Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 3856 ggr
[oro]
0

Box eller Lösdrift

Vad föredrar du? Varför?
Och vad tror du hästarna föredrar?

Lina
0

Det finns ju fördelar och nackdelar med båda.

I lösdriften får ju hästen gå ute dygnet runt och röra på sig och får frisk luft vilket är positivt. Oftast har man ju fri tillgång i lösdrift vilket är ett stort plus om hästen klarar av det utan att äta ihjäl sig. Dock så har man mindre koll på hur mycket hästen faktiskt äter och dricker. Vilket i mitt tycke är negativt.

I box så begränsar man ju hästen på en liten yta vilket inte är bra för någon häst egentligen men vissa klarar det bättre än andra. Man har koll på hur mycket hästen äter och dricker och man vet var man har sin häst på natten.

Hade jag haft stall hade jag nog haft box. Just för att man har bättre koll. Jag täckar även min häst och hade jag haft han på lösdrift och han hade fått för sig att gå ute hela natten i ösregn hade jag inte kunnat sova ordentligt eftersm risken finns att det regnar igenom. Det känns bättre för mig att ta in på kvällen så han får torka ordentligt. Däremot hade han fått vara ute större delen av dygnet ändå.

Jag röstar på box. Just för att det passar mig bäst.

Eldlilja
0

Det beror nog lite på vad jag skulle ha för stallförhållanden, och vilken häst jag skulle ha.

T ex ett svenskt halvblod jag hjälpte till att rida i somras älskade att stå i box. Då kunde han stå blick still i timmar vilket passade honom :).

Men min egen häst, en isis, hon skulle få spader om hon stod inne mer än på natten när det är som mest knott, men annars står hon på lösdrit året om.

Sedan har man ju olika kvalité på boxar samt lösdrifter. Så jag skulle väl inte vilja hugga i sten att det ena är bättre än det andra, däremot tycker jag lösdrift har fler fördelar än boxen.

Aribigga
1

Jag har haft James på både box och lösdrift. Jag föredrar helt klart bo och sanningen att säga så tror jag James gör det också.

Som tidigare har sagt så är lösdrift jättebra eftersom de får röra på sig mycket mer än om de står i box.

Fördelarna med boxen är att (jag utgår från James här) han slappnar av mycket mer när han kommer in och behöver inte vara på sin vakt att någon annan häst ska ta hans mat eller störa hans tupplur. Jag kan mycket lättare kontrollera hur han mår, vad han äter och dricker. Han har haft mycket bättre hull den vintern han stod i box än när han var på lösdrift, då har han ändå fått så mycket mat som han har ätit upp. Sedan sätter han mindre päls nu när han står i box så jag slipper att ha en liten myskoxe på vintern, det blir "bara" en bison. Att han står i box gör också att jag vågar klippa honom mer, när han stod på lösdrift klippte jag bara halsen och sadelgjordsstaden men nu klipper jag hela magen på honom också.

Det konstiga är att lösdriftsfanatiker påstår att hästarna bara tycker om att komma in i boxen för att det finns mat där. Det tycker jag är konstigt, James vill gärna gå in nu, på sommaren när det finns gräs i hagen och jag har mycket svårt att tro att hö är godare än gräs.

Men ni får inte ta mig fel, jag tycker inte lösdrift är dåligt! Men jag föredrar box.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Eldlilja
0

#3 Låter som en häst som gillar boxen :)

Men det är ju så, vissa hästar passar mer till det ena än till det andra. Så är det bara, precis som med så många andra saker ^^

CelsiusT
0

Jag föredrar lösdrift, för det är generellt bättre för hästen eftersom det är mer naturligt för hästen och det är mindre risk för den att utveckla stereotopier. Sedan finns det många hästar som fixar box alldeles utmärkt.

