Vad är skillnaden på dessa bett?
Det är en viktig skillnad. Det översta är rättvänt, det nedre är felvänt och inget som bör ligga i en hästmun. Pga den liggande mittdelen på det nedre är det stor risk att "ringarna" som håller i den trycker mot lanerna vid tygeltag. På det övre bettet är den risken minimal.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
okej. tack. då måste jag kolla vad de är jag har å byta om de är "fel" som jag har. tror att jag har de undre faktiskt. så ska bytas då. de stod på sidan som jag såg dom att den övre skulle vara skarpare än de undre. så de var ju lustigt.
Vad har de för förklaring till att den övre skulle vara skarpare? Låter mycket lustigt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag vet inte. en jag tänker mig att det övre tar större plats och på så vis går hårdare in i tungan. Men jag vet faktiskt inte alls hur det fungerar.
Har lite svårt att se att det skulle ta sådan skada på lanerna om det undre bettet dras för långt. Det är så liten skillnad på hur mkt det går ut så när det väl kommer till lanen så känns det som om det inte gör så stor skillnad.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#4 Fast grejen är ju att det nedre inte behöver dras långt för att det ska gå emot lanerna, utan i de flesta fall räcker det att man tar i ena tygeln. Det övre däremot når inte mittenbiten lanerna om man inte drar ut bettet genom munnen på hästen (och bettet är korrekt längd, såklart).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#5 Hur tänker du då? Jag ser faktiskt inte någon längdskillnad.
såhär står de om de översta bettet :"Det tredelade tränsbettet är ett vanligt bett som stimulerar hästen utan samma nötknäppareffekt som ett tvådelat tränsbett. Den platta delen i mitten gör bettet lite skarpare. Tillverkat i blankt och slipat rostfritt stål."
såhär om de undre: "Det tredelade tränsbettet är ett vanligt bett som stimulerar hästen utan samma nötknäppareffekt som ett tvådelat tränsbett."
#7 Jag håller inte med dig. Det är inte där du dragit linjen exakt som isf eventuellt skulle göra illa lanen. Dessutom skiljer det max några ytterst få millimeter,och mindre ju mindre bettet är såklart. Så att den lilla grejen skulle ha såå stor betydelse vid tygeltag, njaaa… Ve tinte om jag köper det resonemanget.
Hade varit väldigt kul att hålla i dom båda betten samtidigt för att se skillnaden. Svrt när man ska tänka sig det efter en bild.
Jag rider oftast på #2 fast i sötmalm/koppar version och har haft #1 ochså men inte känt någon skillnad i aktionen på dom. Förståsigpåarna säger att #1 skall var skarpare då mittstycket som ligger på tungan är platt och den tunna sidan vänd mot tungan medan #2 har en mjukt rundad mittstycke som ligger på tungan. Dock så sticker siddtyckenas länkarna ut så mycket att det borde vara obehagligt på tungan om inte tungan är så small att den ryms på mittstycket mellan länkarna. Min 50öring i ämnet.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#9 Nä, det handlar snarare om cm, de på bilden är väl bara en tredjedel av storleken på de flesta "standardbett". Men kolla gärna på riktiga bett, det blir mycket tydligare då.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#12 Via knappen "Bevaka" högst upp till höger i varje tråd kan du följa en tråd utan att skriva en kommentar i den.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Det var ingen regel, utan ett tips. Starta gärna en ny tråd om det du är missnöjd med så kan jag svara och förklara där, så slipper vi kapa den här tråden.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag har tiden att äga rätt vända bett . Och det är jävlig bra att gå ut efter det . Min häst har vuxit lite i munen så Måste köpa nya bett och då är det ta att veta anser jag . Jag är så otroligt rädd för att etter ska förstöra hans fina mun . Men han gillar bara 3 delat och jag har lånat ett par som är felvända 3 delade och han hatar dem och fiblar bara . Men allra bäst gillar han ny-Rotary bitt med fasa ringar .

#7 Dom är precis lika långa. Det ser inte ut så på bilden men det är för att ringarna där mittenbiten sitter fast är vridna på ett annat håll så man ser dom inte ur samma vinkel som ringarna i det nedre bettet.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har precis som Alex lärt mig att den övre är korekt, och den undre är inget man vill ha, just efter som det kan ta i lanerna.
På en häst med väldigt stor mun (13.5 +) gör det kanske inte fullt lika stor skillnad, men på en med liten/normal mun så är det ganska kort mellan insidan av hästens laner. Eller om man bara måste ta lite mer i tygeln.
Jag tycker i.af det är helt logiskt och har fått det berättat för mig av både tandläkaren och min distriktveterinär :)
Hakuna matata!
#17 Att de är lika långa vet jag. Det är ju just vridningen som gör skillnaden, ringarna som ligger ner tar inte emot lanerna vid ett tygeltag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#19 Nej men då tar väl ringarna på mittendelen emot istället?
Skynda långsamt så går det fortare.
#20 Nej, förhoppningsvis inte, för det krävs att bettet dras ut längre för att det ska hända. Blir ju ca en cm skillnad på ett större bett, bilderna är ju inte direkt i naturlig storlek. Så visst gör det skillnad. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#21 Jag förstår hur du tänker och håller med dig. Tog en stund men nu trillade polletten ner xD
Jag har dock aldrig ens tänk på skillnaden och min hästar har aldrig reagerat på det heller. Har bägga betten hemma och det ger ingen skillnad i ridningen för mig i alla fall.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"