Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1320 ggr
JTphoto
0

Varför är betten "färgade"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har länge funderat på vad syftet är med att ha en mittdel av mässning eller koppar? Varförf sweet iron i mundelen?

Mycket nyfiken :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Brollan1
0

Smaken skilljer mellan dom och hästar gillar järnsmaken mer än rostfritt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

viktoria91
0

Koppar, mässing och sweet iron stimulerar många hästar att tugga mer på bettet och på det sättet slappna av. Jag rider bara min ponny med koppar och mässingbett då hon tycker bäst om det.=)

Tusen
0

Ni vet väl att koppar är giftigt.

viktoria91
0

#3 Giftigt har jag aldrig hört däremot används koppar som preventinmedel hos kvinnor.

Tusen
0

Jo, förr användes mycket kopparkärl ich dessa skulle alltid behandlas på insidan för att koppar är giftigt.

Att man har koppar på spiraler är just för att det är giftigt och dödar det ev befruktade ägget.

JTphoto
0

Okej, så detr var så enkelt xD Men va bra, då vet jag^^

#5 Låter intressant, men jag tror knappast att det är så giftigt så att det skadar hätar. Det har använts länge och jag har aldrig hört om någon som förgiftats :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Elshira
3

Så gott som alla i sverige har alldeles för lite koppar i sitt hö, de flesta måste ge mineraler med koppar och oftast lite mer ändå. Det behövs för övrigt ganska mycket för att anses som farligt (enligt slu). Koppar är inte farligt så länge det inte hettas upp ordentligt, då bildas kopparjoner vilket är mindre bra, därför ska man inte ta hett vatten ur kran eller laga mat i koppar utan beläggning. Kallt/ljummet vatten är ing problem. Att hästen har det i munnen är ofarligt, och kopparspiral i livmodern dödar inte alls äggen, det har som uppift att inte få det ev. Befruktade ägget att fästa lika lätt, samt att det gör att en något större andel spermier dör (villet majoriteten gör omedelbart även utan spiral). Ni kan nog oroa er betydligt mer för giftigare metaller som t.ex nickel.

Hakuna matata!

Tusen
0

#7 Ja visst. Så är det. Det måste upphettas för att fälla ut.

Men en ogästvänlig miljö för befruktat ägg och spermier är väl ändå nästan samma sak som att "döda". En tolkningsfråga.