Mina hästar gillar sina boxar som dom har idag, men dom gillar dom olika lång tid. Dom gillar att få gå in och lägga sig, specielt om det är dåligt väder ute (tex snålblåst och ösregn). Men när dom sovit klart så vill dom gärna få komma ut igen, ibland är det efter 2h ibland är det efter 6h, men det är sällan som dom gillar att stå inne så länge som 8h (som lagen säger att dom måste om man inte har vindskydd i hagen vilket vi inte har i alla hagar här). Ibland märker man att dom heldre hade stått ute hela natten än att behöva bli instängda.

Båda hästarna har lätt att utveckla stereotopier så som boxvanding och träätning/bitning. Då står dom oftast inte inne längre än max 8-10h/dygn vilket ju är ganska lite ändå. Så där ser man att det verkligen inte är naturligt för hästar att vara instängda, även om mina gillar att få komma in och sova en stund. Jag gilar bättre så som nu på sommaren då jag ibland tar in dom pga vädret (antingen för varmt eller ihållande regn och blåst) och bara har dom inne några timmar, det trivs dom mycket bättre med.

Jag anser inte att något djur ska behöva sitta längre stunder instängda i burar regelbundet. Men ibland är det bra att kunna stänga in dom ändå. Jag är samtidigt lite kluven till att enbart ha hästen på lösdrift. Jag gillar att ta in hästarna dagligen och på så vis få kontrollerat hela hästen och kratsat hovarna ordentligt. Se att hästen mår bra, umgås med den om än lite, unghästar lär sig att bli hanterade på ett annat sätt.

Jag tycker nog att min kompis har det ultimat. Han har boxar till alla hästar där han dagligen tar in hästarna och kollar igenom dom, ev ger dom sitt kraftfoder, osv. Sedan släpper han ut dom igen så får dom gå på lösdrift. Om det är dåligt väder så kan dom få stå inne några timmar oavsett tid på dygnet. Ibland får dom stå kvar inne över natten om det ändå bara hällregnar tex, men generellt sätt så står dom ute hela dygnet men har ändå fördelarna med boxen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

Har flyttat min häst till en lösdrift nu, och med tanke på att han har fått problem med luftvägarna är det vad som är bäst för honom just nu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

Jag tror på att lösdrift är bäst för hästar men vissa klarar inte av att både prestera och ridas . Min häst är bara 5 och är näst intill omöjlig att rida bär han går på bette dygnet runt han blir så seg och då låter jag bli att rida eller låter han stå i box under natten . Så har han varigt sen jag köpte honnom och då köpte jag honnom när han va 4 . Och vart hängig och tröt alla somrar . Han är inte en höst som blir lätt under stimulerad bara han har mat . Men jag har lyckats ge honnom så mycket mat så att det räker till varje fordring . Våra hästar går ute nu till 21 och har 4 fordringar men det är för att dem har lite gräs att tuga på en Stöd fodras men så skulle jag vilja ha det . Men han skulle aldrig klara sv. Att gå på lösdrift om han knappt klarar betet . Jag föredrar mycke utevistelse och så naturfärgat som möjligt för hästen men han klarar inte av det tyvärr. Jag förespråkar inget för jag väljer det som fungerar bäst för hästen. Men jag hade gärna haft så att hästen kommer in kl 21 på vinter tid och lite tidigare vid sämre väder ,

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
4

Frågar du hästen är jag övertygad att den väljer lösdrift (välskött sådan).

Ni som är övertygade att era hästar vill  bo  box kan väl låta bli att stänga boxdörren och stalldörren så får ni se vad hästen själv väljer. Har aldrig varit med om att en häst stått en hel natt i en box med öppna dörrar.

kaka1234567
0

Jag hade engång glömt stänga boxen under natten han hade öppnat den meb inget spår av att han varigt ute . på morgonen stod han i som box . Och det fanns hästar i hagen också . Jag föredrar naturliga vägar det vet dem flesta . Men min häst värkar trivas .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CelsiusT
0

#8 Håller med dig. Mina hästar går in och lägger sig i boxen och stannar där i max 5-6h, sedan vill dom få komma ut. Aldrig att dom velat stå inne så länge som 8h som lagen säger. Likaså när dom gått på lösdrift, dom går in och lägger sig och sover men efter någon/några timmar går dom ut igen, om det inte öser ner vill säga för då kan dom stå inne i ligghallen ett tag.

