå och ha ont bara för att man hoppas på att den ska kunna gå barfota. Det handlar ju om att sätta hästens välbefinnande främst, och en häst mår inte bra av att ha ont.
Har hästen sådär ont när den går på grusvägar är chansen stor att den även kan känna obehag på andra underlag, även om man som ruttare kanske inte märker det.
Min häst var barfota bak när jag köpte honom, satte på skor efter ett par veckor då har ömmade och tog inte ut steget. Det ger spänningar. Så fort han fick skor på sig fick han ett betydligt längre och mer avslappnat steg,
#3 nä jag tyckte strålen såg bra ut inte svampig å så. frågade tom hovis om hovarna såg bra ut å sådär just för att han är barfota å han kunde inte se att hovarna på något sätt var konstiga. mer än att de var lite lättare att knippsa av eller hur man ska säga.. för han brukar vara hrdare å han har varit tvungen att ta i lite mer.. så för min del känns de som att de s kulle vara tillfälligt då de inte varit så innan som sagt. vet inte direkt om något förändrats.. har brjat ge honom betfor.. men knns inte som att de skulle kunna göra nåt.. å börjat fodra med hö ute.. men de är samma hö som han haft innan..
#4 klart att han inte ska va ont de vill jag ju inte å de fattar jag ju att han itne mår bra av att ha ont.. gör inte jag heller när jag har ont.. men alltså kan de vända så plötsligt med ömheten i hovarna alltså? just för att han inte reagerat på ett år nästan å plötsligt börjar göra de..
Låter som att hästen har får något stentramp i sulan, "stengalla" har jag lärt mig att det heter och hästen ömmar därför. Alt som " CelsiusT " skriver om strålen.
Som jag ser det så har du två alternativ, boots ett tag för att låta hovarna få "vila" lite. Eller att helsko hästen så att sulan får komma upp från marken. Det går att prova sko en omgång och sedan prova att ta av dom igen senare och se om det fungerar.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#6 okej.. tack=) de låter ju kanske trovärdigt åxå som sagt med tanke på att de kommit nu å inte varit så innan..
Jag skulle ha skott honom bak med, mitt russ har haft samma problem, henne kunde man inte rida på grusvägar i stort sätt med. Men sen skodde jag henne fram. Och efter lite och & men skoddes hon bak med, och det är inget jag ångrar. Ända som är är att hon är lite lätt där bak, vilket vill säga att hon gärna slår åt andra hästar för att dom inte får komma nära mig…. :)
Mvh Gullan
-Bättre ökänd än okänd