Skoning
Hovslagaren kommer ut idag och min häst har en tappsko på ena fram. Hon skoddes för lite över en månad sedan och har alltspå slitit på skorna. NU hittar jag inte tappskon och då undrar jag om det bästa är att sko om henne på båda fram för om han bara sätter på en ny på ena fram blir det ju ojämt.
Sedan är det så att jag precis köpt en ny som är helt oskodd och vill ju att de ska passas så att båda skos samtidigt. Så ska man fixa fram oh ta ut hovslagaren åt den gamla hästen om en månad el skona nytt helt runt om så kan jag ringa hovslagaren om två månader istälelt och sko om båda?!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Behöver den nya hästen verkligen skor då?
Du kan ju be hovslagaren titta på din nya och ev verka den lite så de hamnar i fas med varandra.
Sko inte i onödan!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jo det måste hon, men såg att jag skrev oskodd däruppe men menar nyskodd :) Det blev ju jättefel! Hon har precis fått på skor och barfota funkar alls för henne.
www.sweetolga.blogg.se
Det brukar inte bli problem att sätta på en ny sko istället för en tappsko, men vill du ha båda hästarna i fas så är det nog enklast att få den gamla hästen omskodd en månad tidigt. Rådfråga hovslagaren annars!

alternativen är ju då antingen att du skor nya hästen många veckor för tidigt eller att du delar upp det. Säg att hästarna ligger 4 veckor från varandra, då kan du sko nya hästen om 6 veckor och den gamla om 4 från nu, så skiljer det bara 2 veckor mellan dom och så kan du sko den nya på 6 veckor gången efter igen och den gamla på 8 veckor för att hamna i fas.
Har din gamla häst bra hovar så kanske den kan gå över 2 veckor och den nya skos 2 veckor för tidigt osv. 8 veckor är ju ingen regel utan bara ett allmänt riktmärke.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Hör med din hovslagare hur h*n vill gör. Det beror även på hur långt din gamla häst vuxit, har h*n inte vuxit något så kan det vara svårt att sko på nytt nu. Så prata med hovis när h*n kommer.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi sparar alltid gamla skor så att om någon tappar en sko och den inte hittas kan man hämta en "nygamal" sko xD Sparar bara de som är ok att använda igen. Kanon :D
Lycka till :D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Tack för alla svar. nu har han varit här och vi märkte att även bakskorna glappade så hon blev helt nyskodd så nu ligger de nu i fas.
www.sweetolga.blogg.se