Men en öppen box så hästen kan gå in/ut själv, det är ju det som är lösdrift. Att hästen går på lösdrift ska ju innebära att den har fri tillgång till en trygg, ren och torr bädd, likt en box.

Det är så jag vill ha det. Dock innebär box även "tvång" till hantering och kontroll av hästen vilket jag ser som positivt så man inte bara låter hästarna gå ut dygnet runt och bara tittar på dom med ögonen. Det krävs mer disiplin från ägaren att ha häst på lösdrift och ändå sköta den ordentligt, men det krävs mer jobb att ha den på box.

viktoria91
1

#8 Jag vet hästar där ägaren glömt stänga och dem stått innen i boxen hela natten att gå ut. Kan garantera att min gått ur boxen och länsat all mat. ;)

Tror själv att min ponny trivts bättre på lösdrift, hon gillar "vildhästliv". Men vid regn kommer hon gärna in! Hon hatar regn och vill helst inte lämna stallet då. Hade gärna haft henne på lösdrift om det inte varit för en svår senskada som jag inte vill riskera bli uppsparkad.

CelsiusT
1

#11 Menar du att det är större risk att skadan blir upsparkad på lösdrift än i vanlig hage?

Tusen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En lösdrigt ska inte vara en väg till att undslippa arbete. Många hästar på lösdrift går inte ens in i lösdriften om de inte fodras inne i den. Våra har alltid en ren och torr lösdrift. Den mockas inte lika ofta som en box (en gång i veckan) men däremot mockas hagen (samtidigt som lösdriften) De äter ute och den stund de är inne i lösdriften kan beräknas till max 3 timmar per dygn. Oavsett väder. Hästar tål regn. Det är kombinationen regn och blåst som inte allatid uppskattas. Våra står dock ute i vilket fall eftersom de är en flock. De värmer varandra.

Sen visiteras de lika noggrannt som om de stått på box. Fördelen med lösdrift är enbart att man kan sköta hästarna när som helst under dygnet. Man blir inte tidsbunden. Det är det som är fördelen. Självklart har de fri tillgång på hö, vatten, salt och mineraler dygnet runt.

viktoria91
0

#12 Nej, hon går inte med hästar i vanlig hage. Men en del av meningen med lösdrift försvinner ju om hästen går själv, lösdrift för mig menas att leva så naturöigt som möjligt i flock. h

Har aldrig varit med om någon som hyr ut lösdrift där en häst kan gå själv utan flock.

CelsiusT
0

#13 Jag menar inte att man ska låta bli att sköta hästarna när dom står på lösdrift, men när man har dom på box så tvingas man till det på ett annat sätt. VIlket innebär att du måste ha mer självdisiplin när du har lösdrift, eftersom det på ett annat sätt går att låta bli att hantera och sköta hästarna.Men håller med dig om att den stora arbetsvinsten med lösdrift är just att man blir fri från dygnsrutinen, man väljer själv tidpunkt. Men ibland kan jag känna att det är mer arbete med lösdriftshästar än boxhästar.

Hurivida dom använder ligghallen eller ej beror nog på vad det är för ras, individ och hur ligghallen är utformad. Mina hästar använder gänra ligghall att gå in och ta sig en rejäl tupplur i eller söka skydd från väder och vind. Mina hästar ligger/står (turas om beroende på vem som ska sova) ofta i ligghallen i flera timmar.

