Linfrö, Linfrökaka och Linfröolja?
Nu behöver jag lära mig lite! Kan ni berätta allt vad ni vet om Linfrö, Linfrökaka och linfröolja. Vad det finns för för- och nackdelar. Kostar hur mycket? Hur länge håller det? Hur tilllagar man det? Mm. Berätta allt!!

Linfrö kan man köpa i 5-6 kg paket (komemr inte ihåg hur tungt det är) på granngården för 189 kr.
Räcker runt 10 månader. Man får fram linfröolja genom linfrönen som smörjar upp tarmarna lite bättre, för den häst som är hård i sin mage. Den har en hög proteinhalt men bör inte ges som ända protein källa, speciellt inte till unghästar.
Linfrökaka vet jag inte så mycket om men ta hellre linfrö framför oljan. Blir billigare längden. Måste stå och dra sig minst ett dygn. =)
Men när man har linfrö så har jag hört att man ska koka vatten på morgonen och hälla det i en hink och lägga i linfrö. Sen kan det användas på kvällen..
#2 Undrar om man kan göra det på kvällen innan nästa kväll istället?
Putt!
Lite OT men (A)
Linfrö är en riktigt bra kur vid hovböld! Koka upp linfröna (så de blir en slemmig gröt) och lägg i en påse (eller flera så det inte går hål) och tejpa med silvertejp runt hela hoven och låt sitta något dygn. Det hjälper att driva ut hovbölden (grannen tipps då de tidigare hade två hästar som fick hovböld stup i ett).
Hakuna matata!
#5 Ohh Smart! : ) Det ska jag komma ihåg!
Mer tips och svar på mina frågor?

Jag ger min eksem-islandshäst linfröolja. Köpte nu sist en liter för ca 78 kronor. Brukar annars köpa dunk, då blir det billigare.

#7 Jag har en shettis med eksem och är tacksam för alla tips som kan lindra det! :) Hur behandlar man med linfröolja?

jom man kan hälla upp linfröen i kokande vatten. Då bildas slemet mycket fortare.
Det är samma med betford. Om man lägger det i kokande vatten så sväller det upp fortare.

#8 Jag vet inte om linfröolja EGENTLIGEN hjälper, men har använt det i över ett år och det sakadar ju inte iaf… Hon håller sig blank och fin i pälsen. Jag blandar det i fodret, ett par matskedar varje dag. Jag ger även alger mot eksemet. Och det i samband med eksemtäcke på varje dag, installning nattetid, och ingenting att klia mot, då håller jag min eksemhäst fin och så gott som kli-fri!
Äppelcidervinäger sägs väl också vara en grej som är bra för det mesta, även till eksemhästar. Samma där, blanda några msk i maten bara.
(Förlåt för lite kapad tråd!!)
Har använt linfrökaka till min nu f d kolikhäst i mer en ett år och det funkar mkt bra - enkelt att ge och det är drygt. Jag ger 1 dl/dag, bara att ge direkt som det är ungefär som mineraler.
Han är superfin i pälsen och håller magen fint i trim. Kan varmt rek linfrökaka. Jag köper det på Lokalföreningen i säck, tror att den innehåller 15 eller 20 kg.

#10 Tack för tipset! Ska prova det, som du skrev så skadar det ju inte iaf :)
En undran: funkar linfrön och linfröolja på samma vis? Verkar ju smidigare att bara hälla i ett par matskedar olja direkt i krubban mot att blanda frön med vatten och låta stå och dra något dygn :)

jo linfröolja är uppblött linfrö. det är bara lite billigare att göra egen olja tror jag.
En stor häst ska nästan ha runt 1-2 dl olja om dagen för att det ska hända något =)
De är stor skillnad på linfrökaka och linfröolja då kakan är proteinrik och oljan är energi och E vitaminrik.
#13 Linfröolja uppblött linfrö? Snarare pressat väl?
----
Är linfrökaka ett bra tillskott till en tjock häst som behöver extra protein utan att bli tjockare och utan ökad aptit (som lucern ger)? Han får gott om proteinhögt hö men behöver lite mer protein ändå för att bygga musklerna.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
TYcker soja låter bättre för dej då den ger minst energi till din redan överviktiga häst.
Linfröoljan är pressad. Hela linfrön blöter man.
#16 Provade soja men fick genast problem med hovarna, hovslagaren trodde att det mycket väl kunde vara sojan. Det är för skarpt för magen på honom trots att vi vande in långsamt (1/4 dl per vecka upp till en dl, på en 6-700kg häst..), mem linfrökaka kanske är snällare?
Linfrökakan är MKT skonsammare än soja, själv har jag helt slutat att ge sojai form av sojamjöl till mina hästar p g a olika besvär detta orsakat dem. Däremot kan jag inte svara på om linfrökakan ger lika hög halt av protein. Jag ger den för att hålla hästens mage igång och för att det ger en fantastisk hårrem.
Min häst är svårfödd eller rättare sagt VAR svårfödd för efter ett antal månader med Krafft Protein är han precis lagom rund o go och Krafft Protein är också en väldigt skonsam produkt. Den har på våra hästar dock gett snabbt resultat i form av viktökning så det är kanske inget jag skulle ge till en redan rund häst:)

