Skillnad på bett?
Vad är det för skillnad på ett två-delat och ett tre-delat?
Är det någon skillnad på om man har rörliga-ringar eller fast? eller är det mer en smaksak bland hästar?
2-delat bett slår upp i gommen på hästarna. Finns dock 2-delat med lock upp som låser leden så det inte åker upp i gommen.
jag tycker att 3-delat och raka bett är mildast.
#1: Hur långt bett har du och hur konstigt vinklar du bettet om de ska kunna slå upp i gommen?
Jag har ett tvådelat bett på min häst efter rekommendation från tandläkaren, inte en chans att det kan slå upp i gommen.
#2 Hur kan det inte gå upp i gommen? Jag menar, det viker sig och blir en spets mitt över tungan, vad finns ovanför tungan om inte gommen?
2-delade bett ger inverkan på lanerna och ger viss tungfrihet med den nackdelen att den blir en spets som lätt går emot gommen på hästen. Endel hästar har inget emot det, andra ogillar det skarpt.
3-delade bett ger också inverkan på lanerna, men det ligger mer an mot tungan och ger ingen tungfrihet, men ligger å andra sidan mer format i munnen så det inte lika lätt går mot gommen.
Raka (oledade) bett ger sitt tryck på tungan i första hand. Finns med och utan tungfrihet.
Fasta ringar, speciellt små, löper inte med tygeln utan är "stum" och mer direktverkande. Det bör ridas av en ryttare med balanserad hand. Rörliga ringar är mer förlåtande.
Vilket bett som passar bäst är delvis tycke och smak hos ryttaren, men främst så är det ju hästen som ska få bestämma vad som passar bäst i munnen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3: Vinkeln blir framåt på spetsen, inte rakt upp. Dessutom är bettet inte så pass långt att det kan vika sig så mycket, i så fall har man ett för långt bett.
Har fått förklarat för mig och visat för mig av tandläkaren både i min hästs mun och på ett hästskelett.
Även blivit visad hur tredelade bett verkar i munnen, vilket gör att min häst aldrig kommer få ett sånt i sin mun mer.
#5 Men om hästen går med huvudet lodrätt så blir spetsen framåt, mot gommen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#5 Intressant, första tandläkaren jag hört talas om som rekommenderar tvådelat. På vilket sätt tycker h*n att det är positivt att allt tryck hamnar på lanerna istället för tungan?
Sen ja, vinkeln blir framåt. Går hästen med nosen i lodplan så hamnar ju gommen just framåt. Dock som du säger, så ska inte det hända om man har rätt längd på bettet (under förutsättning att hästen inte har extremt låg gom).
På vilket sätt blev du visad att tredelat inverkar, som gör det värre än tvådelat?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Snälla du #5 upplys oss On varför du alldrig skulle ha ett tredelat bett ? :) kula att lära . Jag skulle tex alldrig stoppa in ett 2 delat bett i någonhästs mun . Vad är de med tredelat din tandläkare förklarar som är så dåligt med 3 delar 😊
Om hästen går me dhuvudet lodrätt och vinkeln ska bli rakn mot gommen, då skulle man behöva ha tyglarna i en rät vinkel mot lodlinjen. Vilket iaf jag aldrig har, utan vinkeln blir mindre, vilket gör att den pekar mer framåt än rakt upp mot gommen.
Allt tryck hamnar inte på landerna, utan även på tungan, men mycket tryck gör det.
Problemet med ett tredelat bett är skarvarna mellan de tre delarna vilka blider emt lanen så fort man tar i ena tygeln. I och med att mellanrummet mellan lanera egentligen är så pass litet så behövs inget stort tygeltag för att de ska bli så.
Min tandläkare säger att de flesta bettrelaterade skadorna ha får in kommer sig utan tredelade bett,
#9 Vilken hästtandläkare har du?
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
#10: En utanför Sundsvall, Martin Ondrasek som jobbar ute hos PH Vet.
Tanläkaren vi har häromkring (Torbjörn, Söderköping) rekomenderar 3delat före 2delat. Men det är väl som med allt annat, alla tycker olika!:=)
www.sweetolga.blogg.se

#12 Torbjörn i Söderköping är väl allmänt erkänd som sveriges bästa hästtandläkare…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
13# Jo som jag fattat det! Har varit på föreläsing med honom bla, superduktig!
www.sweetolga.blogg.se
Finns ju två olika skolor ang. hästtänder också.. Så beror väl på vilket synsätt man har på tänder när man gör bedömningen om någon är sveriges bästa tändläkare och inte.
