Mineraler...
Har nu fått tillbaka resultatet på min första analys, och det känns skönt att veta vad de faktiskt behöver! Protein och energi samt socker hade bra värden, och lika så kalcium/fosfor/magnesium. Men jag valde även att göra analys på macro/micromineraler, och där stötte jag på stora problem. Dels var järn alldeles för högt, och det saknades främst zink och koppar (samt selen, jod och kobolt), mangan var ok, men i och med den höga järnhalten fick jag lägga upp det lite. När jag började läsa lite och hitta genomsnittsresultat från SLU på höanalyser inser jag snart att mitt hö är ganska medel. MEN när jag ska börja med att experimentera med diverse mineralblandningar till hästar så inser jag snart att inget av de 10-15 vanligaste märkena/blandningarna passar alls. Det är ju inte bara mängden mineraler utan även proportionerna som ska stämma. Det slutade med att det fick bli fårmineral med koppar (fårfor) +extra koppar i flytande form. Lustigt nog var de enda (i princip?) coppervit som även innehåller mycket mangan (jag behövde iofa extra mangan men endast pga högt järnvärde, mangan brukar för övrigt finmas tillräckligt i hö) samt koppar i pulverform från krafft, men denna innehöll järn så var bara att glömma. Varför aka de envisas med "två för en" på allt?!? Zink är det oftast också brist på, och detta gick inte att hitta någonstans mer än i enstaka hov/pälstillskott. Så i slutet stod jag och valde mellan ko och fårmineral, men ko hade dock för mycket cobolt och selen. Tillverkarna till dessa verkar ha insett att det är väldigt ovanligt med för lite järn, och hade inte det något mineralfoder alls. Och framför allt till kor fanns det olika blandningar beroende på om man hade mer brist av några saker och anpassade övriga mineraler efter det. Hur gör ni andra med liknande problem, beställer ni erat fodertillskott utomlands?
Hakuna matata!
Min kompis hade samma problem och då valde hon att ge mineral röd i en liten mängd . Jag vet inte On de va så smart men de va ju svårt att hitta perfekta meniraler när man sitter i en sådan sits . Så hon krav en dl röd eftersom den innehöll allt och dör ATG inte överdosering gav hon lite.
Har intresserat mig lite mer på senare tid då jag inser att ängarna som majoriteten av höet kommer från inte har kalkats på årtioenden och det borde betyda att höet är utarmat på mineraler, speciellt då sånt som det normalt är brist på i jorden.
Men hur jag än har knepat och knåpat med mineraler så ser jag ingen skillnad på hästarna och det är ju grundtanken med det vi gör. Så för mig så har jag gått tillbaka till normalt grundmineral tillskott och bryr mig mindre om det nuför tiden. Det enda extra som tillförs är magnesium då det finns så dåligt här uppe rent naturligt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"