Lusern pellets
Jag har en äldre häst som jag har börjat ge lusern pellets och blötlägger därför innan. Nu vägrar hon att äta! hon är ganska kräsen av sig men ätit pellets i många år (ej blötlagt och ej lusern). Jag läste någonstans att hästar som äter sakta behöver man inte blötlägga till om de inte vill äta, stämmer detta? Hon äter väldigt sakta, har alltid gjort. Har heller inte fått någon foderstrupsförstoppning tidigare av att äta pellets.
Tacksam för svar!
MVH

nej du måste blötlägga lusern!
Det är inte helt ovanligt att hästar matvägrar när man ger lusern i början. Minska mängden för att minska spillet du får slänga och vänta ut henne, alternativt byt till strå istället som du inte behöver blöta så du inte behöver slänga rester.
Min häst vägrade i början, fick blanda ut med havre o grejer. Nu älskar han lusern!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag undviker pellets så längt det går då det innehåller bindemedel och det känns lite onödigt att stoppa i dom. Lucern kan du ge som hackat strå, det blir mer som hö= längre ättid.
Skynda långsamt så går det fortare.
Lucern ska hästen vänja sig VÄLDIGT långsamt. Vågar inte ge något exakt men vi började enligt anvisningar med bara en dl i cirka 2 veckor. Därefter ökade vi långsamt. Dock fick vår häst utslag av lucern men det behöver inte alla få.
#2 Vi ville ge vår häst i hackat strå problemet var att vi har ingenstans att lägga de stora Lucernbalarna. De är otympliga och kräver bra med plats. Därför valde jag pellets. :)
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
varför ska man vänja dem så väldans långsamt? är ju ett grovfoder, man ska kanske inte ösa på flera kilo i början men….
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#3 Mina säckar är på 20 kilo, inte mycket större än en vanlig kraftfodersäck.
#4 Stod inte varför men det var väldigt viktigt. Men kan ta reda på det.
#5 Sådana finns inte att köpa någonstans hos mig, inte vad jag vet. Finns bara lucernstrå i jätte stora balar.
lantmänen/ grangården citygross ekohallen har lucern pellets och det går bra och ge torrt. rekomenderar med att det skall blötläggas då det kan fastna i tänderna.
Lucern är ett proteinrikt GROV foder som finns ipelletrerad form eller i sin naturliga som torkad strå.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Vår ponny (som sällan eller aldrig får kraftfoder) äter inte gärna lucernpellets. Hon kan äta i ett par veckor men sen tröttnar hon. Hon gillar i.o.f.s inte betfor heller.
Lucer går bra att ge tort. Lucern pellets är också ganska hårt. Det var därför vi fick rekomendationen att blötlägga. Men det var inget måste.
Varför man skulle vänja in det långsamt vågar jag inte säga helt säkert, men efter mina erfarenheter kan jag säga såhär.
Vissa hästar kan få nässelutslag och kolik av Lucern. De kan ocvkså få andra typer av utslag, därför kan det vara bra att vänja dem långsamt vid det. Om man upptäcker att hästen får lite utslag kan det vara bra om man inte har fodrat på för mycket.
Vi upptäckte detta på vår häst och kunnde då konstatera att Lucernen var problemet.

Jag köper lucern från Krafft, borde finnas en återförsäljare nära dig.
Lusern sväller väldigt mycket när det blötläggs (mer än "vanliga" kraftfoder). Jag blötlägger det alltid, och det står till och med på Kraffts påse att man bör blötlägga för att undvika t.ex. foderstrupsförstoppning.
Lusernpellets kan vara ganska hårda och jobbiga att tugga (varvid många ofta bara äter lite, lämnar och äter mer sen).
Tycker du kan prova att blötlägga lucernen ett tag till, men om din häst ändå vill ha lite "tuggmotstånd" kan du ju t.ex bara låta pelletsena svälla medan du grejar lite i stallet. Så att det blir lite gegga, men ändå kärnan på peletsen intakta. Då blir det ändå inte snustorrt. Prova även att slå över lite hett vatten (vattenkokare är bra!), och låt bara dra lite, vissa tycks gilla när det är lite ljummet.
Ta mindre ett tag bara, så att hästen äter upp emellan utfodringarna.
Hakuna matata!
Funkar fortfarande inte, hon får en näve morgon och kväll (jag har små händer också kan tilläggas) blötlägger heller knappt något, bara så pass så de sväller. Sedan står jag på en ridklubb där alla hästarna får krafft samtidigt, så de funkar inte riktigt att ge henne när jag vill. :(
Något liknande foder som har likadana "egenskaper" som lusern ni kan tipsa om?

testa lusern strå istället :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Som #13 säger. Lucernstrå :D