Tittade på han Martin, men tandtekniker och tandläkare är ju inte riktigt samma sak. Så de kommer ju från lite olika bakgrund ;) Men båda har säkert sin anledning till varför de tror som de gör. Men på torbjörns sida kan man läsa om hur fel tillpassat 3 delat kan trycka i munvinkel, men det kanske inte var det du menade…
www.sweetolga.blogg.se
#9 Kollar du på din egen Avatar så skulle en spets på ett för långt tvådelat bett hamna i gommen på hästen.
Sen gällande tredelade bett så kan det absolut uppstå såna skador vid skarvarna, därför man ska vara noga med att mittdelen är kort och står upp. Tyvärr finns det många felvända bett på marknaden.
Sa din tandläkare nåt om raka bett? Varför föredrar han inte raka framför tvådelade?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Om ett tvådelat bett är "för" långt så kan det slå upp i gommen speciellt då nosremmen är för hårt dragen så att hästen inte kan försvara sig mot detta genom att öppna munnen. Men ett tvådelat bett som är "rätt" i längd har liten chans att kunna bändas upp mot gommen då den tar i lanen med väldigt liten hävstång mot bettringen. Om nu inte ryttaren drar väldigt hårt i tygeln vill säga. Bettringen dras ochså in mot munnen om bettet böjs uppåt pga det minskade avstånden mellan ringarna vid utböjning. Så kinderna håller imot så att bettet inte kan böja sig så mycket.
Samma sak gäller i stor utsträckning för tredelade bett ochså, dom har dock en mildare verkan eftersom den del som kan gå upp i gommen är betydligt bredare och ger mindre punktbelastning på gommen.
Sen har ju hästens huvudställning stor betydelse för om bettet verkligen kan böjas så det når gommen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#18 Jag håller inte riktigt med om att betten är "felvända". I så fall skulle Stubben enbart sälja "felvända" bett?
http://www.stubbennorthamerica.com/stubbenbits.php
Flera affärer säljer dessa bett. Skulle de göra de även om de visste att det är felvända? Eller vet de redan det? Tycker det verkar väldigt konstigt. Måste finnas en tanke bakom bettet, annars skulle detr ju inte säljas, anser jag.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
#20 Det finns massor som säljer felvända bett. Tanke bakom eller inte, ibland tänker de inte helt och ibland gör de något medvetet för att betten ska bli skarpare. Pessoabett säljs ju för fullt också, det har ju ingen alltför rolig funktion. Raka bett med tungfrihet är ju också väldigt populära nu för tiden, de ger ett väldigt tryck på lanerna och hela syftet med raka bett försvinner lite…
Det finns mycket där ute på marknaden som egentligen kanske inte borde säljas hur som helst, i mitt tycke i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#21 Ok, jag trodde du menade att det var felkonstruerat. Att bägge betten såldes som samma tredelade bett. Men nu fattar jag xD Sorry, missförstånd. :)
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Tycker fortfarande inte att jag fått något svar på frågan, så ställer igen:
Vad är det för skillnad på betten, styrka, varför dom är 2delade-3delade? Och vad det är för skillnad på fasta och rörliga ringar, varför finns det olika?
Hade visst fått det i #2, missat av allt annat som skrevs i tråden som inte var frågan. Tråden kan låsas för har fått svar
#18: Det han sa till mig om raka bett var att det var större chans att de klämde tungan mot lanen och gav såna skador jämfört med tvådelade bett. Men bättre än tredelade.
Varför låsa en så bra tråd olika argument olika erfarenheter . Omnägra år kommer tråden röjas upp igen . Och kanske komme med ett annat argument . Det är diskutions forum och ämnen flytten iväg och det tycker jag är bra annars blir de stumt . Det blir istelet svara på frågor forum och inte diskution . Här får man olika svar av olika personer och den som ställde frågan kan se varför folk säger du eller så de hör till .
#26 jag hade för mig att man ska låsa dom efter att man fått svar, men det kanske var förr