"… och utan ökad aptit (som lucern ger)?"
Huh? Aldrig hört? =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#19 är det många som säger men det är kliniskt bevisat. Dessutom brukar lucern ju ges till hätar som behöver gå upp i vikt, en del av den vikten beror antgligen på att hästen äter mer gräs/hö/halm eler vad som nu står till buds.
#19 och 20 Lusern ger ingen ökad aptit utan viktökningen är pga näringingsammansättningen i foderet.
#21 Kliniska studier visar att lucern ger ökad aptit också.
#21 Källa till detta?
FÖr mina hästar har då ingen ökad aptit bara för at dom får lusern.
Jag behöver inte ge någon källa. Dokumentär på TV och hörsägen. Lucern ökar aptiten. Skit samma vad ni tror, min pappa vill inte fodra sin feta häst med lucern eftersom det ökar aptiten. Finns ingen anledning för mig att försöka hitta källor på internet.
Min häst åt inte sitt kraftfoder förr. Efter att vi blandat i lucern tog det ett par veckor sen tömde han både korn och lucern, och åt mer hö.
Källor skall man visst ge till påståenden man kommer med!
HUr skulle vetenskapen annars se ut? Alla skulle kunna påstå va fan som hälst!
Och hörsägen….. du är verkligen trovärdig.
Jag har hört att lusern försämrar aptiten. Det har den gort på mina hästar som inte äter den och slutat äta sitt kraftfoder fter att vi provat……
Och jo, för att folk ska ta dej på allvar och tro på det du säger så måste du hitta källor från vart du får dina påståenden ifrån. Bra källor dessutomsom man granskat kritiskt, inte kalle anka som skrivit en bok om hästens utfodring eller hörsägen som gått från mun till mun och ändrats flera gånger på vägen.
Det är ganska enkelspårigt att tro att det var lusernet som gorde att dun häst åt allt foder efter ett par veckor. Under den långa tiden händer det mycket med magen, tarmfloran och hästens allmänna tillstånd som förbättra aptiten.
Det finns ngt som heter erfarenhet, beprövad erfarenhet, och för att uttrycka en åsikt eller dela med sig av sina erfarenheter i ett ämne behövs inte ngn källhänvisning - det är knappast ngn forskning vi bedriver här i ämnet så ni kan väl lägga ner tjafset nu eller?
Kan man inte bara ta del av varandras åsikter utan att tvunget behöva påvisa rätt eller fel? Välj att tro och prova det du tycker verkar vettigt och lämna det andra därhän så är problemet löst!
Det rä inte beprövad erfarenhet när det hadlar om ett fåtal hästar. Och framförallt inte när man inte tagit hänsyn till andra omständigheter.
Är det ens egen åsikt så talar man om det för sin nästa.
Det finns mycket skrock och hörägnar som man INTE skal lita på.
Varför skall någon annan mer okunnig lura sig till att prova något som inte är sant barar för att det är någon annans åsikt?
Man har rätt att yttra sina egna åsikter. Men kan man inte ta kritik så ska man inte yttra sig alls.
Jag misstänker att du kanske inte är så gammal så jag lämnar ditt inlägg utan vidare kommentar för att inte bidra till ytterligare tjafs!
Rent allmänt tycker jag att det är trevligt och lärorikt att få höra olika åsikter och erfarenheter, oavsett om det är erfarenheter av 1 eller 100 hästar. Sen som sagt gäller det ju att själv klara av att sålla ut det som ev är vettigt att prova.
Att ge bra, konstruktiv, kritik är förresten minst lika svårt som att ta kritik…
Ni har aldrig funderat på att Lucern mättar väldigt bra (= minskad aptit). Jag menar, det är ju hårt packat i pelets som sväller i magen, och har man det uppblött så är det ju fortfarande "snabbmat" som gör att de blir mätta snabbt och låter annat vara tills vidare vilket ju är ganska logiskt.
Vi har fodrat mycket med lucern till våra araber förr (hade stuteri med runt 30 hästar hemma hela tiden) och inte har då jag märkt att de får mindre aptit i.af mer än att de kanske väntar med att äta höet en liten stund efter att ha fått i sig 3 liter "lucern gegga".
Att de tappar aptiten (mer än att de blir mätta) har jag svårt att tro på och har aldrig hört något liknande förr.
Hakuna matata!

Var köper ni linfröolja/linfrö/linfrökaka och vad kostar det?
Skynda långsamt så går det fortare.

Ingen som ger linfröolja eller linfrökaka?

Jag ger linfrökaka och linklipellets. Tror Orga kvarn tillverkar bägge. Jag har en återförsäljare i Baggetorp utanför Katrineholm.
Linfröolja säljs nästan överallt där hästfoder säljs. Tror även Börjes har det.
Om det är proteinet man vill åt plus att förbättra hov- och pälskvalité skulle jag kombinera linfrö med foderjäst. Båda super bra för magen, hjälper hästen att ta upp näringen mer effektivt om magen är i topptrim, innehåller mycket protein, vitaminer och fettsyror. Fler borde använda foderjäst som proteinkälla, det är super!

Det sägs innehålla nån aminosyra som är bra vid eksem som min häst har. Jäst har han fått men det hjälpte inte.