Lite frågor :D
Jo jag har några frågeor :D
1. när jag rider ut med min häst med andra tex stall ägaren vi brukar ju rida ut tillsammans , alltgår jätte bra men hon är så himskansk vild och pigg och stark , traven går bra men det är precis som om jag kan hålla henne så ska vi galoppera det spelar ingen roll om det är på ett fält eller på en saml grusväg hon ska vara först så är det bara , hon drar iväg med mig i en himskans fart , jag blir inte rädd bara försöker stanna henne , sen skrittar vi vidare sen helt plötsligt när vi vänder hem så pang så är hon iväg igen , vad ska jag göra ? jag vill inte sluta rida ut , vill inte rida ut ensam hela tiden ..
2. vilket bett kan jag använda på henne när hon sticker ut med mig , vad tycker ni ?
3.min häst har tävlat d-ponny sm , det ligger väll på 130 cm ? om jag inte minns fel :) , hon har varit med om en olycka med ryttaren som tävlade sm , nu vågar hästen knappt hoppa 110 cm , hon vågar hoppa 1m med mig och jag vill ju tävla sm .. hur kan jag träna henne så hon vågar hoppa högt igen ? om det nu går , hon har legat på femte plats av sverigest finaste d-ponnyer om jag inte minns fel ^^ .. kan jag göra så hon ine är rädd längre eller ? :)
4. Är det farligt att hoppa barbacka som ett vanligt pass ? har hört från många att det kan skada ryggen .. ? är det sant ? :)
tack i förhand :D
Vilket bett rider du på idag? :) Byt inte, din häst är så rutinerad så den behöver inte läxas upp. Däremot bör du säga åt den på skarpen att inte vara så busig med dig, och sticker hon/han så vänd in h*n på en volt. så fort du känner att hon börjar sticka, SVÄNG
Ang det med hästens hopprädsla bör du ta det med en tränare som ser hur hästen reagerar i hoppningen. I vissa fall hoppar hästen tyvär aldrig som den gjort förr. Hästarnas ryggar är starka och hoppa barbacka är inga problem SÅ LÄNGE du har god balans och inte dunsar och sliter och drar. god balans och starka ben så är det inga problem :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
1 låt henne gå först när ni rider tillsammans det trugar min häst om han inte får lov att va först . Han är ledarhästen och blir jätte sur . 2 . Jag gillar ute att hålla på att bytta bett men prova ett rakt bett de brukar göra susen det är inte skarpare men vissa hästar bitter inte fast i det lika bra . 3. Ta ut en duktig tränare som hjälper sig att lära sig och henne . Och försök att stanna på 110 och hopp dr ett tag och höj alldrig ene en så och hoppa låga hinder också de bygger upp hennes förtroende . Hoppa 50 och hon kommer tröttna höj lite till och trappa upp förkiktigt man får nästan tråka ut hästen . Rid små studs och max70 Cm få henne säker på den höjden. Och sen om hon vart med en olycka kanske hon har en skada som gör att hon inte vill hoppa ont i benen eller ryggen kolla upp henne noga. Sen om du kollat så att hon inte är skadad andetag att du ska bara lösgöras henne lågt någon gång i veckan inan dubbla funderar på att hoppa på ryggen . Och låta henne hitta sitt egna förtroende . Och balans så att hon förStår att det är lugnt att hon klarar sig. Antingen har hon ont eller så måste du bygga upp hennes förtroende. 4. Alla säger olika men jag tre inte på det ett skit . All tidnings sliter på hästen och lite barbacka tror jag utbe skadar det är nyttigt för hästen i ryttaren. Och kag tror det är bettre en att ha en sadelnpå sig varje dag.
Nu svarar jag endast på fyra.
Jag skulle INTE hoppa barbacka! Jag har snackat med min saldelmakare om det och hon säger att det är de sämsta man kan göra mot hästens rygg, därför att våra sittben (dom två benen du känner i skinkorna) trycker ner runt hästens ryggrad och det är som att vi skulle trycka in fingrarna vid sidan om ryggraden och det är ju inte så skönt! Om jag nån gång rider barbacka te.x om vi ska och bada med hästarna, så rider jag alltid med ett tjockt schabrak som jag sitter på. (Men det kan blir riktigt svårt att hålla balansen så då gäller det att ha balans!)
Lycka till med din ponny! :D
-Bättre ökänd än okänd
Blad de näst korkade jag hört sorry . Men då ska du inte ha samma bett 2 dagar i rad sedd sitter och trycker och sliter på samma punkt på tungan och det är en av de känsligaste delarna hästen har . Bullshit Min aäsadelutprovare som är främst i landet har sagt så här Men vad gör då en sadel och bett mott hästen . Tycker du kan hoppa barbacka . En sadel ligger på samma yta medan när man rider barbacka trycket det alldrig på samma ställe . Men hur gjorde man för ? Och då var sadelbomeb gjord av trä och hästarna reds flera dagar i sträck och dem va välbyggda ch om händerskötta.
