Den nya lagen
Ju jag undrar ang den nya lagen som det skrevs om i en annan tråd. Behöver alla i stallet fylla i varsin blankett eller är det bara stallägaren? En liten fundering från mej….

Det beror på hur uppdelningen är i ditt stall.
Om stallägaren köper in all mat till alla hästarna så fyller bara stallägaren i en blankett.
Om vi säger att stallägaren står för inköpet av hö till alla hästarna (vilket är vanligt), men att hästägarna själva står för inköpet av den andra maten till sina egna hästar. Då måste alla fylla i en egen lapp. Detta för att alla som handlar med foder blir foderföretagare. hihi
Hoppas du blev lite hjälpt av min förklaring.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Åsa! Jag tror inte att det har att göra med foder som man köper på Granngården. Utan jag tror att det gäller hö och ev halm bara.

Phu..är ni säkra?
-Är det inte bara om man prod. eget foder?
-Fick tidningen ridsport i dag, läste men förstod inte..

#3 om det kan trösta dig så vet inte miljö och hälsoskyddskontrollanter heller (har frågat en).
Men vad jag försåt så är det alla foder producenter som måste ha tillstånd sen måste du som hästägare/stallegäre visa kvitto. Jag kan inte få kvitto för höt är taget på min mark och bonden får EU bidraget, vi växlar inga pengar. Det får bli stämpel i passet och du ska se min mans blick när jag nämner att våra hästar kan bli kött. "Man äter inte sina husdjur, punkt slut" är vad han säger, så även om mina hästar skulle kunna tänkas bli mat så är dom husdjur och inte mat.

Nu förstod jag inte riktigt vad har stämpeln i passet att göra med detta????????????????????
är det inte så, att om man har stämpeln så ska ju djuret inte bli kött, och om djuret inte ska bli kött behöver man inte heller redovisa foderinköpet…
det är väl för att hästen inte ska ha massa "otillåtna" medel i kroppen om det ska bli kött, som man måste redovisa..
..eller har jag fått allt om bakfoten ?

Jo men jag förstod inte har jag missat något , det var ju om foder ju..
-Jag har fått en hög blanketter och håller på bli tokig av alla papper..
#6 Nee du har fattat lika mycket som jag..;)
jag gillar inte blanketter. haha. det är för mycket papper helt enkelt. slarvar bara bort allt. :)
haa, bra, då har jag fattat nått :)

Alla djur som kan tänka gå in i kött produktion ska man redovisa allt den äter. Får man en stämpel i passet att hästen inte ska gå till kött så är det bara att fortsätta som förut inga blanketter.

Absolut he he det visste jag redan, men det var just den här foderfrågan som e lite klurig.
-Ska bara titta på Sofies mode sedan kan jag skriva in artikeln från Ridsport här i tråden.
mvh Linda

Om du producerar eget hö så är det en annan blankett bara. Men blankett får du skriva ändå. OM du inte har passtämplen i alla hästar som står i stallet att dom inte ska gå till mat. Då slipper du skriva blanketten.

Ok då är jag med.

#12 problemet för mig är att jag varken producerar eller köper hö, jag bara använder det hö som bonden lämnar kvar när han tagit EU-bidraget.
om man producerar själv så skulle det finnas en ruta i SAM blankettet att bara kryssa i…men sen har jag hört nåt om mellan händer, men har inte riktigt fattat…krångligt med allt nytt.

Jo men om man inte får bidrag men gör eget hö så är det en annan blankett. Men får man bidrag och så är det Sam-blanketten som man fyller i.
Nu köper jag hö och begär inget bidrag men vi har stämpleln i passet att dom inte ska gå till kött. Så jag slipper alla blanketter. Den som jag köper höet ifrån får själv skriva sina blanketter. Vilket han säkert gör för han är storsäljare på hösilage och hö, halm etc.
Min lilla månskensbonde som jag har köpt torr hö av slutar att producera hö mer eftersom det inte är någon förtjänst då när han ska skriva blanketter. Eftersom man då får redovisa moms osv. Dom är duktiga dom som bestämmer. 

Hejsan!
Jag har fått reda på att jag ska spara en kopia av kvittot på fodret som jag köper. Hur det är sen med hö vet jag inte riktigt. Mina föräldrar bor på en gård och har mjölk kor så jag vet inte hur reglerna gäller för höet. Jag behöver inte bry mig om det eftersom de har en koll på detta redan innan.

finns det inget på nätet man kan läsa om lagen?
Jordbruksverkets hem sida tror jag, därifrån kunde man ladda ner anmälningsblanketter också för privat personer som blir /är foderföretagare, tyckte jag maken sa.

då får jag väl leta mig fram. tack tinka!

detta här är SJUKT
"Vid utfodringen av dina hästar måste du se till att risken för att fodret förorenas är så låg som möjligt och se till att det foder du använder kommer från anläggningar som är registrerade eller godkända. Du måste kunna ange alla personer eller företag från vilka du mottagit foder. För att kunna leva upp till detta måste du ha ett system för att på begäran kunna lämna ut dessa uppgifter till Jordbruksverket eller kommunen."
"Nej, men du ska föra journaler över dina inköp av foder. Uppgifter som ska journalföras är varifrån fodret kommer, hur mycket och när du tagit emot det. Att föra journal gör du till exempel genom att spara alla kvitton i en pärm i kronologisk ordning, skriva ner i ett block eller i din dator. Journalerna ska sparas i två år och vara tillgängliga vid ett kontrollbesök."
"12. Jag köper ofta in foder i olika omgångar, måste jag förvara dem åtskilda?
Nej, det är inte ett krav. Men för din egen skull är det en fördel om du vet var du förvarar varje parti. Om det skulle visa sig att ett foder är otjänligt och du blir ombedd att kassera fodret eller sända tillbaka det till leverantören måste du veta vilket foder det gäller för att inte tvingas kassera allt foder som du har på lager."

Ja, förstår du nu lisette varför jag vill ha stämpeln i mina pass och dom som står här?!

Ja. Det är sjuk och morötterna från ICA ska man spara kvitto på det också. Nej min "köttenheter" ska ha stämpel i passet dom med

ja jag förstår absolut gejsa, jag har förstått det från första stund.
förstår inte varför de vill klydda till det så här för hästägare bara.

För att dom ska få in momsen på allt hö och ha koll på allt och alla. Ingen ska få tjäna något på hästarna. Dom har upptäckt att det har blivit så intressant och så många som har privathästar nu. Vi har ju bara blivit fler och fler.
Att dom kollar alla (garagehästar) är ju ok tycker jag. Men vanliga redan godkända stall.

som hon jag pratade med i fredags sa. de vill komma åt alla som köper en villa med lite mark till o skaffar ngr hästar…
dom borde komma på besök hit till byn!

Löjligt eg att resonera så. Ibland kan ju faktist dessa villahästar må bättre än att stå i ett stort stall med kanske 20 hästar. Det är stress och små hagar ändå. Fast ibland är det illa fast jag kallar dom för garagehästar. *ler'

ja visst är det? jag tror att tosan hade det betydligt bättre hos mig i somras med stora hagar att springa i med sina tantvänner än i en gräshage som var mest grus.. o det stället där hon står nu, där finns nog upp emot en 70 boxplatser..