#14 Fattade inte att din häst gick ensam. Trodde du på något sätt såg mer skaderisk i att gå på lösdrift (kanske att det var nättetid eller så).

viktoria91
0

#15 Ingen fara, man kan ju inte veta hur andras hästar går.=) Hon har gått själv sedan skadan, tur att hon inte är vidare social mot andra hästar.Oskyldig

Skunken
0

Det beror helt på årtider, typ av häst osv. Ser fördelar och nackdelar med båda sätten att hålla häst! Jag gillar att variera :)

Haha på tal om att hästen inte själv skulle välja sin box om dörren stod öppen hela natten. Hade missat boxdörren under natten så den stod öppen när jag kom på morgonen. Visst hade hon varit ute på logen en sväng och gått i stallgången men gissa vart hon var när jag kom till stallet?! Jo i boxen ja :)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Peppe
0

Lösdrift alla gånger. Vem här har sett en häst gräva sig en håla att lägga sig i för natten?? Letat upp en mysig grotta?

Min häst stannar då rakt inte i boxen. Han har rymt några gånger under förra våren på natten innan vi fick dit en extra kedja på dörren.

De allra flesta lär väl sina hästar att inte kliva ur boxen trots öppen boxdörr, iallafall alla jag känner. Finns säkert många hästar som är laglydiga även utan vaktande ögon.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
0

Lösdrift helt klart! tyvärr kan jag inte ha min valack på vår lösdrift då han gillar tjejer för mycket, men våra stallhästar är ändå ut dygnet runt från början av maj till slutet av oktober. De mår bättre av det helt klart och jag märker på honom hur mycket mer harmonisk han är då han är ute.

smillasol
0

Lösdrift! Dock vill inte min ponny stå ute på nätterna så hon står inne då :) Men annars är lösdrift bäst för hästen tycker jag!

Lena90
0

Lösdrift väljer jag och mina hästar med. Dock där jag bor nu så står de på box då jag inte har möjlighet till lösdrift just nu men hade jag valet att välja så lösdrift direkt. Nu försöker jag kompensera så gott det går, rikligt med utegång och ett små maskigt hönät i boxen så de har att göra hela tiden.

Carpe diem!

viktoria91
0

#18 Att stå i lösdrift är ju som att leta upp en mysig grotta.

Tusen
3

#20 Hur vet du att din ponny inte vill vara ute på nättena? Låter du h*n få välja? Är boxen öppen så h*n kan går ut på natten om h*n skulle vilja?

- - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det är inte många hästar som får chansen till lösdrift som frivilligt går in i en box utan mat och stannar där i minst 8 timmar utan att gå ut.

Box är enbart till för människornas bekvämlighet och har inte ett dugg med att hästen vill eller inte. Däremot kanman vänja den vid att gå in.

Vi hade ett varmblod som efter många år i travstall (ett mycket bra sådan ur hästperspektiv) fick börja gå på lösdrift. Han gick alltid in och ställde sig i lösdriften kl 20 (det var vid den tiden han var van vid att gå in i stallet tidigare) men inte stod han där hela natten för det. Efter gryningen var han ute igen och då var kl. kanske 4. Och så tidigt blev han aldrig utsläppt då han var stallad. Efter ett halvår slutade han med det och gick bara in då och då då han vile ligga ner. OCh ligger ner gör hästar inte särskilt länge.Glad

[3rixon]
0

Jag föredrar faktiskt stall och box. Jag tycker att det är väldigt smidigt och på vintern när det är kallt, snöigt eller regnigt så kan jag alltid gå in och slippa frysa eller bli blöt. Går hästen på lösdrift tvingas man anpassa sig till vädret då man alltid är utomhus. Sen vet jag ju också vart jag har hästen, och hästen är alltid torr när den ska tränas. Och det är ju också väldigt mysigt att bara få pyssla i stallet när hästarna tuggar på kvällshöet.

Men jag valde faktiskt bort stallet och flyttade hem mina hästar till en lösdrift i stället för mina hästars skull. Min ena häst visade klart och tydligt att hon inte ville stå på box mer. Hon vägrade gå in om kvällarna även fast de andra redan var inne och det låg mat i krubban. Hon var rastlös och boxvandrade, var tjurig, ville ut så snabbt som möjligt på morgonen för att sedan bralla av i hagen. Dessutom fick hon hosta och blev svullen i benen.

