Kissing spines-operation
Den 23e maj ska min häst opereras för Kissing spines på Strömsholm.
De har importerat en ny operationsteknik som har haft väldigt fina resultat på opererade hästar. Går att läsa om det här: http://stromsholmdjursjukvard.se/10.0.1.0/384/download_4300.php
Är det någon här som har en häst som opererats för KS?

jag har inte haft någon själv men har en kompis som opererade sitt halvblod. själva operationen gick bra men när hästen skulle sättas igång så var problembeteendet kvar så de röntgade HELa ryggen den gången och hittade ännu ett KS-ställe som inte gick att operera. hästen togs sen bort.
så min rekomendation är att se till så verkligen ALLT är röntgat innan du lägger tid o pengar på en operation!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
De har röngtat hela ryggen och kommer röntga den ännu en gång samma dag som operationen ska göras.
Hur har det gått?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Ursäkta sent svar, hade glömt bort tråden.
Operationen gick bra, var på återbesök 6 veckor efter operationen och röntgade. Det såg fint ut, bra mellanrum mellan alla kotor.
Nu kämpar vi med att mjuka upp musklerna, de är ömma, stela och stumma. Så hon får massage och biolight en gång i veckan av diplomerad hästmassör just nu, och jag masserar och stretchar före och efter motion.
Tömkör just nu bara, ingen ridning. Veterinären tyckte visserligen jag kunde rida ca varannan dag, men håller mig på backen tills vi "lossat" musklerna lite mer.
Vad kul att höra om en lyckad operation (än så länge i.af :)! Skönt att det går att göra något åt denna sjukdom idag. Lycka till med rehabiliteringen och att det inte blir några komplikationer! Har ingen häst med åkomman själv, men är lite nyfiken på hur mycket det kostade med operation? Hjälpte försäkringsbolaget eller står de inte för denna typ av operation? Vill du inte berätta av personliga skäl så förstår jag dock.
Hakuna matata!
De stod för den, eller ja, jag betalade 20%. Men det är inte en särskillt dyr operation då den utförs på vaken, stående häst. Kostade cirka 14 000:-
#6 Oj, vad smidigt att det inte behöver göras liggande!
Hakuna matata!