En sadel är gjord för att jämna ut trycket, precis som Gullan skriver så trycker sittbenen ner i ryggen om man dunsar ner barbacka, däremot ser jag inget problem med att rida/hoppa barbacka ibland, det är om du gör det varje dag det blir problem.
Jag hade låtit hästen gå först, lugnast för alla. Eller sticker hon med dig även om ni går först och har sällskap med?
1. Låt henne vara först. Vissa hästar vill helt enkelt vara det och det känns lite onödigt att börja tjafsa med hästen om det om det funkar när hästen är först. Man får välja sina fighter. ;) Däremot får hon absolut inte springa iväg med dig. Om du och en kompis är ute och rider och t.ex. galopperar och du känner att du tappar kontrollen, ropa då åt kompisen att stanna och så gör du helt enkelt halt. Du kan också vända in hästen på en volt som #1 sa, men dock skulle jag vara lite försiktig med det om det är lite halt underlag eller så eftersom hästen kan halka om det blir en tvär sväng. Se därför till att ha stöd på yttertygeln när du vänder in på volten. Sen gäller det att vara konsekvent. Varje gång hon sticker - Gör halt/sväng in på en volt.
2. Försök att undvika att betsla upp. Jobba istället med lydnaden utomhus.
3. Det beror på. Vissa hästar som råkar ut för riktigt obehagliga olyckor i t.ex. hoppningen får aldrig tillbaka självförtroendet där utan kommer alltid att förknippa hoppningen med något läskigt. Andra saker går att träna upp med hjälp av en duktig och säker ryttare som vet vad han/hon gör och som förmedlar en positiv och uppmuntrande känsla till hästen i hoppningen. Jag tycker att du ska kontakta en duktig tränare som kan hjälpa dig.
4. Det är ingenting jag skulle rekommendera att du gör ofta, men då och då skadar inte. :) Håller med #5 där. Att rida barbacka är bra för balansen och för att känna hästens rörelser.
#3 kan jag hoppa barbacka med scaabrak då eller :) ?
#5 hon kan sticka med mig när vi rider först , hon går jätte fårt och då blir den hästen backom bli orolig om hon är förlångt borta .. ;)
#1 jag rider på 2 delat bett , har ridit på rakt bett men kan pröva det igen :)
#7 Ja, men som sagt, det kräver balans, 5 och 6 säger att det inte skadar om man gör det någon gång ibland, så låt gå! :D Det finns ju barbacka gjordar på hööks, men de skulle jag inte heller rekommendera. Det är ju samma sak som barbacka men man kan rida lätt, ställa sig i bättre lättsits. Fast om man kan det där utan stigbyglar, är det ju ingen vits! :)
-Bättre ökänd än okänd
När det gäller barbackagjord så skriker jag stopp direkt! Då tycker jag det är bättre utan, den ger ett väldigt punkttryck. Och har man ändå en sån så kan man likagärna ha sadel enligt mig ;)
#9 Jag tänkte om man har en sån har sak som man har under longergjorden, som stoppar/minskar trycket mot ryggen… :)
Håller med, man kan lika gärna ha sadel :)
-Bättre ökänd än okänd
Jag säger som de andra, går din häst bra först utan att sticka eller så så låt den det. Precis som i en hästflock är olika hästar bra på olika saker, Det kan vara så enkelt att din häst inte litar på att någon annan "leder" den (som den inte har en rangordning med), och blir då stressad.
Om hästen sticker men du ändå kan få tillbaka kontrollen så småning om utan att situationen blir farlig så tycker jag du kan rida med ditt nuvarande bett om denna går bra på detta. Och som sagt, sväng om du tycker det börjar bära iväg (skaffa ev ett bett med parerstänger så du inte råkar dra bettringen genom munnen, eller köp en curb strap och sätt på nuvarande bett).
Att hoppa barbacka är inte direkt farligt, men det blir trots allt punkttryck. Är man så stark i benen att man orkar stå i fällsits hela vägen över hindret går det bra, men det orkar man sällan om det inte är ett mini hinder. Vill du träna balans tycker jag en bra kompromiss är att rida i sadel men utan stigläder!
Hakuna matata!
Börja med att ta kontroll på hästen, för det låter som om den inte bryr sig om att du är på ryggen.
http://www.youtube.com/watch?v=iQrm8xU-_pA
http://www.youtube.com/watch?v=QYrBOXS2dLY
Sen kan man före ridning longera ur lite energi ur hästen och det låter som att du behöver det för att kunna kontrollera den.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"