Så jag tror faktiskt att hästar också mår bäst både psykiskt och fysiskt av att gå på lösdrift. Då får dom röra sig så mycket dom själva vill, dom kan välja om dom vill vara ute eller inne. Dom får umgås med sina hästkompisar utan att det är galler som hindrar. Dom får andas in frisk luft och dom får bättre cirkulation.

Så för hästarnas skull valde jag lösdrift, det är ju trots allt dom som ska leva med valen jag gör så då får man inte vara egoistisk helt enkelt.  Min ponny är mycket gladare nu och friskare, och det tycker jag är det viktigaste av allt!

Zaphix
1

#24: Fast min häst står på en lösdrift där det också finns stall, tar alltså in honom och gör i ordning honom där. Behöver inte anpassa mig mer efter vädret än vad jag gör annars. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
1

En fördel till med lösdrift är att om jag sitter på jobbet och det plötsligt slår om och blir oväder så behöverjag inte ha ångest över att hästarna står ute oskyddade utan då vet jag att hästarna går in om dom tycker det är obehagligt väder ute.

Har jag som nu hästarna på box så måste man ju planera väldigt mycket mer och veta om det ska bli dåligt väder så man kan lägga på ett bra täcke eller så. Men det har ju hänt at tman lagt p åtäcke och så blir det istället tvärt om, stålande solsken så hästarna står och tycker det är för varmt. Nää bättr ehästarna får välja själva.

Praefatio
0

Jag gillar att ha det som jag har det nu: lösdrift men med stall och box! Helt ultimat. Fyra-fem dygn i veckan går hästarna ute på fri tillgång, har såklart ligghall med halm som underlag. Två-tre nätter i veckan plockar vi in hästarna så att de får stå i sina boxar, äta i lugn och ro och sova inomhus i 12-13 timmar. Vi människor har stallgång, spolspilta, uppvärmd sadelkammare, toalett osv som vanligt.

Helt ultimat faktiskt. Min häst blev tokig av att stå inne varje natt 14-16 timmar per dygn när vi stod uppstallade för två år sedan, men han uppskattar jättemycket att få komma in i sin box ibland nu när han står på lösdrift. Trots att vi vet att hästarna sover i ligghallen så verkar det vara extra mysigt att sova i boxen ibland och slippa vintertäcket.

[RC1393]
0

Beror helt på :)

Mina går på lösdrift året runt, förutom när de ber om att få komma in pga mygg, vädret eller om någon behöver mer mat en någon av de andra osv.

Annars går mina ute och de verkar trivas bra med det. Mitt ena sto som var dammkänslig och behövde blött hö när jag skaffade henne har jag inte behövt blöta höet åt någon gång. Hon har hostat någon gång ibland efter en längre tids stallboende men inte hostat som en galning eller så, så jag föredrar lösdrift på mina :)

fridak
0

lösdrift med tillgång till box föredrar jag. Ligghallen används flitigt på lösdriften min häst går på, är ligghallen utformad så hästarna trivs med att gå in så gör dem det när de känner för det tex vid blåsigt regnväder.

coffealover
0

Jag tycker att lösdrift är bättre för hästen och jag tror att hästen tycker det oxo :)

Spiritinthesky
0

Jag har 6 av hästarna inne och 5 av dom ute. Ser helt enkelt till att hästen får box eller lösdrift beroende vad som passar just den hästen då jag tycker det är VÄLDIGT olika!

Men som person trivs jag bäst med att hantera hästarna i stallmiljö. Vill ha koll på hästens avföring samt fodring och vattning. Men somsagt, har flera hästar jag aldrig skulle sätta i box, då de helt enkelt inte trivs.

Isa Aronsson

www.stallequino.se