Hästskötare
Vad krävs för att komma in på en hästskötarutbildning, vart finns dom och vad är det för krav förutom utbildning att jobba som hästskötare, hur är lönen, arbetstiderna och arbetsförhållanden?
(sorry för osammanhängande text!)
Du kan kolla strömsholms och flyinges hemsida, där står information om de olika utbildningarna!
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Inte för att vara negativ men vill man inte slita ut sig för en skitlön så ska man inte jobba som hästskötare..
Det viktigaste är att man vägrar jobba svart!
Att man inte har råd att anställa vitt är bara en dålig bortförklaring och vi kommer aldrig få bukt med svartjobben så länge folk går med på att arbeta så!
Skynda långsamt så går det fortare.
Ja, det är ett tufft jobb. Handlar mindre om kontakt med hästar än man kan tro, betydligt mer om att mocka, sköta utrustning, bära tunga saker… för minimilön. Ingångslönen kan ligga så lågt som 70 kr/timmen vilket är mindre än du får som diskare på en restaurang. En del får inte ens timbetalt utan fast lön, vilket ofta leder till att man arbetar för mycket för pengarna. En normal arbetsdag är 10-12 timmar.
Det finns ju hästskötare som älskar sina jobb! Men det är inte ett yrke som automatiskt passar en bara för att man är hästtjej och gillar att hänga i stallet. Ofta får du arbeta i ganska många år innan du ens får de roligare uppdragen som att rida till, resa på tävlingar osv.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Att utbilda sig till hästskötare betyder inte att man bara blir hästskötare sen. Att ha utbildningen som hästskötare är ett stort plus i kanten om du sedan ska arbeta som tävlingsryttare, ridlärare, tränare m.m
Isa Aronsson
www.stallequino.se
För att jobba som hästskötare krävs sällan utbildning utan den är mer ett plus om man vill jobba med det eller annat inom häst. Själv jobbade jag med hästar 2 år efter gymnasiet (2003-2005) för 4000 kr i månaden svart, på första stället var det kl 6-21 och det andra 7-22, ungefär runt dom tiderna ligger det ofta, vissa dagar hade man fullt upp och vissa dagar kunde man sitta inne och kolla på tv, varierade väldigt. Vi skötte givetvis om stallet, mockade, fodrade mm, red, var med på tävling. På det andra stället skulle jag även ha hästarna klara till ägarna när dom skulle rida. Arbetsförhållandena varierar nog väldigt mycket beroende på vart man är, men visst blir man utnyttjad om man väger mot lönen även om jag inte såg det så då.
jag jobbar som hästskötare på en ridskola, vilket jag älskar! dock är tanken att jag ska plugga vidare (hippolog) 2014 ska bara spara pengar ;) jag jobbar 60% för riktig timlön (113kr/timmen) + kompitenstillägg (hässkötarexamen)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Jag gick på Kvinnersta i Örebro men det finns hästskötar utbildningar lite här och var. Kolla på naturbruk.se var din närmsata är. Det är ju olika hur mycket poäng som krävs men när jag sökte så var det 140 tror jag.
Vad det är för krav är ju olika från arbetsplats till arbetsplats. Men det du ska vara vaksam på är att det är mycket dåliga arbetstider, mycket svartjobb osv. Jag har kollat runt lite och på ridsidan har jag bara stött på svartjobb. Det är mindre svart på travsidan.