häst i transport
jag har bara en fråga som jag skulle vilja få svar på. 
jag kanske ska hyra en sommarponny nästa sommar och hästen står enda bort i jönköping och jag bor i stockholm, vilket är ca 35 mil dit.
kan hästen stå hela vägen i transporten, eller måste man stanna och promenera lite med den, ge den mat och vatten osv?
Kajsa

måste vet jag inte…tror hästen får åki 8 timmar utan att man måste´stanna…TROR JAG…men jag hade stannat och rastat och gåttl lite…gett vatten. speciellt om det är varmt….
komigen nu, jag vill ha fler svar!

Beror helt på hästen. När vi åker på tävling så stannar vi o pausar med jämna mellanrum men endast på längre sträckor (över 40-50 mil) tar vi ut honom o låter han promenera lite. Men då är de en häst som är välldigt vann att åka o som står stilla o inte stressar.
#3 tack, då vet jag :)
jag vet då inte vad det är för häst och så, men jag får väl höra med hästägaren, så får han ge mej lite råd! :D

det beror ju på hästen. är den svårlastad eller svår att hålla skulle jag inte plocka ut den ur transporten innan den va hemma
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag tror hästen kan stå i transporten hela vägen. Ge den mat och vatten ock se till att den har det bekvämt och är lugn. Se till att det är bra luft i transporten också, nu under denna tiden kan det vara väldigt jobbigt för hästen att stå i transport.

klart hästen kan stå i transporten hela vägen. vi åkte från malmö till mantorp och stannade bara för att ge hästen vatten. man ska inte hålla på att ta ut hästen i onödan. allra helst inte vid en rastplats eller så, tänk om inte hästen går på igen. huvaa.

brukar lasta ut de en stund om jag kör långt….
Då jag hämtade min Ponny (luddan).. Då fick hon åka i "enhästars" transport.. Raka vägen hem Till Västernorrland :)
Jag skulle då aldrig någonsin komma på tanken o lasta av på en "rastplats" och promenera.. man vet áldrig.. Olycksrisken är stor.
(har bytt från basket_kajsa till Briandt, bara så ni vet)
Ja, det har ni allderses rätt i, man kan ju ha ett hönät att ha höet i som hästen kan äta från, men en del säger att hästen inte ska äta när den transporteras, p.g.a att dom inte tuggar maten ordentligt, endel säger att det går helt ok att hästen äter medans. vad ska man tro på? :/
Jag låter min pålla få äta hur mkt hon vill :) men de e ju "smak sak"

Använder man hönät kommer höet att fuktas utav hästens utandningsluft och bli en bra grogrund för bakterier.
#12 Blir det? det visste jag inte. Men men 'man lär sig något nytt varje dag', som det heter :P
Men jaha.. Ska jag ha något hö i transpotren då? usch, vad svårt det blev nu :/

Jag skulle inte ta ut en okänd häst ur transporten. (inte mina egna heller för den delen) Kör du hela vägen men stanna och se till att den får vatten med jämna mellanrum.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

varför tycker ni det är så farligt att ta ut hästen och låta den sträcka lite på benen?Man gör det ju inte mitt på E22 an
hade också kört hela vägen. Mkt säkrare än o lasta ut den o inte få upp den igen…allra helst när man inte känner hästen!

Hade jag kännt hästen, vetat att den varit lätt att lasta, snäll i nya miljöer så hade jag tagit ur den ur transporten och låtit den sträcka på benen! På vissa mackar finns det ju en liten rasthage ;) Otroligt smart..
Men hade aldrig lastat ur en okänd häst, man vet ju inte om den är snäll att lasta eller hur hon/han regerar.. Lite jobbigt att lasta ur en stimmig häst och sen lasta in en svårlastad häst ;)

#17 det kan jag hålla med om. Pim hade jag tagit ut och rastat för han gå på som ingenting..men däremot INTE fontane! han får tränas först men längre fram i tiden så ska han bli en pärla på det med!
#15 Haha nej det kanske inte är så bra xD
Men vart gör du de då?
#17 Ja, det har du allderles rätt i! Finns det rasthage på mackar? Menat får hästar, alltså?
Det blir väl att jag får ta och ge hästen vatten, och kanske lite hö, med jämna mellanrum. Dumt att riskera att hästen inte vill gå in igen, pga ny miljö m.m :)

#20 Det finns rasthagar på vissa mackar ;) På SkånePorten typ en statoil-mack 2 mil härifrån, där har dem nyligen byggt en rasthage, rejält staket och högt.
#21 Det var ju jättebra, det finns tyvärr (?) inga i Sthlm, fast det finns väl inget behov av det :P.
Vet någon hur man kan ta reda på var det finns rasthage.. kanske google, eller?

#19 där det är lämpligt så klart. där man kan gå undan med hästen och låta den få småbeta eller nåt…finns många såna ställen om ´man kolla. rastplatser går oxå bra där det är gott om plats och där man kör undan från vägen…så gjorde vi när Shirley åkte iväg…inga som helst problem….